Produk SRI Diguna Mengganti Racun Kimia – Keberkatan Pertanian Fitrah Alam

Haruan Membesar Dalam Sawah Tanpa Racun

Sebentar tadi Mak Tam membuka fb dan ternampak gambar-gambar ikan diupload oleh saudara Zulkifli Sulaiman a.k.a. Tedung dari Sawah Sempadan, Selangor. Terbeliak mata Mak Tam melihat gambar haruan yang lebih sikit 1 kilogram beratnya. Oleh kerana dah tak boleh tahan, dan walaupun sudah jam 11 malam, Mak Tam terus menelepon Zul.

“Ikan tangkap kat mana nih?”, tanya Mak Tam.

“Ikan saya tangkap kat dalam parit tepi rumah saya,” jawabnya ringkas. Terus saja menceritakan mengenai banyaknya ikan dalam parit tepi rumah.

Ikan Puyu Dari Parit Dalam Sawah

“Mak Tam, kalau ada racun, manakan upaya anak-anak ikan yang masuk melalui air palung itu hidup dan membesar. Lama dah matinya,” tambah Zul lagi.

“Ikan haruan tu sebahagian adalah untuk abang saya yang menjalani operation. Saya pun tak sangka boleh jadi sebesar itu. Sekilo tu Mak Tam,” sambungnya lagi.

“Banyak lagi gambarnya. Itu saya tunjuk yang sebahagian saja. Banyak lagi tak upload,” kata Zul.

“Eh. Upload le kesemua sekali. Upload le. Mak Tam nak nengok,” gesa Mak Tam.

Yang Putih Adalah Ikan Lampam, Ikan Puyu, Anak Haruan

Hati Mak Tam rasa amat tersentuh melihat kehebatan alam yang disediakan oleh Allah swt dengan segala kelebihan. Tapi kita juga yang selama ini dan terus menerus mengabaikannya.

Mak Tam juga tabik kat Zul kerana terus komited tidak mahu mengguna racun dalam sawahnya. Hasil padinya tidak terjejas, kos pengeluarannya dapat dikurangkan, Zul bertani secara sihat, anak-anaknya tidak terdedah kepada racun disekeling rumahnya, semoga kesihatan seisi keluarganya terus terjaga.
Aik. Baru sebentar nampak gambar ikan sepat goreng dalam pinggan berisi nasi. Kita yang nengok ni telan air liur saja lah. Tak aci betul Zul ni. Siap tayang ikan sepat goreng segarnya.

Ikan Puyu, Ikan Sepat dan Haruan

Seorang pensyarah dari UPM yang membuat kajian mengenai ikan sawah menyatakan bahawa anak-anak ikan masuk ke sawah melalui air yang dibekalkan. Apabila anak-anak ikan yang kecil ini terkena racun kimia, maka matilah mereka.

Inilah yang berlaku setiap musim dikawasan sawah. Kalau dulu orang yang tinggal di kawasan sawah tidak payah membeli ikan, sekarang mereka terpaksa mengeluarkan duit untuk membeli ikan untuk makan harian.

Jom lah kta ramai-ramai membuat perubahan dengan cara kita bertani. Kita jaga tanah kita supaya subur balik. Kita jaga agar anak-anak ikan tidak terbunuh. Racun kimia bunuh anak ikan secara ‘instant’. Tapi tahukah kita bahawa racun kimia juga menjejaskan kesihatan kita semua – tak kira tua atau muda.

Produk SRI boleh dibuat sendiri. Berjumpalah dengan pegawai pertanian kawasan masing-masing dan mintalah mereka ajarkan. Atau terus mengikuti blog Mak Tam ini yang mana dari masa kesemasa akan memberikan cara membuat baja dan pencegah perosak/penyakit bio-organik.

Kalau tidak berminat nak membuat sendiri, pergilah ke bengkel SRI di kawasan sawah anda jika di negeri Selangor. Bagi negeri lain, di atas blog ini ada nombor-nombor yang boleh dihubungi. Buatlah sesuatu untuk kebaikan kita semua. Mak Tam hanya mampu menyeru kepada perubahan ke arah pertanian fitrah alam. Pertanian lestari.

