Produk SRI Diguna Mengganti Racun Kimia – Keberkatan Pertanian Fitrah Alam

Haruan Membesar Dalam Sawah Tanpa Racun

Sebentar tadi Mak Tam membuka fb dan ternampak gambar-gambar ikan diupload oleh saudara Zulkifli Sulaiman a.k.a. Tedung dari Sawah Sempadan, Selangor. Terbeliak mata Mak Tam melihat gambar haruan yang lebih sikit 1 kilogram beratnya. Oleh kerana dah tak boleh tahan, dan walaupun sudah jam 11 malam, Mak Tam terus menelepon Zul.

“Ikan tangkap kat mana nih?”, tanya Mak Tam.

“Ikan saya tangkap kat dalam parit tepi rumah saya,” jawabnya ringkas. Terus saja menceritakan mengenai banyaknya ikan dalam parit tepi rumah.

Ikan Puyu Dari Parit Dalam Sawah

“Mak Tam, kalau ada racun, manakan upaya anak-anak ikan yang masuk melalui air palung itu hidup dan membesar. Lama dah matinya,” tambah Zul lagi.

“Ikan haruan tu sebahagian adalah untuk abang saya yang menjalani operation. Saya pun tak sangka boleh jadi sebesar itu. Sekilo tu Mak Tam,” sambungnya lagi.

“Banyak lagi gambarnya. Itu saya tunjuk yang sebahagian saja. Banyak lagi tak upload,” kata Zul.

“Eh. Upload le kesemua sekali. Upload le. Mak Tam nak nengok,” gesa Mak Tam.

Yang Putih Adalah Ikan Lampam, Ikan Puyu, Anak Haruan

Hati Mak Tam rasa amat tersentuh melihat kehebatan alam yang disediakan oleh Allah swt dengan segala kelebihan. Tapi kita juga yang selama ini dan terus menerus mengabaikannya.

Mak Tam juga tabik kat Zul kerana terus komited tidak mahu mengguna racun dalam sawahnya. Hasil padinya tidak terjejas, kos pengeluarannya dapat dikurangkan, Zul bertani secara sihat, anak-anaknya tidak terdedah kepada racun disekeling rumahnya, semoga kesihatan seisi keluarganya terus terjaga.
Aik. Baru sebentar nampak gambar ikan sepat goreng dalam pinggan berisi nasi. Kita yang nengok ni telan air liur saja lah. Tak aci betul Zul ni. Siap tayang ikan sepat goreng segarnya.

Ikan Puyu, Ikan Sepat dan Haruan

Seorang pensyarah dari UPM yang membuat kajian mengenai ikan sawah menyatakan bahawa anak-anak ikan masuk ke sawah melalui air yang dibekalkan. Apabila anak-anak ikan yang kecil ini terkena racun kimia, maka matilah mereka.

Inilah yang berlaku setiap musim dikawasan sawah. Kalau dulu orang yang tinggal di kawasan sawah tidak payah membeli ikan, sekarang mereka terpaksa mengeluarkan duit untuk membeli ikan untuk makan harian.

Jom lah kta ramai-ramai membuat perubahan dengan cara kita bertani. Kita jaga tanah kita supaya subur balik. Kita jaga agar anak-anak ikan tidak terbunuh. Racun kimia bunuh anak ikan secara ‘instant’. Tapi tahukah kita bahawa racun kimia juga menjejaskan kesihatan kita semua – tak kira tua atau muda.

Produk SRI boleh dibuat sendiri. Berjumpalah dengan pegawai pertanian kawasan masing-masing dan mintalah mereka ajarkan. Atau terus mengikuti blog Mak Tam ini yang mana dari masa kesemasa akan memberikan cara membuat baja dan pencegah perosak/penyakit bio-organik.

