Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 7

Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 7
Bahana Serangan Penyakit Hawar Daun (Bacterial Leaf Blight – BLB) Terhadap Padi Kebal

Penyakit Hawar Daun Serang Petak Benih Padi Kebal di Sekinchan

Penyakit Hawar Daun Serang Petak Benih Padi Kebal di Sekinchan – klik untuk lihat label petak benih.

Pada awal Disember lalu Pak Tam dan Mak Tam melalui kawasan padi Sekinchan untuk ke Sg Leman. Waduh.. saujana mata memandang sawah berwarna coklat. Tidak pernah terlihat keadaan seperti ini di mana-mana. Yang terkena di Sawah Sempadan dan Sg Burong pun tidak seluas ini. Mak Tam diberitahu bahawa 90% petani Sekinchan menanam padi kebal pada musim ini. Sekarang ini 80%, iaitu lebihkurang 1,400 hektar kawasan padi Sekinchan terjejas.

Kebanyakan petak sawah yang kami teliti, ada yang buah padinya kekal hijau walaupun sudah boleh dituai. Petani menyatakan bahawa serangan bermula awal iaitu masa bunting dan masa buah nak mula mengisi (grain-filling stage). Buah yang tinggal diatas pokok hanya yang berisi sebahagian sahaja. Oleh itu hasil terjejas teruk.

Mak Tam nak cerita sikit pasal Sekinchan. Sekinchan ini sebuah pekan sederhana besar yang menjadi nadi perniagaan di kawasan padi Barat Laut Selangor. Kawasan padinya lebihkurang 1800 hektar dan terkenal sebagai kawasan sawah yang mempunyai hasil tertinggi dalam negara. Setiap musim sebelum ini, sebanyak 80% hasil padinya dijual sebagai benih padi. Hasilnya dalam 9 hingga 11 tan sekeping (iaitu seluas 1.2 hektar). Purata hasil dalam 7.9 tan sehektar. Tapi nampaknya tidak satu petak pun yang boleh diluluskan sebagai benih.

Juga Sekinchan dan kawasan sekelilingnya menjadi tumpuan pelawat daripada bandar. Kedudukannya yang agak hampir dengan Lembah Kelang dan kawasan pertanian yang tersusun indah memberinya kelebihan. Mak Tam pun suka bawa pelawat datang padi Sekinchan pasal memang cantik dan bersih.

Pelawat Hujung Minggu di Sekinchan

Pelawat Hujung Minggu di Sekinchan

Pelawat Luar Negara di Sekinchan

Pelawat Luar Negara di Sekinchan

Ramai pelawat tempatan datang untuk makan di restoran makanan laut, melawat kawasan pertanian, mengambil gambar, bersantai dan menikmati keindahan sawahnya. Mak Tam dan Pak Tam juga suka kerana sawah Sekinchan memberi inspirasi kearah penghasilan yang tinggi. Tapi untuk mendapat hasil yang tinggi, petani Sekinchan menggunakan input pertanian seperti baja kimia dan racun kimia yang banyak. Ini menjadikan kos pengeluarannya hingga mencapai lebih daripada RM6000. Ada petani yang menyatakan bahawa keuntungannya adalah duit subsidi harga padi yang didapatinya setiap musim. RM248 se tan. Cubalah bayangkan perasaan mereka apabila dapat 3 – 6 tan sahaja musim ini. Penyakit BLB ini telah mula menyerang pada tahun lepas lagi. Sila lihat padi MR219 yang kena BLB pada Jun 2012 di bawah ini.

BLB di Sekinchan Jun 2012

BLB di Sekinchan Jun 2012

Penyakit ini dibawa oleh sejenis bakteria. Ia merebak melalui benih, tanah, air, angin dan manusia. Jadi tak boleh lari. Untuk hapuskan bakteria tiada racun yang berkesan. Yang berkesan adalah OHN atau Oriental Herbal Nutrient yang dibuat daripada bawang putih, halia, kulit kayu manis, kam co dan tong kui. Mari tengok apa kata Puan Aini Waznati daripada Pusat Pertanian Sg Burong. Puan Aini sudah dua tahun memberi perhatian kepada penggunaan produk SRI yang berasaskan ‘natural farming’ dari Korea. SRI Anak, SRI Bunga dan SRI Buah telah dicampurkan OHN. Oleh itu pokok dilindungi daripada umur muda lagi. Puan Aini telah melihat pencegahan penyakit sama ada reput tangkai atau BLB ini beberapa musim. Beliau juga sering merekodkan pemerhatiannya difbnya.

SRI Halang BLB Merebak

Produk SRI halang BLB merebak, kata Puan Aini Waznati, Pusat Pertanian Sg Burong

Ada video dan gambar yang juga menceritakan produk SRI dapat mencegah perosak dan penyakit tanaman.

BLB Sawah Sempadan - Produk SRI vs Kimia

BLB Sawah Sempadan – Produk SRI vs Kimia

Produk SRI Pak Lang Razak

Stor Produk SRI Pak Lang Razak untuk kegunaannya sendiri.

Mak Tam bukan nak suruh beli produk SRI, tapi nak suruh buat. Jumpalah pegawai pertanian kawasan anda, dan minta dia ajarkan. Ini ilmu dah ada pada Jabatan Pertanian dari 2003 lagi. Dah 10 tahun tu. Kalau nak cuba, beli kat bengkel-bengkel SRI yang ada kat kawasan sawah di Selangor. Kalau kat tempat lain, cuba cari agen-agen yang ada jual. Di bawah ni ada beberapa nombor telepon. Cubalah. Ikut jadual semburan yang ada pada label botol. SRI Bunga dan SRI Buah kena campur air laut. Yakinlah. Ini ilmu alam semulajadi.