Gambar di bawah ini Zul menunjukkan ikan ketutu yang didapati dari sungai. Disimpannya dalam parit tepi rumah hinggalah sebesar itu. Sekarang disimpannya dalam kolam disawahnya untuk dimakan pada lain hari. InsyaAllah, perkara begini boleh terjadi bagi semua kawasan sawah. Tepuk dada, tanya selera!

Ikan Ketutu Dari Sungai di Simpan Dalam Kolam Tepi Rumah
Ikan Ketutu Dari Sungai di Simpan Dalam Kolam Untuk Makan Lain Hari
Wakil Produk SRI Negeri

Wakil Produk SRI Negeri

Padi SRI : Wadah SRI Untuk Manfaat Semua

Padi SRI : Wadah SRI Untuk Manfaat Semua

Mesyuarat Jawatankuasa Induk Persidangan SRI 2013

Mesyuarat Jawatankuasa Induk Persidangan SRI 2013

Tidak lama lagi Persidangan SRI 2013 akan berlangsung di Orient Star Resort, Lumut Perak pada 11-13 Jun, 2013. Sekarang adalah kerja-kerja pelarasan bagi memastikan persidangan berjalan dengan licin.

Sila download brosur SRI 2013 di sini untuk maklumat lanjut. Jumpa disana.

Nota: Bagi posting berbentuk maklumat semasa berkenaan pandangan Mak Tam terhadap Malaysia Tanahairku, sekarang ini akan dikumpulkan dibawah tajuk MALAYSIA TANAHAIRKU di tab berkaitan (disebelah tab ‘Home’)

Padi SRI Selangor : Menanam Padi Tanpa Membongkokkan Badan

Padi SRI Selangor : Menanam Padi Tanpa Membongkokkan Badan

.

Dalam ketika mencari mesin yang boleh menanam satu anak benih setiap point, seorang rakan dari CIIFAD, Cornell University, Ithaca, New York menunjukkan video di atas ini. Kalau orang boleh buat, maka semestinya sebuah mesin juga boleh buat kerja ini dengan lebih laju dan lebih tepat. Ini memerlukan rekabentuk mesin yang baru dan mungkin memerlukan masa yang panjang dan belanja penyelidikan yang tinggi.

.

.

Mesin menanam padi yang sedia ada boleh diubahsuai cangkuk menanam untuk tanam satu anak benih setiap point. Tapi dari pemerhatian adalah didapati bahawa ‘missing points’ atau point yang tiada anak benih juga agak tinggi. Pada masa yang sama, tidak menjadi masalah jika tanaman mesin sedia ada dicuba dengan bilangan anak yang paling sedikit yang mampu dibuatnya, dan terus sahaja membuat pengurusan cara SRI.

Padi SRI Selangor : Bengkel SRI Organik ke-12 di Selangor

Padi SRI Selangor : Bengkel SRI Organik ke-12 di Selangor

Tertubuhnya Bengkel SRI D'Selasa

Tertubuhnya Bengkel SRI D’Selasa

Tanggal 13 Mac, 2013 ini maka rasmilah jumlah bengkel SRI organik di Selangor adalah 12 buah semuanya. Adalah mustahak yang terpilih merupakan dari kalangan petani dan usahawan tani yang melalui latihan terperinci. Ini adalah kerana kita tidak mahu kualiti produk SRI organik dicemari oleh kualiti yang rendah dan membawa kepada ketidak berkesan atau kemudaratan kepada para petani yang menggunakannya terhadap tanaman mereka.

JKKK dari Kg Pekan Selasa, Sg Hj Dorani telah menelepon Mak Tam beberapa bulan yang lalu meminta diberikan penerangan mengenai faedah mengguna produk SRI organik. Alhamdulillah, selepas penerangan oleh Pak Tam pada 7 Januari, 2013, sekumpulan daripada mereka telah meminta diberikan latihan praktikal.