Kalau tidak berminat nak membuat sendiri, pergilah ke bengkel SRI di kawasan sawah anda jika di negeri Selangor. Bagi negeri lain, di atas blog ini ada nombor-nombor yang boleh dihubungi. Buatlah sesuatu untuk kebaikan kita semua. Mak Tam hanya mampu menyeru kepada perubahan ke arah pertanian fitrah alam. Pertanian lestari.

Gambar di bawah ini Zul menunjukkan ikan ketutu yang didapati dari sungai. Disimpannya dalam parit tepi rumah hinggalah sebesar itu. Sekarang disimpannya dalam kolam disawahnya untuk dimakan pada lain hari. InsyaAllah, perkara begini boleh terjadi bagi semua kawasan sawah. Tepuk dada, tanya selera!

Ikan Ketutu Dari Sungai di Simpan Dalam Kolam Tepi Rumah
Ikan Ketutu Dari Sungai di Simpan Dalam Kolam Untuk Makan Lain Hari
Wakil Produk SRI Negeri

Wakil Produk SRI Negeri

Advertisements

Padi SRI Selangor : Bengkel SRI Organik ke-12 di Selangor

Padi SRI Selangor : Bengkel SRI Organik ke-12 di Selangor

Tertubuhnya Bengkel SRI D'Selasa

Tertubuhnya Bengkel SRI D’Selasa

Tanggal 13 Mac, 2013 ini maka rasmilah jumlah bengkel SRI organik di Selangor adalah 12 buah semuanya. Adalah mustahak yang terpilih merupakan dari kalangan petani dan usahawan tani yang melalui latihan terperinci. Ini adalah kerana kita tidak mahu kualiti produk SRI organik dicemari oleh kualiti yang rendah dan membawa kepada ketidak berkesan atau kemudaratan kepada para petani yang menggunakannya terhadap tanaman mereka.

JKKK dari Kg Pekan Selasa, Sg Hj Dorani telah menelepon Mak Tam beberapa bulan yang lalu meminta diberikan penerangan mengenai faedah mengguna produk SRI organik. Alhamdulillah, selepas penerangan oleh Pak Tam pada 7 Januari, 2013, sekumpulan daripada mereka telah meminta diberikan latihan praktikal.

Kumpulan meminta agar latihan praktikal dibuat sebelah malam kerana pada siangnya mereka sibuk. Maka pada 29 Jan, 2013 dijalankan latihan praktikal. Mak Tam gembira kerana boleh kata semua peserta menunjukkan semangat yang tinggi untuk belajar. Sedar-sedar sudah jam 1 malam.

Latihan Membuat Produk SRI Organik

Latihan Membuat Produk SRI Organik

Memotong Kangkung Liar

Memotong Kangkung Liar

Memproses Buah Labu Kayu Matang

Memproses Buah Labu Kayu Matang

Kumpulan terpaksa menunggu sekurang-kurangnya satu bulan untuk bahan seperti peraman tulang, kulit telur dan ikan siap. Cukup sebulan, Pak Imam Samsuri sekali lagi bertanya khabar bila nak teruskan latihan untuk bancuhan produk. Tapi kali ni kami pula meminta dibuat sebelah siang kerana mata kena cerah dan terang untuk mengukur bahan. Dalam gelap macam-macam boleh jadi. 😀

Maka tanggal 13 Mac, 2013 kami berkumpul sekali lagi. Kali ini latihan membuat bancuhan produk SRI organik mengikut formulasi khusus. Mak Tam berpesan, sesiapa yang buat bancuhan tak boleh diajak bersembang sebab takut tersilap kiraan. Akhirnya mereka memilih seorang ahli yang tugas khasnya untuk memantau perkiraan. Pada hari tersebut, hasil yang didapati adalah 30 botol SRI Anak, 30 botol SRI Bunga, dan 60 botol SRI Bunga. Dengan harga jualan RM30 sebotol, akan menghasilkan jualan sejumlah RM3,600. Semoga Bengkel SRI D’SELASA terus maju jaya melestarikan kampung anda.