Ada satu soalan Mak Tam nak tanya pihak berwajib. Siapakah yang merancang untuk benih padi negara? Jika semua petak benih diserang BLB seluruh negara, dimana akan kita cari benih selain benih padi kebal? Siapa yang menentukan berapa banyak benih padi dan kepelbagaian varieti untuk mengelakkan seluruh kawasan dilanda penyakit macam ini? Akan jadi satu mala petaka jika isu ini tidak diatasi. Adakah kita menunggu ia berlaku? Ia sudah pasti akan berlaku kalau pihak berwajib terus lalai dan ambil ringan perkara ini. Mak Tam dah kata apa yang perlu diperkatakan. Pasrah.

Untuk latihan membuat dan bekalan produk SRI bagi jabatan/agensi yang mengguna pesanan tempatan sila hubungi Salehuddin Yahya (Pak Tam), NS Nature Rice di telepon 019-3322-947.

Wakil Produk SRI Negeri

Wakil Produk SRI Negeri

Advertisements

Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 6

Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 6

Perniagaan Yang Menguntungkan

Perniagaan Yang Sangat Menguntungkan – Klik Carta Untuk Besarkan

Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 5
Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 4
Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 3
Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 2
Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 1

Mak Tam dihantarkan butir-butir ini oleh orang dalam yang sangat rasa terharu dengan keadaan benih padi negara. Orang ini mengikuti perkembangan padi kebal dari awal lagi sehinggalah sekarang. Tapi beliau tak boleh berbuat apa-apa. Hanya melihat dan merasa tertekan.

Kepada tuan-puan yang budiman, hayatilah carta ini. Ini yang dinamakan perhambaan petani kepada teknologi. Yang pandai dan licik akan terus memerah keringat petani. Wahai pihak yang berwajib, buatlah sesuatu untuk membetulkan keadaan ini. Usah kita melalak ke hulu dan ke hilir berhujah pasal keselamatan makanan negara padahal perancangan dan pengeluaran benih padi berada ditangan orang lain. Sedih 😦

Padi SRI Selangor : Apa Itu Superweed? Part 16

Jurnal Padi Kebal

Jurnal Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Apa Itu Superweed? Part 16

mmm.. petang tadi ada wakil daripada syarikat racun rumput (sudah pasti anda boleh mengagak syarikat yang mana satu, kan?) ingin berbincang mengenai apa yang Mak Tam tulis dalam blog ini. Pak Tam kata kalau nak jumpa jom pergi sawah esok kerana kami ada kerja di sana. Mak Tam pun teringin nak tahu apa yang hendak dibincangkan. Esok Mak Tam akan ceritakan di blog ini. Tapi sebelum itu, sila baca mengenai masalah yang menimpa petani di US di sini. http://eatdrinkbetter.com/2013/07/01/superweeds-and-herbicide-use-on-the-rise/. Lepas tu tengok video ini yang dah Mak Tam letakkan alihbahasa bagi membantu.

Siapalah agaknya yang membuat carian katakunci sebegini di internet? Boleh anda teka siapa? Mak Tam harap ia adalah rakan-rakan Mak Tam yang kat satu organisasi yang boleh membuat sesuatu untuk membantu petani.

padi+kebal+tidak+kebal+penyakit 5
akhbar tentang penanaman padi 4
pak+tam+padi+kebal 3
labu+kayu+baja+pencegah+perosak 3
padi+kebal+pak+tam 3
padi sri selangor pak tam mak tam tentang padi kebal 3
pak tam & mak tam on padi kebal

.
Siri Kembara Padi Kebal

1. Mana Lebih Membawa Padah – Padi Angin atau Padi Kebal?

2. Petani Mula Meminati Padi Kebal

3. Kesan Racun Padi Kebal Terhadap Tanaman

4. Mengenali Padi Kebal

5. Petani Mengeluh Harga Pakej Padi Kebal Mahal

6. Masalah Serangan Perosak Meningkat

7. Ancaman Serangga Perosak & Penyakit Terus Meningkat

8. Petani Mula Merungut & Tertanya-tanya

9. Itik Ternakan Menjadi Mangsa Racun Padi Kebal

10. Siapa Sebenarnya Mempromosi Padi Kebal

11. Ambil Iktibar Dari Gejala GMO (Genetically Modified Organism)

12. Penanaman Padi Kebal Tidak Dikawal

13. Ancaman Super Padi Angin atau ‘Superweed’

14. Keselamatan Makanan Terjejas Dengan Padi Kebal

15. Skandal Benih Padi Dalam Negara

16. Benih GMO Kapas BT Adalah Satu Kesilapan

Padi SRI Selangor : Benih GMO Kapas BT Adalah Satu Kesilapan – Part 15

Jurnal Padi Kebal

Jurnal Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Benih GMO Kapas BT Adalah Satu Kesilapan – Part 15

Petani Pakistan Juga Mohon Diharamkan Kapas BT

Petani Pakistan Juga Mohon Diharamkan Kapas BT

Adakah kerajaan Malaysia akan kaji balik mengenai padi kebal? Jika mereka sayang kepada para petani, ini sesuatu yang mesti dibuat. Kalau masih diteruskan, negara akan mengalami masalah seperti di India. Petani akan menghadapi tekanan hidup. Modal habis, sawah rosak, hasil kurang, kesihatan terjejas, pendapatan hilang. Ini bukan cerita momok. Kalau dah terantuk baru nak terngadah, itu tidak berhati perut namanya.

Berita sebuah negeri di India mengakui Kapas BT itu adalah satu kesilapan besar. Baca di sini.