Kumpulan meminta agar latihan praktikal dibuat sebelah malam kerana pada siangnya mereka sibuk. Maka pada 29 Jan, 2013 dijalankan latihan praktikal. Mak Tam gembira kerana boleh kata semua peserta menunjukkan semangat yang tinggi untuk belajar. Sedar-sedar sudah jam 1 malam.

Latihan Membuat Produk SRI Organik

Latihan Membuat Produk SRI Organik

Memotong Kangkung Liar

Memotong Kangkung Liar

Memproses Buah Labu Kayu Matang

Memproses Buah Labu Kayu Matang

Kumpulan terpaksa menunggu sekurang-kurangnya satu bulan untuk bahan seperti peraman tulang, kulit telur dan ikan siap. Cukup sebulan, Pak Imam Samsuri sekali lagi bertanya khabar bila nak teruskan latihan untuk bancuhan produk. Tapi kali ni kami pula meminta dibuat sebelah siang kerana mata kena cerah dan terang untuk mengukur bahan. Dalam gelap macam-macam boleh jadi. 😀

Maka tanggal 13 Mac, 2013 kami berkumpul sekali lagi. Kali ini latihan membuat bancuhan produk SRI organik mengikut formulasi khusus. Mak Tam berpesan, sesiapa yang buat bancuhan tak boleh diajak bersembang sebab takut tersilap kiraan. Akhirnya mereka memilih seorang ahli yang tugas khasnya untuk memantau perkiraan. Pada hari tersebut, hasil yang didapati adalah 30 botol SRI Anak, 30 botol SRI Bunga, dan 60 botol SRI Bunga. Dengan harga jualan RM30 sebotol, akan menghasilkan jualan sejumlah RM3,600. Semoga Bengkel SRI D’SELASA terus maju jaya melestarikan kampung anda.

Pak Imam Membelek Buku Panduan Produk SRI Organik

Pak Imam Membelek Buku Panduan Produk SRI Organik

Penyerahan Botol dan Label

Penyerahan Botol dan Label

Membuat Bancuhan Produk SRI Organik

Membuat Bancuhan Produk SRI Organik

Syabas JKKK Kg Pekan Selasa, Sg Hj Dorani. You all are awesome! YES!

Padi SRI Selangor: Pelancaran Buku Membuat dan Mengguna Produk SRI Organik

Padi SRI Selangor: Pelancaran Buku Membuat dan Mengguna Produk SRI Organik

Pelancaran Buku SRI oleh YAB Tan Sri Khalid Ibrahim

Pelancaran Buku SRI oleh YAB Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor

Tanggal 8 Mac, 2013 adalah detik masa paling gembira bagi Pak Tam dan Mak Tam. 20 bulan yang lalu, Y.A.B. Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor, telah mengarahkan kami berdua mencungkil rahsia kaedah padi SRI yang pesat diusahakan di Tasikmalaya, Indonesia.

Pada peringkat awal pengembaraan menjumpakan kami dengan seorang yang arif dalam penanaman padi SRI (System of Rice Intensification). Seorang aktivis pertanian lestari iaitu Pak Aep Saifudin Sukriadi yang berasal dari Tasikmalaya. Semasa itu beliau diambil oleh Koperasi Sunnahtani untuk mengerjakan padi organik seluas 8 ekar di Tunjong, Kelantan.

Saban minggu Pak Tam dan saya berulangalik dari rumah di Selangor ke Tunjong, Kelantan untuk mengikuti perkembangan pokok padi ditanam dan diurus cara SRI. Pada masa yang sama menjalankan penanaman kaedah SRI pertama di Sg Leman, Selangor. Dalam keadaan tidak pasti apa sepatutnya dibuat, kami melayari internet untuk mencari berbagai maklumat mengenai SRI.

Selama 3 musim kami membuat beberapa petak percubaan. Bermula dengan 1 petak di Sg leman pada musim 2/2010, kepada 4 petak pada musim 1/2011. Petak percubaan di Parit 4, Sg Burong merupakan detik melihat kehebatan tanaman padi yang tumbuh dan keluar hasil tanpa sebutir baja kimia atau setitik racun kimia. Selama masa percubaan, apa yang kami dapati adalah kaedah SRI ini mampu dibuat dengan syarat kerja menanam satu setiap point dan kerja-kerja melandak perlukan usaha mekanisasi yang kreatif.