Pak Imam Membelek Buku Panduan Produk SRI Organik

Pak Imam Membelek Buku Panduan Produk SRI Organik

Penyerahan Botol dan Label

Penyerahan Botol dan Label

Membuat Bancuhan Produk SRI Organik

Membuat Bancuhan Produk SRI Organik

Syabas JKKK Kg Pekan Selasa, Sg Hj Dorani. You all are awesome! YES!

Padi SRI Selangor : Petak SRI TEDUNG Siap Ditanam

Padi SRI Selangor : Petak SRI TEDUNG Siap Ditanam

SRI TEDUNG

SRI TEDUNG

Semasa kami sampai pagi tadi, Zul a.k.a. Tedung telah menyediakan makanan untuk sarapan. Tanah sawah juga sudah siap sedia untuk ditanam. Pak Tam terus turun bersama Zul ke dalam sawah. Zul membuat garisan dan Pak Tam menanam satu-satu. Mak Tam tanya Zul kalau boleh dapatkan pekerja Bangladesh untuk diupah. Tak lama kemudian datang seorang, dan dia memanggil tiga lagi kawannya. Selamat!

System of Rice Intensification

Sejak tahun 80-an lagi orang dah tak turun menanam di Selangor ni. Jadi kalau melihat Zul sedang mengusahakan padi mengguna tenaga manusia, rakan sekampung geleng kepala. Zul mengatakan bahawa dia buat telinga kuali saja terhadap sosek-sosek rakan-rakannya.

Mak Tam tabik kat Zul sebab dia seorang yang berani. Terkejut Mak Tam pada musim lepas apabila ia menanam cara SRI berseorangan. Tiba-tiba saja Mak Tam dapat tahu dari saudara Othman yang Zul dah buat SRI. Dapat melandak sekali sahaja. Tapi kali ni Mak Tam nak ikut dan beri sokongan kepadanya sepanjang musim. Ini salah satu cara nak belajar mengenai cara SRI ni. Kalau tidak kita terus menerus teragak-agak – betul kah atau tidak caranya kita buat.

Padi SRI

Padi SRI

Mak Tam masih mengimpikan mesin yang boleh tanam satu satu. Tapi kalau terus nak bermimpi, bila boleh kita lihat kehebatan pokok padi yang ditanam cara SRI. Jadi kita buat saja secara manual dulu. Kita kenali pokok padi. Kita jaga tanah sawah agar makhluk seni di dalamnya terpelihara. Agar makhluk seni dalam tanah dapat menjalankan tugas yang fitrah bagi mereka.

Buat musim ini kita akan teruskan SRI separa-organik. Zul akan terus guna baja sabsidi, dan produk SRI juga sebagai tambahan. Alhamdulillah, IMO dan pati kangkung telah disembur ke atas jerami dan terus dibajakkan ke dalam tanah untuk semua tanah sawahnya. Tanah sawah Zul memang cantik kerana semua jeraminya telah menjadi baja dalam tanah. Oleh itu, sawah disebelah rumahnya padi pun hijau bersama hijaunya rumput yang turut tumbuh.

Bila Mak Tam tanya, Zul jawab, ‘Tak risau saya sebab kat situ saya tanam padi kebal. Saya tak boleh tanam yang lain sebab semua orang juga tanam padi kebal. Orang lain masa sembur racun padi kebal tu bukan nak jaga padi kat sawah kita. Bergolok nanti’.

mmm.. Mak Tam bila dengar padi kebal ini memang susah hati. Tapi itu cerita lain. Kalau Mak Tam dah tak boleh tahan nanti, Mak Tam akan tulis apa pendapat Mak Tam tentang padi kebal dan implikasinya kepada industri padi dan beras negara. Sekarang ni tengah kumpul maklumat.

SRI

Gambar di atas ini adalah rupa anak padi yang ditanam satu. Setiap kali Mak Tam pergi sana akan tangkap gambar. Sama-sama kita tengok kemajuannya. Sama-sama kita belajar mengenai pokok padi yang ditanam dan diurus cara SRI.