Dibawah ini penterjemahannya:

Menteri Pertanian India mengatakan ‘Selamat Tinggal’ kepada kapas Bt
Isnin JUN 24, 2013, 10:11 IST | Agensi: DNA
Yogesh Pawar

Mengakui kesilapan, menyalahkan institusi penyelidikan kerana tidak menyedarkan Kerajaan kepada potensi bahaya.

Lapan tahun selepas kapas Bt yang diubah secara genetik diperkenalkan, berikutan sejumlah 10,172 petani membunuh diri, Menteri Pertanian Ramakrishna Vikhe-Patil memberitahu DNA bahawa ia adalah satu kesilapan.

“Dalam jangka panjang, kami mahu membasmi kapas Bt kerana ia memerlukan air yang banyak dan benar-benar tidak sesuai dengan keadaan kita kerana 82% daripada 4.2 juta hektar penanaman kapas Bt dilakukan di kawasan yang sering berlaku kemarau,” katanya.

Vikhe-Patil mempersalahkan institut penyelidikan pertanian dan universiti diatas keadaan ini. “Mereka tidak melakukan cukup untuk memberi amaran kepada kerajaan mengenai potensi bahaya kapas Bt ini.”

Beliau menjawab soalan mengenai pembatalan perintah Pengarah Input dan Kawalan Kualiti (DIQC), pihak berkuasa pelesenan di Maharashta, mengharamkan benih kapas Mahyco bawah peruntukan 2009 Maharashta Akta Kapas pada bulan Ogos 2012. “Syarikat itu telah menipu petani kapas yang tidak bersalah dengan membekalkan benih kurang bermutu dan terlibat dalam pemasaran hitam dengan mewujudkan keadaan kekurangan bekalan benih yang palsu. Jadi, kita telah diharamkan,” kata beliau.

Beliau menjelaskan: “pembatalan ini hanya untuk musim kharif. Musim depan, mereka perlu kembali memperbaharui semula lesen. ”

Sebagai contoh Brazil, Vikhe-Patil berkata: “Ada kerajaan sedang giat membasmi kapas Bt dan petani kapas gembira. Kami mahu berbuat demikian di sini. ”

Jurucakap bagi Mahyco Monsanto Biotech (MMB), Christopher Samuel, tidak bersetuju bahawa kebanyakan petani datang dari kawasan-kawasan yang dilanda kemarau. “Petani di Maharashta dan Vidarbha mempunyai pilihan lebih daripada 550 jenama hibrid benih kapas,” katanya.

Beliau menambah: “Brazil masih mempunyai kawasan yang besar untuk penanaman kapas Bt.”

Pegawai Mahyco tidak menjawab panggilan. Rajesh Krishnan, yang mengetuai kempen pertanian mampan di Greenpeace, memberitahu DNA: “Kapas Bt satu kegagalan dan teknologi ini telah digunakan untuk menguntungkan syarikat dengan kosnya ditanggung oleh petani. Jika kerajaan begitu serius mengapa tidak kita melihat ia diterjemahkan kepada tindakan tegas seperti pengharaman kekal? ”

Menteri itu tidak menyatakan mengapa mereka tidak boleh meminta agar DIQC teruskan sahaja larangan.

“Kapas Bt ditanam di negeri-negeri seperti Andhra Pradesh dan Gujarat juga. Jika kita mahu larangan yang meneluruh, maka kita perlu libatkan negeri-negeri lain. Ini tidak boleh berlaku tanpa campur tangan Pusat,” kata Vikhe-Patil.

Kishore Tiwari daripada Vidarbha Jan Andolan Samiti menghidu konspirasi di negeri yang buat U-turn. “Kita perlu siasatan CBI terhadap pembatalan pengharaman benih kapas Mahyco,” katanya.

Tanaman Bermasalah

Banyak petani telah menyalahkan royalti untuk benih GMO (Organisma Genetically Modified) sebagai penyebab tragedi ramai petani bunuh diri. Pada tahun 2002, benih kapas Bt yang diubahsuai secara genetik diperkenalkan. Benih pembunuh ini mesti dibeli setiap tahun pada kos yang ditentukan oleh jurusan pertanian berteknologi tinggi. Pada bulan Ogos 2012, jawatankuasa teknikal pakar-pakar yang dilantik oleh Mahkamah Agung disyorkan penamatan semua ujian semasa tanaman transgenik.

Siri Kembara Padi Kebal

1. Mana Lebih Membawa Padah – Padi Angin atau Padi Kebal?

2. Petani Mula Meminati Padi Kebal

3. Kesan Racun Padi Kebal Terhadap Tanaman

4. Mengenali Padi Kebal

5. Petani Mengeluh Harga Pakej Padi Kebal Mahal

6. Masalah Serangan Perosak Meningkat

7. Ancaman Serangga Perosak & Penyakit Terus Meningkat

8. Petani Mula Merungut & Tertanya-tanya

9. Itik Ternakan Menjadi Mangsa Racun Padi Kebal

10. Siapa Sebenarnya Mempromosi Padi Kebal

11. Ambil Iktibar Dari Gejala GMO (Genetically Modified Organism)

12. Penanaman Padi Kebal Tidak Dikawal

13. Ancaman Super Padi Angin atau ‘Superweed’

14. Keselamatan Makanan Terjejas Dengan Padi Kebal

15. Skandal Benih Padi Dalam Negara

Padi SRI Selangor : Skandal Benih Padi Dalam Negara – Part 14

Jurnal Padi Kebal

Jurnal Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Skandal Benih Padi Dalam Negara – Part 14

Adakah Bekalan Benih Dalam Tangan Petani? Kalau tidak, bekalan benih dalam tangan siapa?

Adakah Bekalan Benih Dalam Tangan Petani? Kalau tidak, bekalan benih dalam tangan siapa?