Tanaman Padi Tanpa Baja atau Racun Kimia

Tanaman Padi MR219 Tanpa Baja atau Racun Kimia

Pak Tam terus berusaha untuk mencari atau merekacipta mesin yang boleh membuat kerja melandak atau menggembur tanah sawah di celah baris pokok padi. Beberapa prototaip mesin melandak dapat disiapkan dengan kerjasama rakan-rakan dari Jabatan Pertanian dan rakan tani. Pengalaman selama beberapa musim membuat percubaan SRI telah mencetuskan idea bahawa untuk SRI bertapak, ia perlu diperkenalkan secara berperingkat.

Pada masa yang sama, produk SRI organik mula digunakan oleh petani sayur dan padi di kawasan Sg Leman. Masing-masing memberikan maklumbalas yang positif mengenai kesan produk SRI terhadap tanaman mereka dan yang paling nyata, penggunaan racun perosak dapat dikurangkan kerana pokok menjadi lebih sihat dan kuat.

Bersama Jabatan Pertanian, sesi penerangan dan latihan praktikal untuk petani dibuat lebih daripada 100 kali yang kebanyakannya dibuat di daerah Sabak Bernam. Maka wujudlah bengkel-bengkel membuat produk SRI organik bermula dengan Bengkel SRI-D9, di Parit 9, Sg Leman, di daerah Sabak Bernam. Hingga minggu ini yang telah beroperasi adalah 11 buah bengkel SRI. Ahli bengkel terdiri daripada kalangan petani dan usahawan tani sendiri dan 10 bengkel bertempat di lokasi yang stategik dalam kawasan sawah dan sebuah dalam kawasan sayuran. Hanya 11 bengkel ini yang diberi latihan khusus dan pemantauan yang rapi.

Sebelas Buah Bengkel SRI Organik di Selangor – Pastikan Anda Dapat PRODUK SRI ORGANIK Yang TULEN!

Sebelas Buah Bengkel SRI Organik di Selangor – Pastikan Anda Dapat PRODUK SRI ORGANIK Yang TULEN!

.
Label botol dibuat standard untuk semua bengkel SRI Organik. Jika anda tinggal di daerah Kuala Selangor dan Sabak Bernam, Selangor dan ingin membeli, terus saja ke bengkel yang tertera di gambar sebelah atas ini. Nombor telefon juga dipamirkan. Sila klik atas gambar untuk melihat jelas nombor telefon. Untuk dari luar Selangor hubungi wakil Kedah (013-508-6301), Pulau Pinang (013-464-3552) dan Perak (019-495-8098), dan untuk negeri-negeri lain hubungi Pak Tam 019-3322-947.
.

Label Botol Produk SRI Organik

Label Botol Produk SRI Organik

.
Enam bulan yang lepas, terlintas idea untuk menyediakan sebuah buku panduan membuat dan mengguna produk SRI organik agar ilmu ini dapat dipanjang ke generasi akan datang. Selepas berbincang dengan Puan Rohany Dato’ Talib, Ketua Pentadbir Menteri Besar Incorporated (Selangor), usaha kearah merealisasikannya pun dijalankan. Alhamdulillah sebagai membuka tirai tahun 2013, Buku Panduan Membuat dan Mengguna Produk SRI Organik pun diterbitkan. Tanggal 8 Mac, 2013 buku ini dilancarkan oleh YAB Dato Menteri Besar Selangor dengan penuh harapan agar ilmu ini dimanfaatkan dan dijadikan warisan zaman berzaman.

Penulis Bersama Tan Sri

Semoga Ilmu Menjadi Warisan Zaman

.
Sebenarnya ini baru satu prinsip SRI yang dirungkai. Ada 5 lagi prinsipnya yang harus diserlahkan. Prinsip kedua yang telah dijalankan ujikaji dan rekabentuk adalah mesin untuk melandak (menggembur) tanah diantara baris pokok padi. Mungkinkah akan terbit sebuah buku baru yang memberi panduan menanam dan mengurus padi secara SRI? Insyaallah, masa akan menentukan. Wassalam.