Hari ni Zul menerima rombongan Pejuang SRI dari Parit 1 Barat, Sg Besar. Besar hati sungguh Mak Tam kerana ini adalah tanda keeratan dikalangan Pejuang SRI di Selangor. Insyaallah, juga akan luaskan rangkaian dengan Pejuang SRI Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Perlis. Saudara Othman yang sibuk juga singgah sekejap. GO SRI GO!

SRI D1

Othman

Padi SRI Selangor : Pengumuman SRI Tedung Menanam

Padi SRI Selangor : Pengumuman SRI Tedung Menanam

SRI TEDUNG Menanam

Pengumuman SRI TEDUNG Menanam

Saudara Zul a.k.a. Tedung akan menanam mengguna kaedah SRI pagi esok. Telepon beliau jika nak confirmkan lokasi. Esok kita akan tanam satu anak benih pada setiap point. Jarak tanaman adalah 16 inci. Sawah akan diadakan salir air. Kalau nak ikut, jom kita pergi. GO SRI GO!

Padi SRI Selangor : Perkongsian SRI Dalam Negara

Padi SRI Selangor : Perkongsian SRI Dalam Negara

Pertanian Satu Ibadah

Program Pertanian Satu Ibadah anjuran Kerajaan Negeri Kelantan

SRI (System of Rice Intensification) masih amat baru di negara kita. Masih ramai yang tidak tahu mungkin kerana ianya pada mula diberi tanggapan yang tidak positif. Tersenyum Mak Tam apabila ada yang menyatakan bahawa SRI adalah satu kaedah penanaman padi yang kuno tanpa melihat kepada negara-negara pengeluar beras terbesar dunia yang mendokong pembesaran kawasan padi SRI di negara mereka.

Pihak UN Food and Agriculture Organization (FAO) melaporkan bahawa dalam tahun 2010 pengeluar beras terbesar dunia adalah China, India, Indonesia dan Vietnam. Negara-negara ini berlumba-lumba untuk mengekalkan kedudukan mereka. Yang paling agresif adalah India yang mana mereka ingin menjadi pembekal beras dunia sepanjang zaman. Dengan sumber tanah pertanian yang banyak, dan kewujudan tenaga buruh yang tinggi dan murah, pasti sahaja India boleh mencapai hasrat negaranya jika mengguna cara SRI.

China mula mendekati SRI pada tahun 1999, dan pada tahun 2011 mempunyai 700 ribu hektar di bawah pengurusan SRI. China mahu menambahkan keluasan ini kepada 900 ribu hektar dalam tahun 2012. (Sumber: Institute of Crop Sciences, Beijing).

Indonesia pulak mengunjurkan keluasan yang sekarang 100 ribu hektar di bawah SRI kepada 1.5 juta hektar padi SRI dalam tahun 2015. (Sumber: Indonesian Ministry of Agriculture).

Vietnam, negara yang dahulunya hancur disebabkan oleh peperangan, mempunyai keluasan padi SRI 300 ribu hektar dalam tahun 2009, berusaha meluaskan kaedah SRI kepada 1 juta hektar pada tahun 2012. (Sumber: Ministry of Agric and Rural Devt., Vietnam)

Yang paling ‘ambitious’ adalah India, iaitu dari 5 juta hektar di bawah SRI sekarang ini memberi target untuk meletakkan 10 juta hektar tanah sawahnya dibawah pengurusan SRI menjangkau 2015. (Sumber: Indian Ministry of Rural Development).

Mak Tam yakin mereka mampu mencapai cita-cita murni mereka. Dan yang lebih mustahak, mereka menggunakan agrokimia dengan kadar yang kurang daripada cara penanaman padi konvensional. Ada kalanya tiada mengguna racun kimia langsung. SRI adalah satu langkah yang sangat baik kearah menjaga kelestarian alam melalui pertanian mesra alam.

