Padi SRI Selangor : Tanaman Kebal Membawa Padah

Padi SRI Selangor : Tanaman Kebal Membawa Padah

Kalau video yang sebelum ini adalah dari tiga tahun yang lalu, mari kita tengok video yang tiga bulan yang lalu pulak iaitu September, 2012. Tengok beritanya di sini http://www.bbc.co.uk/news/magazine-19594335.  Apabila dah jadi macam ini, siapakah yang merana? Tidak lain dan tidak bukan – PETANI – PETANI – PETANI.

Akan Mak Tam huraikan tentang bagaimana syarikat besar  menjadikan petani sebagai  ‘bank’  keuntungan mereka. Tapi buat masa ini baca dan hayatilah realiti alam pertanian. Harap jangan pulak ada lagi wakil syarikat racun menelepon Mak Tam nak bertemu dan berbincang. Ini bukan cerita dongeng atau rekaan. Ini perkara sebenar yang musibahnya terjadi di merata dunia. Tambah-tambah pula bagi petani yang tiada cara mendapat maklumat sebenar. Petani melihat kepada peningkatan hasil semasa yang tinggi, akan terus berebut ingin meneruskan penanaman tanaman kebal yang mendapat sokongan organisasi-organisasi penting negara. Baca dan bukalah mata hati. Ini satu kesilapan yang tiada jalan pulang.

. TERJEMAHAN DIBUAT OLEH GOOGLE TRANSLATE:

19 September 2012 Terakhir dikemaskini pada 01:22 GMT

Petani Amerika Syarikat sedang menghadapi cabaran yang semakin meruncing daripada rumpai kebal semburan kimia, dan terus kekal menanggung berjuta-juta dolar dalam kerugian akibatnya.

Yang dipanggil “rumpai super” telah timbul kerana kejayaan tanaman ubah suai genetik, yang kini adalah tanaman majoriti jagung, soya dan kapas di Amerika Syarikat.

GM pada asasnya bermakna bahawa tanaman dilindungi dari satu jenis bahan kimia racun rumpai. Tetapi kerana petani telah menjadi lebih bergantung pada satu produk ini, rumpai dengan rintangan semulajadi telah merebak dengan cepat dan telah memusnahkan pengeluaran tanaman pada tahap berjuta-juta ekar.

Saintis berkata penyelesaian kepada masalah rintangan meluas adalah sejenis baru GM yang menggunakan racun rumpai berkuasa yang pernah sebahagian daripada Agen Oren, defoliant digunakan secara meluas semasa perang Vietnam.

Dihasilkan oleh BBC Matt McGrath dan Franz Strasser.

One comment on “Padi SRI Selangor : Tanaman Kebal Membawa Padah

Leave a comment