.
Baca dengan hati. Ini rintihan daripada warga Kementerian sendiri iaitu orang yang tahu apa yang sebenarnya berlaku. Tak cukup-cukup merompak hak rakyat. Petani yang sepatutnya menikmati semua wang tersebut, akhirnya menanggung kesusahan berpanjangan. Kemudahan untuk petani mendapat benih padi yang berkualiti tinggi juga terjejas. Jaminan untuk perancangan dan pembekalan benih padi bagi negara juga tergugat. Petani terpaksa membeli dan menanam padi kebal kerana jiran tanam padi kebal. Kalau dia tanam padi lain, alamat tak berpendapatanlah musim tersebut. Semuanya pasal adanya pemimpin yang tamak tahap gaban.

Penanaman padi kebal oleh petani padi telah membawa kepada ramai petani sayuran bersebelahan sawah bertanam padi kebal di Sg Leman hilang punca pendapatan. Ini belum lagi mengira kerugian terhadap modal yang mereka telah laburkan. Baca dan renungkanlah. Nanti akan Mak Tam coretkan keluhan ramai dari antara mereka.

Keluhan Petani Sekinchan

Keluhan Petani Sekinchan

Keluhan Petani Sekinchan

Semasa lawatan ke Sekinchan membawa pelajar-pelajar universiti dari Mexico, terjumpa seorang petani Sekinchan. Dalam perbualan, petani ini menyatakan kesusahan kebanyakan petani kerana katanya sekarang ini masalah mereka adalah untuk mendapat benih. Mereka hanya dapat membeli daripada dua syarikat sahaja. Katanya, oleh kerana kedua pembekal ini tidak ada saingan, maka kualiti benih tidak diambil berat. Ada benih yang tak tumbuh. Ada benih yang disyaki membawa penyakit.

Petani Sayur Hilang Pendapatan dan Tanggung Kerugian

Tercemar Racun Padi Kebal

Pokok Kacang Panjang Rosak Tercemar Racun Padi Kebal

Perbincangan Petani Sayur Kawasan Sg Leman, Sabak Bernam

Perbincangan Petani Sayur Kawasan Sg Leman, Sabak Bernam Mengenai Kerosakan Tanaman Mereka Disebabkan oleh Racun Padi Kebal

Siri Kembara Padi Kebal

1.   Mana Lebih Membawa Padah – Padi Angin atau Padi Kebal?

2.   Petani Mula Meminati Padi Kebal

3.   Kesan Racun Padi Kebal Terhadap Tanaman

4.  Mengenali Padi Kebal

5.  Petani Mengeluh Harga Pakej Padi Kebal Mahal

6.  Masalah Serangan Perosak Meningkat

7.  Ancaman Serangga Perosak & Penyakit Terus Meningkat

8.  Petani Mula Merungut & Tertanya-tanya

9.  Itik Ternakan Menjadi Mangsa Racun Padi Kebal

10. Siapa Sebenarnya Mempromosi Padi Kebal

11.  Ambil Iktibar Dari Gejala GMO (Genetically Modified Organism)

12. Penanaman Padi Kebal Tidak Dikawal

13. Ancaman Super Padi Angin atau ‘Superweed’

14. Keselamatan Makanan Terjejas Dengan Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 13

Jurnal Padi Kebal

Jurnal Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 13

Adakah Bekalan Benih Dalam Tangan Petani? Kalau tidak, bekalan benih dalam tangan siapa?

Adakah Bekalan Benih Dalam Tangan Petani? Kalau tidak, bekalan benih dalam tangan siapa?

Sebenarnya, biji benih itu adalah sambungan nyawa makhluk di dunia. Ada benih, ada tumbuhan. Ada tumbuhan, adalah makanan. Tumbuhan beri makanan pada haiwan seperti lembu, kambing dan sebarang haiwan ternakan. Tumbuhan dan haiwan jadi makanan manusia. Selagi manusia tanam biji benih, selagi itulah kitaran kehidupan bersambung zaman.

Kalau Mak Tam ini nak kaya raya, senang saja. Kawal benih itu. Buatkan ia satu komoditi yang terpaksa dibeli oleh petani untuk meneruskan bertani. Setiap kali petani nak tanam, petani kena cari Mak Tam. Bayar wang, baru dapat benih.

Kalau Mak Tam nak kaya sampai buncit meletup, juga senang. Mak Tam akan olahkan benih itu sebagai benih transgenik. Masukkan daya tahan dari sejenis racun rumput kedalam gennya. Bila petani nak beli, Mak Tam akan kata kepadanya, “awak kena beli padi kebal ini dipakej bersama racun rumput imida. Harganya cuma RM120 satu set. Awak akan perlu dalam 7 set untuk 3 ekar. Baru RM840 sahaja. Hasil padi gerenti akan meningkat. Pasal padi angin sudah diracun dengan imida. Lagi pun racun ini aktif hingga tuai hasil. Tak payah sembur racun rumput apa-apa lagi. Bukankah itu satu pelaburan yang baik? Tapi ingat, awak tanam 2 musim sahaja!

Nak dijadikan cerita, maka adalah beberapa petani yang tanam padi kebal dan dapat hasil yang tinggi. Mencanak naik dari 1.5 tan kepada 11 tan. Adui.. bukan kepalang gembiranya petani. Kalau macam ini, tak mengapa pakej benihnya mahal. Berbaloi.. sungguh berbaloi… Kalau hasil macam ini, manakan boleh ditanam 2 musim sahaja. Mesti ditanam bermusim-musim supaya petani semua dapat manfaatnya. (akan bersambung – ni tengah tulis ni)

Pelbagai Benih Tumbuhan Makanan

Pelbagai Benih Tumbuhan Makanan – Kredit gambar – growerdirect.com

.
Mungkin ada pembaca akan tertanya-tanya, “Macam mana pulak petani dah tak ada pilihan. Bukankah mereka boleh tanam MR219, MR253, MR263, dan yang baru MR269? Bukan ada sesiapa pun akan penjarakan petani kalau mereka tak tanam padi kebal.”