Link ini memberikan sumber berita yang melaporkan hasil seorang petani dari Bihar, India yang mencapai 22.4 tan sehektar. Dan kemudian ia diikuti oleh rombongan beberapa saintis daripada IRRI, Filipina yang pergi ke Bihar untuk menemuramah dan membuat pengesahan bahawa betul laporan berita itu.

Mak Tam dan Pak Tam bersedia berkongsi ilmu dan pengalaman mengenai SRI. Hubungi kami melalui talian telefon 019-3322-947 (Pak Tam) dan 019-380-1815 (Mak Tam). Bukan sahaja mengenai System of Rice Intensification, malah bersedia berkongsi pengalaman bagaimana mengurangkan kos pengeluaran hingga 70%, bagaimana mengurangkan kemalangan jalan raya dalam kawasan padi disebabkan pembakaran, bagaimana meningkatkan kesuburan tanah pertanian dengan kos yang paling minima dengan bahan mesra alam yang dibuat sendiri, bagaimana meningkatkan hasil padi bertanam mesin dengan mengguna cara mekanikal. Syor kami bukan sahaja untuk tanaman padi, bahkan telah meliputi tanaman sayuran dan buahan ditanam secara terbuka atau secara fertigasi, juga terhadap tanaman kelapa sawit.

2

Jabatan Pertanian Negeri Kedah

Jabatan Pertanian Negeri Kedah

Padi SRI Selangor: Ilmu SRI Mencetus Paradigma Baru

Padi SRI Selangor: Ilmu SRI Mencetus Paradigma Baru

Poster Mesin Landak

Poster Mesin Landak

Anugerah Mesin Landak

Anugerah Mesin Landak

Othman Mogek

Othman Mogek

.
.
.

Othman1

hadiah-inovasi

Othman Mogek Pemenang Hadiah Inovasi (Kategori Petani) 2012

Pagi tadi Mak Tam bersembang dengan Saudara Othman Mogek, penerima Anugerah Inovasi Pertanian 2012 Jabatan Pertanian dalam kategori inovasi petani bagi mesin power landak (mesin kawalan rumpai padi organik). Memang amat teruja Man apabila bercakap mengenai pengalamannya semasa sesi soaljawab selepas majlis anugerah. Tapi bagi Man yang telah bersama-sama Mak Tam dan Pak Tam sejak 3 musim (Laporan yang diberi link oleh Cornell University, Ithaca, New York) mengkaji dan membuat pelbagai prototaip mesin melandak dalam ikhtiar untuk mempermudahkan penanaman SRI (System of Rice Intensification), soalan-soalan yang diajukan kepadanya sudah tentu sahaja mudah dijawabnya. Dia juga menanam padi secara SRI ditepi rumahnya untuk dijadikan beras untuk dimakan keluarganya.

Memang susah bagi seseorang yang tidak menanam dan menguruskan sendiri tanaman padi SRI untuk mempercayai bahawa dengan menggunakan 6 prinsip SRI iaitu tanam anak benih muda (umur semai kurang daripada 10 hari), hanya tanam satu anak padi sahaja, berjarak yang luas iaitu 30cm x 30cm, air sawah diberi acap-acap sahaja bagi 45 hari pertama, tanah di antara baris dilandak (digembur bagi tujuan buang rumput dan pengudaraan), dan menggunakan baja organik boleh merangsang padi beranak melebihi 100 anak. Tengok gambar di bawah ini yang diambil pada tanaman musim ketiga secara SRI di Tunjong, Kelantan. Tanaman yang sebelah kiri gambar mempunyai 103 anak dan yang sebelah kanan mempunyai 60 anak. Tanaman ini telah ditanam 3 musim berturut cara SRI dan tidak diberi walau pun sebutir baja kimia atau setitik racun kimia. Hasil pada masa tersebut mencapai hampir 9 tan sehektar

