Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 12

Jurnal Padi Kebal

Jurnal Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 12

Padi kebal ini adalah sejenis padi yang diolah secara ‘transgenic’. Senangkan cerita, padi MR220 tu sudah diubah susunatur bakanya menjadikan ia kebal kepada racun rumpai imidazolinone. Dikeluarkan dua jenis iaitu MR220 CL1 dan MR220 CL2.

Pokok padi secara semulajadi melalui pendebungaan sendiri. Maknanya tak payah ada pokok padi lain, dia boleh debunga sendiri dan keluar bunga, serta keluar buah. Dalam alam semulajadi, diantara 1% – 4% terjadi pendebungan silang dari pokok padi yang berlainan. Mungkin kerana disinggah serangga atau dibawa angin. Kalau satu pokok itu adalah padi angin, dan satu pokok lagi itu adalah padi kebal, dan pendebungaan bersilang terjadi, padi yang terbentuk berkemungkinan mempunyai ciri-ciri padi angin dan padi kebal. Maka wujudlah ‘SUPER PADI ANGIN’ yang racun imidazolinone pun tak boleh kawal. Gambar pendebungaan lebihkurang macam kat bawah ni.

pendebungaan-silang-

pendebungaan-silang-

Jika ada satu saja benih ‘SUPER PADI ANGIN’ ini terjadi, dan tumbuh pulak, ia akan terus tumbuh, berbunga dan mengeluarkan buah. Selalunya padi angin biasa masak lebih awal dari padi biasa. Padinya akan lerai dan jatuh ke tanah. Pada musim seterusnya, akan berkembanglah ‘SUPER PADI ANGIN’ mengikut trak jentuai dengan benihnya menjangkau masuk ke sawah seterusnya yang dituai oleh mesin jentuai. Selepas dua musim, kita akan ‘berpestalah’ cuba menangani ‘SUPER PADI ANGIN’ yang tak lut apa-apa racun pun.

Cara-Super-Padi-Angin-Merebak

Cara-Super-Padi-Angin-Merebak (Lebihkurang Macam Ni)

PENYELESAIAN PADA MASA ITU – cabut ‘SUPER PADI ANGIN’ atau potong dengan tangan. Apa bezanya dengan apa yang dilakukan sekarang bagi membuang padi angin biasa? Maaf. Bukan sama. Tetapi akan jadi lebih teruk dari sekarang, dan kos mengawal akan berganda, hasil akan jadi lebih teruk dibanding dengan kehilangan disebab oleh padi angin biasa. Comprehendo??  Faham?? (Yang ni bukan untuk pembaca. Ini untuk lepas geram Mak Tam kerana banyak perkara disorok dari petani. Pegawai-pegawai kanan kerajaan juga tahu, tapi buat tak tahu! Itu lah pasal disyorkan tanam dua kali sahaja.Mengapa tidak diberitahu risiko-risiko jika petani terus menanam berkali-kali.

Percayalah. Apabila sudah timbul masalah ‘SUPER PADI ANGIN’ yang akan dikatakan bahawa yang bersalah adalah petani. Pasal petani yang tanam lebih dari dua kali. Bukan kah petani sudah diberitahu tanam dua kali sahaja. Sekarang sudah ada petani tanam padi kebal dan dibuat benih supaya dapat teruskan guna benih padi kebal tanpa beli mahal-mahal atau dipakej dengan racun imidazolinone. Baca kat sini apa kata Al-Amin. Mak Tam minta rakan-rakan yang membaca blog ini jangkaulah minda anda (your imagination) kepada apa yang akan terjadi selepas ini.

Gambar Yang di Tag Kat FB Mak Tam tadi

Gambar Yang di Tag Kat FB Mak Tam tadi

Sebentar tadi ada le rakan fb yang tag gambar ini untuk Mak Tam.  Apa nak di katakan?

TEPUK DADA, TANYA SELERA. 

Tak upaya Mak Tam nak kata.  Bagai Pak Tam kata, ‘Ooi.. Mak Hang. You are fighting this alone!’  Lantak le Mak Tam cakap sesorang ke, atau beratus ribu mata membaca ke, Mak Tam akan teruskan menyampaikan maklumat mengenai padi kebal. Kalau panjang umur, kita semua akan saksikan.  Mak Tam tidak mahu bersubahat menyebabkan pendapatan dan kesihatan beribu petani dan keluarga mereka terancam.

Saintis barat sudah mula memikirkan robot untuk cabut SUPERWEED.  Fikir-fikirkanlah wahai pembaca yang budiman. Jual benih padi kebal dan racun pihak swasta yang untung berganda-ganda. Siap dengan subsidi kerajaan lagi. Fooh.. Hebat.. hebat.. Ada masyuuukkkkk… Faham? Jual robot cabut padi angin kebal, pihak swasta jugalah yang untung jika ini berlaku. Sapa pulak yang rugi??? Jawab sendirilah! Sekarang ni sama-sama kita tukar makanan rugi kita kepada dot-dot-dot.. Selamat malam.  Güet’ Nàcht.  Сайхан амраарай  Gut nait.  Orang putih kata Good Night!

Kalau tak boleh tidur, baca pasal SUPERINSECT dan SUPERWEED pulak.

おやすみなさい
Robot Cabut SUPER PADI ANGIN

Robot Cabut SUPER PADI ANGIN

Balik dari Kedah nanti, Mak Tam nak cerita bagaimana petani boleh jadi hamba abdi. Tunggu…

2 comments on “Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 12

  1. Pingback: Padi SRI Selangor : Benih GMO Kapas BT Adalah Satu Kesilapan – Part 15 | Weblog Padi Selangor | Pertanian Selangor

  2. Pingback: Padi SRI Selangor : Skandal Benih Padi Dalam Negara – Part 14 | Weblog Padi Selangor | Pertanian Selangor

Leave a comment