Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 6

Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 6

Perniagaan Yang Menguntungkan

Perniagaan Yang Sangat Menguntungkan – Klik Carta Untuk Besarkan

Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 5
Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 4
Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 3
Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 2
Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 1

Mak Tam dihantarkan butir-butir ini oleh orang dalam yang sangat rasa terharu dengan keadaan benih padi negara. Orang ini mengikuti perkembangan padi kebal dari awal lagi sehinggalah sekarang. Tapi beliau tak boleh berbuat apa-apa. Hanya melihat dan merasa tertekan.

Kepada tuan-puan yang budiman, hayatilah carta ini. Ini yang dinamakan perhambaan petani kepada teknologi. Yang pandai dan licik akan terus memerah keringat petani. Wahai pihak yang berwajib, buatlah sesuatu untuk membetulkan keadaan ini. Usah kita melalak ke hulu dan ke hilir berhujah pasal keselamatan makanan negara padahal perancangan dan pengeluaran benih padi berada ditangan orang lain. Sedih 😦

Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 2

Jurnal Padi Kebal

Jurnal Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 2

Kesan Racun Padi Kebal

Kesan Racun Padi Kebal Pada Pokok Ubi Kayu

Keperluan asas untuk pokok tumbuh adalah tanah, cahaya, air dan udara. Komponen asas sel yang hidup pula adalah protin yang terdiri daripada cantuman amino asid. Oleh itu, pokok sangat memerlukan amino asid untuk tumbuh dengan sihat.

Racun padi kebal mempunyai bahan aktif yang bernama imidazolinone (Mak Tam panggil imida sahaja lepas ini. Senang ingat  🙂 ). Mak Tam akan ceritakan dengan cara yang mudah supaya kita semua dapat faham.

Racun imida bertindak dengan menyekat amino asid dari bercantum. Jadi pokok macam ‘kelaparan’ bila amino asid tak dapat bercantum untuk dijadikan protin. Tumbuhan kecil akan terus mati. Pokok sederhana besar akan mengalami pertumbuhan pucuk yang terbantut.

Lihat keadaan pokok ubi di gambar sebelah kiri ini. Kalau dulu ia mengeluarkan pucuk yang banyak untuk dimakan, dan jika berlebih boleh juga dijual, sekarang hanya tinggal tunggul yang mengeluarkan pucuk yang terbantut sahaja. Ini menunjukkan tempias racun imida yang disembur ke sawah dibawa oleh angin ke kawasan persekitaran juga.

Apa saja pokok yang tumbuh di tepi sawah, di tepi jalan sawah, di tepi rumah dalam kawasan sawah akan terkena tempias racun ini dan akan terus merana. Bukan tumbuhan sahaja merana, tapi anak-anak ayam juga turun menderita sebelum mati. Bagaimana dengan segala makhluk Allah yang tinggalnya dalam tanah sawah? Sama-samalah kita fikir dan renungkan.

Sila lihat video yang menunjukkan pokok seperti ubi kayu, mengkudu, pisang dan mangga terjejas. Dengar juga bagaimana anak-anak ayam mati merana. Apabila dipotong, pada hati ayam ada bintik-bintik putih dan selaput hempedal jadi luka-luka.

Mak Tam mencari maklumat mengenai racun imidazolinone di internet. Tak banyak maklumat sangat tentang penggunaan dan permasalahannya kerana ia racun agak baru. Tapi apa yang Mak Tam baca dikongsi di bawah ini.

Racun imida meresap masuk pokok ikut akar dan permukaan tumbuhan seperti daun dan batang.  Ia menyerap masuk dan terus ke pucuk dimana ia melaksanakan tugasnya menyekat amino asid dari membuat protin untuk pucuk tumbuh. Maka pucuk akan jadi kereput dan bantut. Jadi terhentilah pertumbuhan di sini. Gambar-gambar dari University of Missouri Extension.