100-anak

Percubaan yang kami buat di Stesen Parit 4, Sg Besar memberi dalam lingkungan 47 anak padi serumpun kerana ini adalah kali pertama padi ditanam secara SRI. Faktor tanah sawah belum pulih dari penggunaan racun kimia adalah salah satu sebab pokok padi belum boleh mendapat anak yang banyak daripada itu. Tapi cuba pulak kita lihat kepada kemampuan satu benih padi beranak pada tanah sawah yang telah menjalankan SRI lebih dari 10 musim. Gambar ini diambil di Indonesia dan mempunyai anak melebihi 260 anak (yakinlah bahawa sebiji benih padi itu jika ditanam satu sahaja dan diurus secara SRI, ia akan menyerlahkan potensi pertumbuhan dan penghasilan tertinggi yang mampu dicapainya).

Padi 260 Anak

Padi 260 Anak

Jika anda berminat untuk mengetahui mengenai SRI dan kehebatannya, jemputlah ke SRI 2013 iaitu Persidangan Kedua SRI pada 11-13 Jun, 2013. Hebahan akan dibuat pada awal tahun 2013.

Padi SRI Selangor: Sepetang Bersama Pegawai-Pegawai Kementerian Pertanian Afghanistan

Padi SRI Selangor: Sepetang Bersama Pegawai-Pegawai Kementerian Pertanian Afghanistan

Pertanian Ekologi untuk pegawai Kementerian Pertanian Afghanistan

Pertanian Ekologi untuk pegawai Kementerian Pertanian Afghanistan

Memang petang ini satu petang yang memberi kepuasan kepada usaha-usaha selama ini. Keinginan untuk menghalakan pertanian kepada cara yang lebih menyihatkan, yang berupaya mengurangkan kos pengeluaran, dan sudah pastinya meningkatkan pendapatan petani menjadi keinginan universal. Semua orang mahu yang lebih baik.

Satu soalan yang diajukan kepada Mak Tam adalah macam mana nak buat baja dan pencegah perosak secara organik. Mak Tam jawab tidak cukup masa kerana yang diberi hanya dua jam. Kalau diberi masa yang lebih panjang, boleh saja diberikan resepinya bagi tumbuhan atau bahan sisa yang boleh didapati di negara mereka. Yang dah tentu tiada adalah pokok buluh. Mmm.. ini kena fikirkan macam mana nak buat IMO yang power.

Sebelum Mak Tam masuk ke bilik latihan, Kamari, pembantu sesi memberi pesanan. Hampir separuh peserta latihan tidak faham bahasa Inggeris. Jadi Mak Tam perlu cakap agak perlahan. Dan nanti akan ada masa mereka akan minta luang masa untuk berbincang.

Jadi semasa Mak Tam bercakap, Mak Tam terdengar salah seorang mereka berkata “mesyuarah”. Semasa itu Mak Tam pun diam dan mereka berbincang dengan penuh semangat. Topik masa itu adalah tentang petani membuat sendiri baja dan perosak dari bahan alam semulajadi. Lama juga perbincangan mereka.

Bahasa rasmi mereka dipanggil Dari. Jadi nota Mak Tam yang dalam bahasa Inggeris dihantar 10 hari terdahulu telah pun diterjemahkan kedalam bahasa Dari. Teruja juga Mak Tam kerana ini sesuatu yang unik. Kalau dari bahasa Melayu ke Inggeris, dan sebaliknya tu, itu sudah biasa. Lihatlah bentuk rupa tulisan yang serupa dengan Jawi di bawah ini.

Terjemahan Nota ke Bahasa Dari

Terjemahan Nota ke Bahasa Dari

Setelah selesai, ketua mereka menyampaikan cenderahati. Sudah sampai ke rumah baru Mak Tam buka. Lagi satu surprise. Buat pertama kali Mak Tam tengok saffron yang tulen. Sila baca kat sini untuk tahu khasiatnya. Juga sekeping kain tenunan mungkin sebagai tudung. Besar hati Mak Tam menerima pemberian ini.

Cenderahati dari Afghanistan

Cenderahati dari Afghanistan