Padi SRI Selangor : Petak SRI TEDUNG Siap Ditanam

Padi SRI Selangor : Petak SRI TEDUNG Siap Ditanam

SRI TEDUNG

SRI TEDUNG

Semasa kami sampai pagi tadi, Zul a.k.a. Tedung telah menyediakan makanan untuk sarapan. Tanah sawah juga sudah siap sedia untuk ditanam. Pak Tam terus turun bersama Zul ke dalam sawah. Zul membuat garisan dan Pak Tam menanam satu-satu. Mak Tam tanya Zul kalau boleh dapatkan pekerja Bangladesh untuk diupah. Tak lama kemudian datang seorang, dan dia memanggil tiga lagi kawannya. Selamat!

System of Rice Intensification

Sejak tahun 80-an lagi orang dah tak turun menanam di Selangor ni. Jadi kalau melihat Zul sedang mengusahakan padi mengguna tenaga manusia, rakan sekampung geleng kepala. Zul mengatakan bahawa dia buat telinga kuali saja terhadap sosek-sosek rakan-rakannya.

Mak Tam tabik kat Zul sebab dia seorang yang berani. Terkejut Mak Tam pada musim lepas apabila ia menanam cara SRI berseorangan. Tiba-tiba saja Mak Tam dapat tahu dari saudara Othman yang Zul dah buat SRI. Dapat melandak sekali sahaja. Tapi kali ni Mak Tam nak ikut dan beri sokongan kepadanya sepanjang musim. Ini salah satu cara nak belajar mengenai cara SRI ni. Kalau tidak kita terus menerus teragak-agak – betul kah atau tidak caranya kita buat.

Padi SRI

Padi SRI

Mak Tam masih mengimpikan mesin yang boleh tanam satu satu. Tapi kalau terus nak bermimpi, bila boleh kita lihat kehebatan pokok padi yang ditanam cara SRI. Jadi kita buat saja secara manual dulu. Kita kenali pokok padi. Kita jaga tanah sawah agar makhluk seni di dalamnya terpelihara. Agar makhluk seni dalam tanah dapat menjalankan tugas yang fitrah bagi mereka.

Buat musim ini kita akan teruskan SRI separa-organik. Zul akan terus guna baja sabsidi, dan produk SRI juga sebagai tambahan. Alhamdulillah, IMO dan pati kangkung telah disembur ke atas jerami dan terus dibajakkan ke dalam tanah untuk semua tanah sawahnya. Tanah sawah Zul memang cantik kerana semua jeraminya telah menjadi baja dalam tanah. Oleh itu, sawah disebelah rumahnya padi pun hijau bersama hijaunya rumput yang turut tumbuh.

Bila Mak Tam tanya, Zul jawab, ‘Tak risau saya sebab kat situ saya tanam padi kebal. Saya tak boleh tanam yang lain sebab semua orang juga tanam padi kebal. Orang lain masa sembur racun padi kebal tu bukan nak jaga padi kat sawah kita. Bergolok nanti’.

mmm.. Mak Tam bila dengar padi kebal ini memang susah hati. Tapi itu cerita lain. Kalau Mak Tam dah tak boleh tahan nanti, Mak Tam akan tulis apa pendapat Mak Tam tentang padi kebal dan implikasinya kepada industri padi dan beras negara. Sekarang ni tengah kumpul maklumat.

SRI

Gambar di atas ini adalah rupa anak padi yang ditanam satu. Setiap kali Mak Tam pergi sana akan tangkap gambar. Sama-sama kita tengok kemajuannya. Sama-sama kita belajar mengenai pokok padi yang ditanam dan diurus cara SRI.

Hari ni Zul menerima rombongan Pejuang SRI dari Parit 1 Barat, Sg Besar. Besar hati sungguh Mak Tam kerana ini adalah tanda keeratan dikalangan Pejuang SRI di Selangor. Insyaallah, juga akan luaskan rangkaian dengan Pejuang SRI Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Perlis. Saudara Othman yang sibuk juga singgah sekejap. GO SRI GO!

SRI D1

Othman

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s