Padi SRI Selangor : Petak SRI TEDUNG Siap Ditanam

Padi SRI Selangor : Petak SRI TEDUNG Siap Ditanam

SRI TEDUNG

SRI TEDUNG

Semasa kami sampai pagi tadi, Zul a.k.a. Tedung telah menyediakan makanan untuk sarapan. Tanah sawah juga sudah siap sedia untuk ditanam. Pak Tam terus turun bersama Zul ke dalam sawah. Zul membuat garisan dan Pak Tam menanam satu-satu. Mak Tam tanya Zul kalau boleh dapatkan pekerja Bangladesh untuk diupah. Tak lama kemudian datang seorang, dan dia memanggil tiga lagi kawannya. Selamat!

System of Rice Intensification

Sejak tahun 80-an lagi orang dah tak turun menanam di Selangor ni. Jadi kalau melihat Zul sedang mengusahakan padi mengguna tenaga manusia, rakan sekampung geleng kepala. Zul mengatakan bahawa dia buat telinga kuali saja terhadap sosek-sosek rakan-rakannya.

Mak Tam tabik kat Zul sebab dia seorang yang berani. Terkejut Mak Tam pada musim lepas apabila ia menanam cara SRI berseorangan. Tiba-tiba saja Mak Tam dapat tahu dari saudara Othman yang Zul dah buat SRI. Dapat melandak sekali sahaja. Tapi kali ni Mak Tam nak ikut dan beri sokongan kepadanya sepanjang musim. Ini salah satu cara nak belajar mengenai cara SRI ni. Kalau tidak kita terus menerus teragak-agak – betul kah atau tidak caranya kita buat.

Padi SRI

Padi SRI

Mak Tam masih mengimpikan mesin yang boleh tanam satu satu. Tapi kalau terus nak bermimpi, bila boleh kita lihat kehebatan pokok padi yang ditanam cara SRI. Jadi kita buat saja secara manual dulu. Kita kenali pokok padi. Kita jaga tanah sawah agar makhluk seni di dalamnya terpelihara. Agar makhluk seni dalam tanah dapat menjalankan tugas yang fitrah bagi mereka.

Buat musim ini kita akan teruskan SRI separa-organik. Zul akan terus guna baja sabsidi, dan produk SRI juga sebagai tambahan. Alhamdulillah, IMO dan pati kangkung telah disembur ke atas jerami dan terus dibajakkan ke dalam tanah untuk semua tanah sawahnya. Tanah sawah Zul memang cantik kerana semua jeraminya telah menjadi baja dalam tanah. Oleh itu, sawah disebelah rumahnya padi pun hijau bersama hijaunya rumput yang turut tumbuh.

Bila Mak Tam tanya, Zul jawab, ‘Tak risau saya sebab kat situ saya tanam padi kebal. Saya tak boleh tanam yang lain sebab semua orang juga tanam padi kebal. Orang lain masa sembur racun padi kebal tu bukan nak jaga padi kat sawah kita. Bergolok nanti’.

mmm.. Mak Tam bila dengar padi kebal ini memang susah hati. Tapi itu cerita lain. Kalau Mak Tam dah tak boleh tahan nanti, Mak Tam akan tulis apa pendapat Mak Tam tentang padi kebal dan implikasinya kepada industri padi dan beras negara. Sekarang ni tengah kumpul maklumat.

SRI

Gambar di atas ini adalah rupa anak padi yang ditanam satu. Setiap kali Mak Tam pergi sana akan tangkap gambar. Sama-sama kita tengok kemajuannya. Sama-sama kita belajar mengenai pokok padi yang ditanam dan diurus cara SRI.

Hari ni Zul menerima rombongan Pejuang SRI dari Parit 1 Barat, Sg Besar. Besar hati sungguh Mak Tam kerana ini adalah tanda keeratan dikalangan Pejuang SRI di Selangor. Insyaallah, juga akan luaskan rangkaian dengan Pejuang SRI Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Perlis. Saudara Othman yang sibuk juga singgah sekejap. GO SRI GO!

SRI D1

Othman