Jom Mak Tam bawa anda ke realiti show kat negara ini. Apabila jiran sebelah tanah sawah bertanam padi kebal, petani akan berfikir berkali-kali untuk tanam padi selain daripada padi kebal. Apabila jiran atau pekerjanya membuat semburan racun imida, dan tidak mengawal halatuju semburan, lalu dibawa angin akan semburan racun imida ke sawah berjiran, maka pokok padi MR akan tersentot dan mati. Dah berapa ramai petani bergaduh kerana padi MR mereka kena tempias racun sebegini.

Jika macam kat kawasan padi di Kedah yang mana air mengalir dari satu sawah kepada sawah yang lain, air yang ada racun imida itu juga akan menyebabkan pokok padi MR terencat pertumbuhannya. Jadi apa pilihan yang tinggal pada petani? MR219 pun dah berbelas tahun dan ada pegawai kata sudah ‘breakdown’. Maksudnya makin mudah kena serangan perosak dan penyakit. Tapi kalau tanam juga, nanti dibunuh oleh racun imida sawah sebelah pulak. Nak cari benih MR253, MR263, dan MR269, berebut-rebut orang lain juga cari, benih tak cukup untuk semua orang. Hish… baiklah bawak padi kebal. Halas! Tak payah fening-fening. Nampak tak urutan cara pemikiran petani. Juga lihatkan urutan saikologi orang-orang yang nak kaya dengan memulas tangan petani supaya menggunakan padi kebal. (haluuuuussssss sekali).

Fikir balik. Syor penggunaan padi kebal adalah 2 kali sahaja. Tidak lebih dari itu. Tetapi, kilang benih padi terus saja jual benih padi kebal secara terbuka. Mana kawalannya? Sapa yang kawal? Mak Tam pernah tanya kat kawan (Mak Tam sengaja tak mahu sebut namanya. Tapi bukan calang-calang pangkatnya weh..), “Eh.. siapa yang sebenarnya bertanggungjawab tentang perancangan benih padi di negara ini sekarang? Kalau dulu, Jabatan Pertanian merancang dan melaksanakan pengeluaran benih padi untuk negara. Sekarang ni siapa?”

Lama juga dia termenung. Mana dia tak termenung? Nak jawab soalan yang tersangat mudah. SAPA buat perancangan benih padi di negara ini? SAPA yang pastikan bahawa bekalan benih terpilih cukup untuk semua pesawah negara ini? SAPA? SAPA? kerana ‘FOOD SECURITY’ atau ‘KESELAMATAN MAKANAN’ negara sebenarnya bermula dengan benih. Kalau benih padi ada masalah, ia akan memulakan rantaian kejatuhan hasil padi negara. Tup- tup- mungkin terjadi insiden seperti tahun 2008, negara dikejutkan dengan ‘kehilangan’ beras dalam pasaran dunia. Tiba-tiba ada negara pengeluar yang enggan menjual beras mereka kepada Malaysia kerana takut simpanan untuk rakyat mereka tak cukup. Dan kita terpaksa beli juga walaupun harganya berdentum tinggi. Apa nak dikatakan? Bukan salah ibu mengandung, kita terlena zzzzzzzzzzz…..

Minggu lepas Mak Tam balik Kedah dengan Pak Tam. Dengar rintihan keluarga di Kedah. Rintihan rakan-rakan. Rintihan rakan-rakan fb yang walau pun lama dah kenal di fb, tapi baru kali ini berjumpa. Rata-rata merintih kerana dapat hasil padi kurang dari 1 tan se relong Kedah (anggaran 3 tan sehektar). Sama saja jawapan samada ditanam di Padang Lumat, atau di Kg Jelai, atau Kg Dulang, Yan.

Mak Tam tanya tanam padi apa? Hampir kesemua menjawab padi kebal. Mak Tam tanya pasal apa teruk sangat hasil. Mereka kata kena serangan penyakit padi kering pada umur 100 hari. Sebelum itu, padi cukup cantik. Selepas 100 hari tepat, daun padi jadi kekuningan dan terus kering. Sampai ada batangnya pun kering. Hasil padi nampak banyak, tapi ringan, kata mereka.

Kak ipar kata dia kena penyakit bom. Mak Tam tanya kat kawan, rupa nya kena serangan bena perang. Kak ipar kata, ‘sembur racun bermacam-macam. Habis juga,’. Nada suaranya kecewa. Matanya redup mengingatkan banyaknya modal yang telah dikeluarkan. Adik ipar lelaki pulak kata, ‘bukan habih modal saja, hutang racun pun tak boleh bayar!’

Bena Perang Serang Kedah danPerlis

Bena Perang Serang Kedah danPerlis

Ini satu perkara yang sangat membimbangkan. Kalau padi kebal yang ditanam di Selangor juga kena serangan bena perang dan penyakit reput tangkai dan hawar daun sebegini, Ya Allah! Seluruh kawasan dari Sawah Sempadan, Sg Burung, Sg Leman, Sg Nipah mungkin melebihi 80% dari kawasan bertanam padi kebal. Padi MR219 dan padi kebal juga kena serangan penyakit pada musim lepas. Tapi musim ini istimewa! Peratus bertanam padi kebal adalah teramat tinggi. Yang paling tinggi dalam sejarah padi kebal sejak diperkenalkan 6 musim yang lalu. Dalam peratus yang tinggi ini, cuba kita agak berapa daripada mereka yang tanam padi kebal lebih daripada 2 kali. Ada sesiapa ada data ini? Ada sesiapa yang pantau? Kalau tiada sapa yang pantau, mengapa pula dikeluarkan syor supaya ditanam 2 kali sahaja. Apa sebenarnya rahsia dibelakang syor tersebut?