Dalam kembara seterusnya Mak Tam akan cari bagaimanakah imida bertindak dalam tanah. Ramai petani mengeluh kerana apabila sudah bertanam dengan padi kebal, apabila ditabur benih lain, benih padi lain ini tidak tumbuh. Nanti Mak Tam temubual mereka yang sudah bertanam padi kebal untuk mendokumenkan pengalaman mereka. Di Sawah Sempadan sekarang ini, padi kebal ditanam hampir keseluruh kawasan. Ikut Mak Tam dalam Kembara Padi Kebal ini.

Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 1

Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 1

Kembara Padi Kebal

Kembara Padi Kebal Part 1

Mak Tam nak buat jurnal kemajuan padi kebal di Selangor dalam blog ini. Padi kebal adalah satu inovasi baru dalam bidang bioteknologi di negara ini di mana benih padi diolah secara saintifik supaya kebal terhadap racun rumput, yang Mak Tam akan panggil sebagai imida. Ini adalah ringkasan sempena racun rumput yang bahan aktifnya dipanggil imidazolinone.

Dalam sembang Mak Tam dengan rakan-rakan di sawah, Mak Tam diberitahu bahawa hampir seluruh kawasan padi Sawah Sempadan seluas 2300 hektar ditanam dengan padi kebal. Terakhir sekali Mak Tam diberitahu bahawa ada dalam 40 lot sahaja (48 hektar) yang tidak ditanam dengan padi kebal.

Mak Tam tanya mengapa semua orang pilih tanam padi kebal padahal harganya jauh lebih mahal daripada padi MR219. Kawan Mak Tam kata sebab MR219 kena penyakit teruk musim lepas. Ramai orang takut nak bawa MR219 atau apa-apa padi lain musim ini pasal itu, dan juga kalau jiran tanam padi kebal, hembusan angin yang membawa racun imida itu saja pun pasti merosakkan tanaman MR219.

Nanti bila Mak Tam ada masa, Mak Tam nak buat research pasal racun imida ni dan bagaimana prestasinya di negara-negara maju. Kita sama-sama belajar bagaimana racun ini boleh mengawal padi angin dengan berkesan sekali.

Kawasan Padi Selangor

Kawasan Padi Selangor

Padi SRI Selangor : Superweeds, Superpests and Superprofits

Padi SRI Selangor : Superweeds, Superpests and Superprofits

Superweed

Superweed

Baca berita ini mengenai Super-Rumpai, Super-Perosak dan Super-Untung

TERJEMAHAN DIBUAT OLEH GOOGLE TRANSLATE:

Penyelidikan baru daripada Navdanya dan dari Kesatuan Saintis Prihatin AS membuktikan bahawa hasil kapas Bt sebenarnya adalah satu pertiga daripada apa yang Monsanto dakwa. Kejuruteraan genetik tidak akan membantu memberi makanan kepada dunia, tulis Vandana Shiva, tetapi ia akan membahayakan kesihatan awam dan ekosistem.

Kami telah berulang kali diberitahu bahawa kejuruteraan genetik (GE) tanaman akan menyelamatkan dunia. Mereka akan menyelamatkan dunia dengan meningkatkan hasil dan menghasilkan lebih banyak makanan. Mereka akan menyelamatkan dunia dengan mengawal perosak dan rumpai. Mereka akan menyelamatkan dunia dengan memberi petani benih toleransi kemarau (dan lain-lain ciri-ciri benih) yang akan menyediakan daya tahan dalam masa perubahan iklim.

Walau bagaimanapun, Maharaja GE (Monsanto) tidak mempunyai pakaian (dari satu legenda lama ‘Emperor’s New Clothes’). Semua dakwaan ini telah terbukti palsu berpandukan pengalaman dari seluruh pelusuk dunia. Dan hakikatnya adalah kejuruteraan genetik tidak meningkatkan hasil tanaman tunggal.

Penyelidikan Navdanya di India telah menunjukkan dakwaan Monsanto bahawa hasil kapas Bt pada 1,500 kg seekar adalah tidak benar kerana pada realitinya hasil purata hanya 400-500 kg seekar. Dan di Amerika Syarikat, laporan oleh Kesatuan Saintis Prihatin dipanggil ‘Failure to Yield’ telah membuktikan bahawa kejuruteraan genetik telah tidak menyumbang kepada kenaikan hasil mana-mana jenis tanaman. Menurut laporan ini, peningkatan hasil tanaman di Amerika Syarikat adalah disebabkan semata-mata oleh ciri-ciri tanaman konvensional.

