Padi SRI Selangor : Tanaman Kebal Terus Membawa Musibah

Padi SRI Selangor : Tanaman Kebal Terus Membawa Musibah

Apa cerita pada tahun baru 2013 ini mengenai tanaman kebal. Marilah baca di sini http://www.thelibertybeacon.com/2013/01/06/herbicide-resistant-super-weeds-increasingly-plaguing-farmers/

Rumpai Super Dalam Tanaman Jagung

Rumpai Super (Super weed) Dalam Tanaman Jagung

TERJEMAHAN DIBUAT OLEH GOOGLE TRANSLATE:

Herbicide-Resistant ‘Super Weeds’ Increasingly Plaguing Farmers

Posted by:
Published January 6, 2013, filed under ENVIRONMENT

Bakteria yang menyebabkan penyakit bukan satu-satunya tempat di mana manusia kalah menghadapi evolusi yang pesat. Peladang di seluruh negara semakin sukar untuk membunuh “rumpai super” kerana mereka menjadi kebal kepada racun herba yang paling popular.

Apabila tanaman “kebal Roundup menjadi popular pada pertengahan tahun 1990an, petani telah terpikat dengan benih genetik diubah suai yang dibangun untuk rintang daripada glyphosate, bahan aktif dalam Roundup, iaitu pembunuh rumpai komersil yang paling popular. Tetapi selepas beberapa tahun dengan pendedahan berterusan, tumbuhan invasif tertentu juga telah membangunkan rintangan, memerlukan petani untuk menggunakan lebih bahan kimia. Dalam beberapa kes, rumpai telah berubah benar-benar kebal kepada bahan kimia, memberi petani sawan.

“Saya bercakap dengan seorang petani dari Arkansas dan dia mendapati rumpai yang kini lapan kaki tinggi, mempunyai diameter pergelangan tangan saya, dan mereka boleh berhentikan jentuai sedang bekerja,” kata Gary Hirshberg, pengerusi Just Label, organisasi yang berjuang untuk pelabelan mandatori makanan yang diubahsuai secara genetik. “Satu-satunya cara mereka boleh menghentikan rumpai kebal adalah untuk pergi di sana dengan parang dan menebas rumpai kebal keluar.”

Masalah itu paling ketara di sebelah tenggara di mana petani telah bertanam tanaman kapas kebal Roundup selama bertahun-tahun, menurut Charles Benbrook, Washington State University penyelidik yang mengkaji penggunaan herbisid. Petani yang menanam tanaman diubah secara genetik menggunakan kira-kira 25 peratus lebih racun herbisid berbanding petani yang menggunakan benih tradisional, katanya.
“Ia adalah satu permainan yang sangat dinamik. Dengan pengubahsuaian genetik tanaman jagung, kacang soya, dan kapas supaya mereka boleh disembur racun herbisid yang semakin meningkat sepanjang musim, petani kini menyembur ladang mereka tiga kali semusim,” katanya. “Anda mendedahkan populasi rumpai kepada bahan herbisid aktif yang sama tiga kali setahun.”

Tidak dapat tidak, sesetengah rumpai mampu bertahan beberapa pusingan semburan Roundup dan memanjangkan kekebalan mereka kepada generasi akan datang, katanya.

Baca yang ini pulak http://green.blogs.nytimes.com/2012/10/05/the-legacy-of-pesticides-superweeds-and-superpests/

Juga ini http://www.sciencedaily.com/releases/2012/10/121002092839.htm

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=the-growing-menace-from-superweeds

Leave a comment