Mak Tam akan berasa amat berbesar hati jika pihak berwajib boleh jawab secara bertulis secara terbuka dalam blog ini tentang RAHSIA TANAM 2 KALI tu. Apa yang dirisaukan jika petani tanam lebih daripada 2 kali? Apa yang tidak dijelaskan oleh pihak berwajib kepada petani? Nak tunggu petani menghasilkan padi angin kebal dulu baru nak cakap? Mak Tam hanya upaya menggeleng kepala dan beristighfar. Sampai hati mereka-mereka ini memperjudikan periok nasi dan kesihatan petani serta keluarga mereka. Tidak adakah pertimbangan? Tidak adakah ada rasa kasih sayang? Tidak adakah rasa bersalah walau sekelumit apabila menyarankan penanaman padi kebal ini secara berleluasan?

Pada mula, padi kebal adalah untuk mengawal padi angin. Sekarang ni bagaimana pulak? Mak Tam nak tengok lepas ini tiada lagi masalah padi angin kat mana-mana sawah. Sama-sama kita tengok, ye.

Dari maklumat terkini, hasil pengeluaran padi negara pada musim lepas 2/2012 turun 30% akibat serangan bena perang dan penyakit, termasuk tanah sawah ditinggalkan kerana jerlus. Maklumat ini didapati daripada kurangnya jumlah bayaran subsidi harga padi. Kalau bayaran subsidi harga padi turun 30%, maknanya jumlah padi yang sampai kepada semua kilang juga berkurangan 30%. Kita sama-samalah fikirkan perkara ini, ye..  Tidur nanti mimpi yang baik-baik.

Oh.. jangan tidur lagi. Kalau anda faham bahasa Inggeris, mai tengok video ni. Lepas tu baru tidur. Masa nak lelap tu, fikirkan apa kita boleh buat dengan beras dari padi kebal. Kita buat bubur untuk baby kita makan. Atau cucu kita. Kita masak nasi supaya seisi keluarga kita makan. Buat kuih dari tepung beras. Buat bihun, buat laksa. Ish.. yang dalam video tu cakap pasal tikus makan jagung GMO, padi kebal bukan GMO. Padi kebal tu depa kata padi transgenik. Ni rakan Mak Tam kata:

“Dear Mak Tam, saya akan kemukan beberapa finding saya – kalau tanya …… jawapan yang akan diberi – ini adalah rahsia syarikat. Clearfield (CL) MR220 CL1 & CL2 adalah hasil kacukan aruhan MR220 dengan IMI-TR 1770. Singkatan bagi nama padi transgenik IMI – imidazolinone tolerance rice, TR – Truman (nama penyelidik), 1770 – coding klon. Ada beberapa varieti lagi – Wilmot (WI), Truman (TR), Wynne (WY), Marianna (MA), Stuttgart (ST) dll.. Imidazolinone (trade name – Check) adalah salah satu jenis racun. If something goes wrong, ada dua jenis racun lagi boleh digunakan – imazethapyr (trade name – New Path) dan imazamox (trade name – Beyond). Clearly dalam dokumen IRRI, …. “menyembunyikan” sumber genetik yang memberi kerintangan padi CL kepada imidazolinone.” Racun kat Malaysia guna imazapic dan imazapyr.

Nanti Mak Tam beritahu secara ringkas apa yang mereka katakan tentang hasil kajian memberi tikus makan jagung kebal dalam kajian yang dibuat selama 2 tahun.

Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 12

Jurnal Padi Kebal

Jurnal Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 12

Padi kebal ini adalah sejenis padi yang diolah secara ‘transgenic’. Senangkan cerita, padi MR220 tu sudah diubah susunatur bakanya menjadikan ia kebal kepada racun rumpai imidazolinone. Dikeluarkan dua jenis iaitu MR220 CL1 dan MR220 CL2.

Pokok padi secara semulajadi melalui pendebungaan sendiri. Maknanya tak payah ada pokok padi lain, dia boleh debunga sendiri dan keluar bunga, serta keluar buah. Dalam alam semulajadi, diantara 1% – 4% terjadi pendebungan silang dari pokok padi yang berlainan. Mungkin kerana disinggah serangga atau dibawa angin. Kalau satu pokok itu adalah padi angin, dan satu pokok lagi itu adalah padi kebal, dan pendebungaan bersilang terjadi, padi yang terbentuk berkemungkinan mempunyai ciri-ciri padi angin dan padi kebal. Maka wujudlah ‘SUPER PADI ANGIN’ yang racun imidazolinone pun tak boleh kawal. Gambar pendebungaan lebihkurang macam kat bawah ni.

pendebungaan-silang-

pendebungaan-silang-

Jika ada satu saja benih ‘SUPER PADI ANGIN’ ini terjadi, dan tumbuh pulak, ia akan terus tumbuh, berbunga dan mengeluarkan buah. Selalunya padi angin biasa masak lebih awal dari padi biasa. Padinya akan lerai dan jatuh ke tanah. Pada musim seterusnya, akan berkembanglah ‘SUPER PADI ANGIN’ mengikut trak jentuai dengan benihnya menjangkau masuk ke sawah seterusnya yang dituai oleh mesin jentuai. Selepas dua musim, kita akan ‘berpestalah’ cuba menangani ‘SUPER PADI ANGIN’ yang tak lut apa-apa racun pun.