Dalam 20 tahun pengkomersilan tanaman GE, hanya dua ciri telah dibangunkan pada skala yang ketara: toleransi kepada herbisid dan rintangan kepada serangga.

Tanaman bertoleransi herbisid (kebal Roundup) sepatutnya adalah untuk mengawal rumpai, dan tanaman Bt bertujuan untuk mengawal perosak. Tetapi bukannya mengawal rumpai dan perosak, tanaman GE telah membawa kepada bencana kewujudan rumpai super (superweeds) dan perosak super (superpests) dan, di Amerika Syarikat, tanaman Kebal Roundup telah menghasilkan rumpai yang tahan kepada Roundup.

Kira-kira 15 juta ekar kini diambil alih oleh rumpai super, dan dalam usaha untuk membunuh mereka di ladang, petani telah dibayar AS $ 12 seekar oleh Monsanto untuk menyembur lebih merbahaya iaitu racun herba seperti Agen Oren, yang telah digunakan semasa Perang Vietnam.

Di India, kapas Bt dijual bawah jenama dagangan Bollgard yang sepatutnya adalah untuk mengawal bollworm. Hari ini, bollworm telah menjadi tahan Bt kapas, jadi sekarang Monsanto menjual Bollgard II, yang mengandungi dua gen toksik tambahan. Apa yang telah berlaku adalah sejenis perosak baru telah muncul dan petani menggunakan lebih banyak lagi racun makhluk perosak.

Monsanto telah mendakwa bahawa melalui kejuruteraan genetik, ia boleh membiak tanaman untuk toleransi kemarau dan lain-lain ciri-ciri berdaya tahan iklim. Ini adalah janji palsu. Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA) menyatakan dalam penilaian draf alam sekitar yang baru iaitu jagung GE toleransi kemarau, “sama setanding jenis yang dihasilkan melalui teknik pembiakan konvensional sedia ada dalam ulasan pengeluaran jagung pengairan”. (Mak Tam: Saya pernah dengar dakwaan yang sama dalam negara kita mengenai satu jenis tanaman makanan utama. Sekarang penanamannya meluas kerana ada ramai dari kalangan petani yang menanamnya mendapat hasil yang tinggi. Walau pun petani disyorkan menanam tanaman jenis ini hanya 2 kali, tetapi oleh kerana ‘kehebatannya’, petani terus menanam 3 – 4 kali. Malah ada kalangan mereka yang berhasrat untuk terus menanamnya.)

Helen Wallace, GeneWatch UK mengingatkan: “Industri GM (pengubahsuaian genetik) kini perlu menghentikan percubaan untuk memanipulasi orang ramai untuk mempercayai bahawa tanaman GMlah yang diperlukan untuk memberi makanan kepada dunia.”

Walaupun Maharaja GE tidak mempunyai pakaian – tanaman GE pastinya tidak boleh menyediakan makanan untuk dunia – ia mempunyai potensi untuk kedua-dua kemudaratan dan memperhambakan dunia. Terdapat cukup kajian bebas untuk menunjukkan bahawa makanan GE boleh menyebabkan kerosakan kesihatan. Sebagai contoh, penyelidikan biokimia Arpad Pusztai telah menunjukkan bahawa tikus yang diberi makan dengan kentang GE membangunkan pankreas membesar, mengalami ceduk otak dan telah rosak imuniti, dan penyelidikan Gilles-Eric Seralini telah menunjukkan bahawa kerosakan organ lain juga boleh berlaku.