Cara-Super-Padi-Angin-Merebak

Cara-Super-Padi-Angin-Merebak (Lebihkurang Macam Ni)

PENYELESAIAN PADA MASA ITU – cabut ‘SUPER PADI ANGIN’ atau potong dengan tangan. Apa bezanya dengan apa yang dilakukan sekarang bagi membuang padi angin biasa? Maaf. Bukan sama. Tetapi akan jadi lebih teruk dari sekarang, dan kos mengawal akan berganda, hasil akan jadi lebih teruk dibanding dengan kehilangan disebab oleh padi angin biasa. Comprehendo??  Faham?? (Yang ni bukan untuk pembaca. Ini untuk lepas geram Mak Tam kerana banyak perkara disorok dari petani. Pegawai-pegawai kanan kerajaan juga tahu, tapi buat tak tahu! Itu lah pasal disyorkan tanam dua kali sahaja.Mengapa tidak diberitahu risiko-risiko jika petani terus menanam berkali-kali.

Percayalah. Apabila sudah timbul masalah ‘SUPER PADI ANGIN’ yang akan dikatakan bahawa yang bersalah adalah petani. Pasal petani yang tanam lebih dari dua kali. Bukan kah petani sudah diberitahu tanam dua kali sahaja. Sekarang sudah ada petani tanam padi kebal dan dibuat benih supaya dapat teruskan guna benih padi kebal tanpa beli mahal-mahal atau dipakej dengan racun imidazolinone. Baca kat sini apa kata Al-Amin. Mak Tam minta rakan-rakan yang membaca blog ini jangkaulah minda anda (your imagination) kepada apa yang akan terjadi selepas ini.

Gambar Yang di Tag Kat FB Mak Tam tadi

Gambar Yang di Tag Kat FB Mak Tam tadi

Sebentar tadi ada le rakan fb yang tag gambar ini untuk Mak Tam.  Apa nak di katakan?

TEPUK DADA, TANYA SELERA. 

Tak upaya Mak Tam nak kata.  Bagai Pak Tam kata, ‘Ooi.. Mak Hang. You are fighting this alone!’  Lantak le Mak Tam cakap sesorang ke, atau beratus ribu mata membaca ke, Mak Tam akan teruskan menyampaikan maklumat mengenai padi kebal. Kalau panjang umur, kita semua akan saksikan.  Mak Tam tidak mahu bersubahat menyebabkan pendapatan dan kesihatan beribu petani dan keluarga mereka terancam.

Saintis barat sudah mula memikirkan robot untuk cabut SUPERWEED.  Fikir-fikirkanlah wahai pembaca yang budiman. Jual benih padi kebal dan racun pihak swasta yang untung berganda-ganda. Siap dengan subsidi kerajaan lagi. Fooh.. Hebat.. hebat.. Ada masyuuukkkkk… Faham? Jual robot cabut padi angin kebal, pihak swasta jugalah yang untung jika ini berlaku. Sapa pulak yang rugi??? Jawab sendirilah! Sekarang ni sama-sama kita tukar makanan rugi kita kepada dot-dot-dot.. Selamat malam.  Güet’ Nàcht.  Сайхан амраарай  Gut nait.  Orang putih kata Good Night!

Kalau tak boleh tidur, baca pasal SUPERINSECT dan SUPERWEED pulak.

おやすみなさい
Robot Cabut SUPER PADI ANGIN

Robot Cabut SUPER PADI ANGIN

Balik dari Kedah nanti, Mak Tam nak cerita bagaimana petani boleh jadi hamba abdi. Tunggu…

Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 11

Jurnal Padi Kebal

Jurnal Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 11

Mak Tam nak buat rujukan kepada satu potongan berita akhbar tempatan yang mana pihak MARDI menyatakan sedemikian –

“Menurut Pengarah Pusat Penyelidikan Padi dan Tanaman Industri MARDI, Dr Sariam Othman teknologi SPC memberi banyak manfaat kepada para petani daripada segi peningkatan hasil dan kualiti padi selain mengurangkan kos kawalan rumpai.

“Sistem tanaman Clearfield ini sebenarnya tidak perlu digunakan setiap musim. Cukup digunakan untuk dua musim sahaja bertujuan menghapuskan padi angin.

“Selepas tempoh itu, para petani boleh kembali semula menggunakan benih padi varieti asal,” katanya pada majlis menuai padi bersama petani-petani SPC di Bagan Terap, Sungai Besar, Selangor baru-baru ini.”

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0305&pub=Utusan_Malaysia&sec=Agrobiz&pg=ag_01.htm#ixzz2KzIAgKrY
© Utusan Melayu (M) Bhd

Mak Tam rasa patut diberitahu kepada petani mengapa hanya dua musim sahaja disyorkan. Mak Tam rasa Mak Tam tahu pasal apa disyorkan 2 kali sahaja. Tapi rasa tak puas hati, jadi Mak Tam buat carian sendiri. Itu menyebabkan yang Mak Tam halusi berita mengenai masalah Bt cotton atau kapas Bt (lepas ni Mak Tam panggil kapas kebal, iaitu kebal kepada sejenis serangga pengorek buah) di India, dan masalah Superweed di Amerika Syarikat.