Bertindak atas perintah Majlis Eropah, Jawatankuasa Penyelidikan Bebas dan Maklumat Kejuruteraan Genetik (CRIIGEN) dan universiti di Caen dan Rouen telah mampu untuk mendapatkan memegang data untuk 2002 Monsanto ujian makan terhadap tikus, yang mereka umumkan dalam tahun 2005. Para penyelidik mendapati bahawa tikus yang diberi makan dengan tiga jenis GE jagung yang diluluskan iaitu NK603 (diubahsuai untuk menjadi toleran kepada Roundup) dan MON810 dan MON863 (kedua-dua kejuruteraan untuk mensintesiskan toksin yang digunakan sebagai racun serangga) – semua organ tikus mengalami kerosakan.

Menurut Seralini, seorang biologist molekul di Universiti Caen, data “jelas menggariskan kesan buruk pada buah pinggang dan hati dan pemakanan, organ detoksifikasi, serta tahap yang berbeza kerosakan ke jantung, kelenjar adrenal, limpa dan sistem haematopoietic” .

Industri bioteknologi telah diserang Pusztai, Seralini dan setiap saintis lain yang telah melakukan penyelidikan bebas terhadap organisma yang diubahsuai secara genetik (GMO). Ia akan muncul bahawa GM tidak boleh wujud bersama-sama dengan kemerdekaan dan kebebasan sains.

Selain kesannya terhadap kesihatan, GM mempunyai kesan ekologi yang teruk, yang paling ketara ialah pencemaran genetik. (Petani Kanada iaitu Percy Schmeiser hilang benih kanola sebagai akibat pencemaran dari tanaman GE negara jiran.)

Di samping menyebabkan kemudaratan kepada ekosistem dan kesihatan awam, benih dan tanaman GE menyediakan laluan bagi syarikat kepada benih ‘sendiri’ melalui paten dan hak harta intelek (IPR). Paten memberikan royalti bagi pemegang paten dan monopoli korporat. Ini diterjemahkan ke dalam Untung super (Superprofits) untuk Monsanto. Bagi petani ini bermakna hutang. Lebih daripada 250,000 petani India telah membunuh diri dalam tempoh masa sedekad setengah ini. Kebanyakan kes bunuh diri telah di kawasan penanaman tanaman kapas, di mana Monsanto telah menubuhkan monopoli benih melalui kapas Bt.

Gabungan paten, pencemaran genetik dan penyebaran monocultures bermakna masyarakat kehilangan kebebasan benih dan kebebasan makanan. Peladang kehilangan kebebasan mempunyai benih dan memperkembangkan makanan organik, dan bebas daripada ancaman pencemaran oleh tanaman GE. Rakyat kehilangan kebebasan mereka untuk mengetahui apa yang mereka makan, dan tidak mempunyai pilihan untuk makan makanan bebas GE.

Ini adalah sebab mengapa tanaman GE adalah satu isu untuk demokrasi. Demokrasi Makanan adalah hak dan tanggungjawab semua orang. Setiap daripada kita mesti mempertahankan kebebasan makanan kita dan menggesa kerajaan kita untuk melindungi hak rakyat mereka dan berhenti menyokong pengambilalihan korporat benih dan makanan kita. Setiap daripada kita adalah penting untuk mewujudkan demokrasi makanan.

Padi SRI Selangor : Tanaman Kebal Terus Membawa Musibah

Padi SRI Selangor : Tanaman Kebal Terus Membawa Musibah

Apa cerita pada tahun baru 2013 ini mengenai tanaman kebal. Marilah baca di sini http://www.thelibertybeacon.com/2013/01/06/herbicide-resistant-super-weeds-increasingly-plaguing-farmers/

Rumpai Super Dalam Tanaman Jagung

Rumpai Super (Super weed) Dalam Tanaman Jagung

TERJEMAHAN DIBUAT OLEH GOOGLE TRANSLATE:

Herbicide-Resistant ‘Super Weeds’ Increasingly Plaguing Farmers

Posted by:
Published January 6, 2013, filed under ENVIRONMENT

Bakteria yang menyebabkan penyakit bukan satu-satunya tempat di mana manusia kalah menghadapi evolusi yang pesat. Peladang di seluruh negara semakin sukar untuk membunuh “rumpai super” kerana mereka menjadi kebal kepada racun herba yang paling popular.

Apabila tanaman “kebal Roundup menjadi popular pada pertengahan tahun 1990an, petani telah terpikat dengan benih genetik diubah suai yang dibangun untuk rintang daripada glyphosate, bahan aktif dalam Roundup, iaitu pembunuh rumpai komersil yang paling popular. Tetapi selepas beberapa tahun dengan pendedahan berterusan, tumbuhan invasif tertentu juga telah membangunkan rintangan, memerlukan petani untuk menggunakan lebih bahan kimia. Dalam beberapa kes, rumpai telah berubah benar-benar kebal kepada bahan kimia, memberi petani sawan.

“Saya bercakap dengan seorang petani dari Arkansas dan dia mendapati rumpai yang kini lapan kaki tinggi, mempunyai diameter pergelangan tangan saya, dan mereka boleh berhentikan jentuai sedang bekerja,” kata Gary Hirshberg, pengerusi Just Label, organisasi yang berjuang untuk pelabelan mandatori makanan yang diubahsuai secara genetik. “Satu-satunya cara mereka boleh menghentikan rumpai kebal adalah untuk pergi di sana dengan parang dan menebas rumpai kebal keluar.”

Masalah itu paling ketara di sebelah tenggara di mana petani telah bertanam tanaman kapas kebal Roundup selama bertahun-tahun, menurut Charles Benbrook, Washington State University penyelidik yang mengkaji penggunaan herbisid. Petani yang menanam tanaman diubah secara genetik menggunakan kira-kira 25 peratus lebih racun herbisid berbanding petani yang menggunakan benih tradisional, katanya.
“Ia adalah satu permainan yang sangat dinamik. Dengan pengubahsuaian genetik tanaman jagung, kacang soya, dan kapas supaya mereka boleh disembur racun herbisid yang semakin meningkat sepanjang musim, petani kini menyembur ladang mereka tiga kali semusim,” katanya. “Anda mendedahkan populasi rumpai kepada bahan herbisid aktif yang sama tiga kali setahun.”

Tidak dapat tidak, sesetengah rumpai mampu bertahan beberapa pusingan semburan Roundup dan memanjangkan kekebalan mereka kepada generasi akan datang, katanya.

Baca yang ini pulak http://green.blogs.nytimes.com/2012/10/05/the-legacy-of-pesticides-superweeds-and-superpests/

Juga ini http://www.sciencedaily.com/releases/2012/10/121002092839.htm

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=the-growing-menace-from-superweeds

Padi SRI Selangor : Tanaman Kebal Membawa Padah

Padi SRI Selangor : Tanaman Kebal Membawa Padah

Kalau video yang sebelum ini adalah dari tiga tahun yang lalu, mari kita tengok video yang tiga bulan yang lalu pulak iaitu September, 2012. Tengok beritanya di sini http://www.bbc.co.uk/news/magazine-19594335.  Apabila dah jadi macam ini, siapakah yang merana? Tidak lain dan tidak bukan – PETANI – PETANI – PETANI.

Akan Mak Tam huraikan tentang bagaimana syarikat besar  menjadikan petani sebagai  ‘bank’  keuntungan mereka. Tapi buat masa ini baca dan hayatilah realiti alam pertanian. Harap jangan pulak ada lagi wakil syarikat racun menelepon Mak Tam nak bertemu dan berbincang. Ini bukan cerita dongeng atau rekaan. Ini perkara sebenar yang musibahnya terjadi di merata dunia. Tambah-tambah pula bagi petani yang tiada cara mendapat maklumat sebenar. Petani melihat kepada peningkatan hasil semasa yang tinggi, akan terus berebut ingin meneruskan penanaman tanaman kebal yang mendapat sokongan organisasi-organisasi penting negara. Baca dan bukalah mata hati. Ini satu kesilapan yang tiada jalan pulang.

. TERJEMAHAN DIBUAT OLEH GOOGLE TRANSLATE:

19 September 2012 Terakhir dikemaskini pada 01:22 GMT

Petani Amerika Syarikat sedang menghadapi cabaran yang semakin meruncing daripada rumpai kebal semburan kimia, dan terus kekal menanggung berjuta-juta dolar dalam kerugian akibatnya.