Kapas Kebal Membawa Harapan

Kapas Kebal Membawa Harapan Baru – Kredit Gambar Current.com

Di India, prestasi benih kapas kebal tidak seperti diwar-warkan. Pihak kerajaannya dan syarikat racun mencanangkan bahawa pengeluaran hasil akan berganda dan pengunaan racun perosak akan berkurangan. Malangnya, sejak 2002, data menunjukkan ada peningkatan hasil yang banyak hanya beberapa musim awal kemudian hasil turun, pokok kapas pula terus diserang oleh pelbagai jenis serangga perosak dan penyakit yang baru (dan oleh kerana itu memerlukan penggunaan racun kimia yang lebih banyak dari sebelumnya), kapas kebal memerlukan kadar pembajaan dan air yang tinggi. Selepas beberapa tahun, hasil kapas kebal mula menurun, keperluan racun kimia berganda, hutang bertambah, dan akibatnya adalah ramai petani membunuh diri sebab desakan hutang dan kekecewaan. Angan-angan untuk jadi kaya hancur seperti kaca terhempas ke batu apabila kapas kebal tidak mengeluarkan hasil seperti yang dicanang oleh pihak berwajib.

Penggunaan Racun Makin Bertambah

Penggunaan Racun Makin Bertambah – Kredit Gambar IndiaToday.In

Selepas 10 tahun, didapati purata hasil kapas kebal terus menurun. Sila lihat kepada carta di bawah. Dan di sebahagian tempat didapati hasil kapas kebal adalah kurang daripada hasil kapas tradisi.

Hasil Kapas Bt Semakin Menurun

Hasil Kapas Bt Semakin Menurun – Kredit Gambar Fieldquestions.com

Jadi apabila semua ini berlaku, pihak berwajib India mula menunding jari menyatakan sebenarnya yang bersalah adalah petani. Sila baca disini. Pihak kerajaan India dah bagitau, mengapa petani di India tak dengar cakap.

Perkara yang sama sudah pun berlaku di negara kita yang mana pihak berwajib telah mula menyalahkan petani kerana tanam lebih daripada dua kali berturut-turut. Tanyalah orang-orang Sawah Sempadan yang dengar dengan telinga mereka sendiri.

Beberapa hari lepas, Mak Tam dapat komen dari saudara Mohd Najib dari Sg Besar. Bukan saudara Mohd Najib sahaja yang tanam sampai 5 musim berturut-turut, ramai lagi rakan tani yang berbuat begitu. Ada yang terpikat kerana ada yang mendapat peningkatan hasil yang mendadak dari 3 tan dapat 11 tan sekeping. Ada juga yang terpaksa kerana jiran semua tanam padi angin, dan petani tidak mahu mengambil risiko padinya rosak akibat tempias semburan racun imidazolinone.

Walau apa pun sebabnya, ramai petani tanam lebih daripada dua kali. Sekarang ini pemusatan racun kebal di satu kawasan padi seluas 2300 hektar iaitu di Sawah Sempadan. Apa yang akan berlaku selepas ini? Adakah padi kebal rintang daripada serangan serangga perosak atau penyakit padi? Atau akan terjadi yang macam ini?

Selepas 2 musim, adakah petani Sawah Sempadan akan terus menanam padi kebal? Kalau tak tanam padi kebal, nak tanam padi apa? Ramai juga petani yang dapati bahawa apabila menanam padi selain daripada padi kebal, padi tak tumbuh. Tengok gambar diambil di Pasir Panjang musim lepas. Padi MR219 ditabur, tetapi sebahagiannya tak tumbuh. Ada laporan yang menyatakan bahawa imazapic, iaitu salah satu bahan aktif bagi racun imidazolinone ini aktif dari 7 hari hingga 150 hari. Baca kat sini.

Padi MR219 Tak Tumbuh Atas Bekas Sawah Padi Kebal

Padi MR219 Tak Tumbuh Atas Bekas Sawah Padi Kebal

Adalah dikatakan bahawa kesan racun imidazolinone ini terus aktif walaupun selepas satu musim berlalu. Ini juga menakutkan kerana adakah kemungkinan beras kita juga tercemar. Bagaimana pulak dengan para petani yang mengerjakan sawahnya, tidakkah petani menghadapi bahaya pencemaran racun.

Membawa padi kebal kepada petani di negara kita bukanlah satu tindakan yang bijak. Banyak aspek harus dikaji dengan teliti. Pangalaman negara lain juga patut diambilkira supaya petani Malaysia tidak tanggung masalah yang sama. Pada Mak Tam program padi kebal ini membawa lebih banyak kemudaratan daripada kebaikan. Tapi yang malang adalah pihak petani kerana merekalah yang menanggung semua kemudaratan ini. Mari Mak Tam senaraikan kemudaratan yang ditanggung oleh petani.

  1. Kos pembelian pakej padi kebal yang tinggi petani yang tanggung.
  2. Jika padi kebal kena serangan perosak atau penyakit, petani yang tanggung.
  3. Jika petani kehilangan mata pencarian sampingan seperti hasil pisang, pucuk ubi kayu, bela itik atau ayam, petani juga tangggung.
  4. Jika petani serta seisi keluarga jatuh sakit kerana terdedah kepada racun, petani juga tanggung.
  5. Ikan kat parit kawasan yang memang dah sikit akan hilang, dah lama petani tanggung.
  6. Pembaca yang budiman boleh tambah senarai ini. Tulis kat bahagian komen posting ini.

Jadi akhirnya siapa yang salah? Pada Mak Tam, orang-orang yang memperkenal dan menggalakkan pakej padi kebal ini kepada para petanilah yang patut dipersalahkan. Kesemuanya, dari bawah sampai yang atas sekali. Kirim salam..

Nanti Mak Tam nak tulis pasal macam mana Superweed atau Super Padi Angin boleh terjadi. Kalau ini terjadi, kita semua tak payah makan nasi, pasal nak tanam padi pun tak akan menjadi. Atau pun kos mengawal Super Padi Angin akan jadi berganda-ganda. Tunggu posting Mak Tam selepas ini.