Yang dipanggil “rumpai super” telah timbul kerana kejayaan tanaman ubah suai genetik, yang kini adalah tanaman majoriti jagung, soya dan kapas di Amerika Syarikat.

GM pada asasnya bermakna bahawa tanaman dilindungi dari satu jenis bahan kimia racun rumpai. Tetapi kerana petani telah menjadi lebih bergantung pada satu produk ini, rumpai dengan rintangan semulajadi telah merebak dengan cepat dan telah memusnahkan pengeluaran tanaman pada tahap berjuta-juta ekar.

Saintis berkata penyelesaian kepada masalah rintangan meluas adalah sejenis baru GM yang menggunakan racun rumpai berkuasa yang pernah sebahagian daripada Agen Oren, defoliant digunakan secara meluas semasa perang Vietnam.

Dihasilkan oleh BBC Matt McGrath dan Franz Strasser.

Mana Lebih Membawa Padah? Padi Angin atau Padi Kebal?

NOTA: Pak Tam menerima panggilan telepon daripada saudara Ghazali bin Ahmad dari Kampong Kok Kelenge, Mata Air, Perlis tempoh hari. Terima kasih kerana sudi singgah di laman Padi SRI Selangor. Pak Tam dan Mak Tam mengalu-ngalukan kesudian untuk menjengok dan berkongsi pengalaman kami di Selangor.


Mana Lebih Membawa Padah? Padi Angin atau Padi Kebal?

Kalau kita sebut pasal padi angin dan kepayahan yang dibawanya, sudah tentu sahaja mereka yang mengalaminya akan menceritakan betapa menyusahkan padi angin ini kepada petani. Tengok sajalah gambar di bawah ini. Entah berapa tan sajalah boleh dituai dari sawah yang penuh dengan padi angin ini. Kalau sawah kita kena macam ini, memang terbayang dimata bahawa kali ini, kena mengikat perutlah kita sebab hasilnya sudah tentu tinggal ciput sahaja. Buah padi angin terlalu mudah gugur hinggakan kadang-kadang, dengan hembusan angin pun sudah bertebaran padinya ke tanah.

Sawah Yang Penuh Dengan Padi Angin

Sawah Yang Penuh Dengan Padi Angin

Memang ada beberapa cara yang dicadangkan untuk menghindari padi angin di sawah. Sebelum tahun 2009, cadangan dari pihak berwajib adalah untuk mengubah cara menanam dari kaedah tabur terus kepada tanam guna mesin. Tetapi tanam mengguna mesin ini mahal pulak harganya. Kalau di Selangor, harganya mencecah RM1,200 sekeping (iaitu bagi sawah seluas 1.2 hektar). Adui… sakit juga tu. Dan bagi mereka yang tidak mahir mengurus padi calit (orang kat Selangor panggil padi tanam mesin begini), ada juga masalah padi angin. Jadi berganda-gandalah ruginya.

Pihak berwajib kerajaan prihatin terhadap masalah padi angin ini. Satu cara penyelesaian adalah melalui Sistem Pengeluaran Clearfield (CPS) yang dilancarkan pada bulan Julai 2010 di Pusat Benih Felcra Seberang Perak.

Dari hari ke sehari, padi kebal ini semakin meluas penanamannya. Alhamdulillah, ramai petani di Sabak Bernam meraih penuaian yang tinggi sekali sehinggakan ada yang mencapai 9 tan. Padinya juga ringan. Bukan ringan beratnya, tetapi mempunyai tempoh matang yang lebih awal daripada MR219 yang popular ditanam di Selangor.

Satu syarat menanam padi kebal ini adalah selepas dua kali berturut-turut menanamnya, mestilah kembali menanam padi biasa. Tak boleh diteruskan penanaman padi kebal lagi selepas itu.

Tapi dalam perbincangan saya dengan beberapa petani, terdengar kata-kata bahawa kalau padi kebal ini memberi hasil yang tinggi, mengapa pulak nak berhenti. Terus saja menanam padi kebal, dan terus saja meraih keuntungannya.

Ingin Tahu Cara Mengurangkan Kos Bersawah

Ingin Tahu Cara Mengurangkan Kos Bersawah Cara SRI

Pada 18 Jan, 2012, saya berada di Dewan Orang Ramai, Parit 8 1/2, Sg Besar memberi penerangan mengenai ‘Cara-cara Mengurangkan Kos Bersawah’. Pada pagi itu hampir 60 orang petani hadir. Seronok betul interaksi hari itu. Tengoklah respons mereka apabila saya ajukan ungkapan ini, ‘Angkat tangan kalau nak tahu cara mengurangkan kos bersawah cara SRI’. Hampir semua mengangkat tangan. Syabas warga tani Parit 6 hingga 9, Sg Besar!

Setelah selesai majlis, Puan Siti Safiah beria-ia mengajak Pak Tam dan Mak Tam ikut ke rumahnya. Sesampai ke rumahnya, beliau terus menunjukkan kesan-kesan terencat pada pokok pisang, mempelam, mengkudu dan ubi kayu yang memberi wang saku untuknya selama ini. Ayam-ayam peliharaaannya juga sakit merana. Ayamnya semua dikurung jadi beliau mensyaki ada sesuatu dalam udara kelilingnya yang menjadi sebab. Rumahnya sekarang ini dikelilingi dengan tanaman padi kebal. Cuma tanahnya saja tidak menanam padi kebal.

Pada pihak yang berwajib, saya menyeru marilah turun mengkaji apa yang sebenarnya berlaku. Ini bukan untuk menuding jari kepada sesiapa, tetapi untuk mencari yang terbaik untuk petani. Mungkin bagi mereka yang tidak tinggal dalam kawasan sawah, mereka tidak terdedah kepada bahaya ini. Tetapi mereka yang rumah kediamannya di sawah, adakah kesihatan mereka akan terancam oleh racun imidazolinone yang dipakej bersama padi kebal? Dengarlah keluhan hati Puan Siti Safiah di video ini. Tatapilah lembu-lembu yang memakan rumput dikawasan tersebut pada penghujung video. Adakah lembu kurus sampai nampak tulang sebab tak cukup makan, atau….


.
Dari tahun 2011 lagi saya mendengar ketakutan pekerja Bangladesh untuk turun ke sawah yang telah menggunakan racun imidazolinone. Mereka menceritakan bahawa setelah bekerja disawah padi kebal, kaki mereka menjadi kebas. Kalau kita nak cari pekerja Bangladesh untuk turun kesawah padi kebal sudah tentu saja menghadapi masalah.

Saya melayari internet mencari maklumat mengenai imidazolinone. Saya jumpa sedikit maklumat tentang kesan racun imidazolinone kepada tumbuhan.

“Imidazolinones

Penggunaan: (Assert) Imazamethabenz untuk gandum, barli, dan bunga matahari – Imazaquin (Sceptor) untuk kacang soya – Imazethapyr (Pursuit) bagi kacang soya, kacang kering, dan kacang pea.

Gejala kecederaan: Rumput tumbuh-tumbuhan boleh terbantut, dengan kuning interveinal (warna kuning daun) atau purpling. Tumbuhan jagung boleh terbantut dan menunjukkan gejala-gejala perencatan akar seperti pemangkasan akar sisi. Daun yang baru muncul dari lingkaran jagung tidak boleh mengembang dengan betul dan boleh kuning lut rupa. Tumbuh-tumbuhan berdaun lebar boleh terbantut dan chlorotic atau ungu. Kecederaan kacang soya boleh berkisar dari membantutkan pertumbuhannya kepada kematian pucuknya. Daun kacang soya menjadi kekuningan dan veination daun kelihatan merah atau berwarna ungu.

Laman Tindakan: enzim synthase Acetolactate (ALS). Juga dirujuk sebagai synthase asid acetohydroxy (AHAS).”