Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 7

Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 7
Bahana Serangan Penyakit Hawar Daun (Bacterial Leaf Blight – BLB) Terhadap Padi Kebal

Penyakit Hawar Daun Serang Petak Benih Padi Kebal di Sekinchan

Penyakit Hawar Daun Serang Petak Benih Padi Kebal di Sekinchan – klik untuk lihat label petak benih.

Pada awal Disember lalu Pak Tam dan Mak Tam melalui kawasan padi Sekinchan untuk ke Sg Leman. Waduh.. saujana mata memandang sawah berwarna coklat. Tidak pernah terlihat keadaan seperti ini di mana-mana. Yang terkena di Sawah Sempadan dan Sg Burong pun tidak seluas ini. Mak Tam diberitahu bahawa 90% petani Sekinchan menanam padi kebal pada musim ini. Sekarang ini 80%, iaitu lebihkurang 1,400 hektar kawasan padi Sekinchan terjejas.

Kebanyakan petak sawah yang kami teliti, ada yang buah padinya kekal hijau walaupun sudah boleh dituai. Petani menyatakan bahawa serangan bermula awal iaitu masa bunting dan masa buah nak mula mengisi (grain-filling stage). Buah yang tinggal diatas pokok hanya yang berisi sebahagian sahaja. Oleh itu hasil terjejas teruk.

Mak Tam nak cerita sikit pasal Sekinchan. Sekinchan ini sebuah pekan sederhana besar yang menjadi nadi perniagaan di kawasan padi Barat Laut Selangor. Kawasan padinya lebihkurang 1800 hektar dan terkenal sebagai kawasan sawah yang mempunyai hasil tertinggi dalam negara. Setiap musim sebelum ini, sebanyak 80% hasil padinya dijual sebagai benih padi. Hasilnya dalam 9 hingga 11 tan sekeping (iaitu seluas 1.2 hektar). Purata hasil dalam 7.9 tan sehektar. Tapi nampaknya tidak satu petak pun yang boleh diluluskan sebagai benih.

Juga Sekinchan dan kawasan sekelilingnya menjadi tumpuan pelawat daripada bandar. Kedudukannya yang agak hampir dengan Lembah Kelang dan kawasan pertanian yang tersusun indah memberinya kelebihan. Mak Tam pun suka bawa pelawat datang padi Sekinchan pasal memang cantik dan bersih.

Pelawat Hujung Minggu di Sekinchan

Pelawat Hujung Minggu di Sekinchan

Pelawat Luar Negara di Sekinchan

Pelawat Luar Negara di Sekinchan

Ramai pelawat tempatan datang untuk makan di restoran makanan laut, melawat kawasan pertanian, mengambil gambar, bersantai dan menikmati keindahan sawahnya. Mak Tam dan Pak Tam juga suka kerana sawah Sekinchan memberi inspirasi kearah penghasilan yang tinggi. Tapi untuk mendapat hasil yang tinggi, petani Sekinchan menggunakan input pertanian seperti baja kimia dan racun kimia yang banyak. Ini menjadikan kos pengeluarannya hingga mencapai lebih daripada RM6000. Ada petani yang menyatakan bahawa keuntungannya adalah duit subsidi harga padi yang didapatinya setiap musim. RM248 se tan. Cubalah bayangkan perasaan mereka apabila dapat 3 – 6 tan sahaja musim ini. Penyakit BLB ini telah mula menyerang pada tahun lepas lagi. Sila lihat padi MR219 yang kena BLB pada Jun 2012 di bawah ini.

BLB di Sekinchan Jun 2012

BLB di Sekinchan Jun 2012

Penyakit ini dibawa oleh sejenis bakteria. Ia merebak melalui benih, tanah, air, angin dan manusia. Jadi tak boleh lari. Untuk hapuskan bakteria tiada racun yang berkesan. Yang berkesan adalah OHN atau Oriental Herbal Nutrient yang dibuat daripada bawang putih, halia, kulit kayu manis, kam co dan tong kui. Mari tengok apa kata Puan Aini Waznati daripada Pusat Pertanian Sg Burong. Puan Aini sudah dua tahun memberi perhatian kepada penggunaan produk SRI yang berasaskan ‘natural farming’ dari Korea. SRI Anak, SRI Bunga dan SRI Buah telah dicampurkan OHN. Oleh itu pokok dilindungi daripada umur muda lagi. Puan Aini telah melihat pencegahan penyakit sama ada reput tangkai atau BLB ini beberapa musim. Beliau juga sering merekodkan pemerhatiannya difbnya.

SRI Halang BLB Merebak

Produk SRI halang BLB merebak, kata Puan Aini Waznati, Pusat Pertanian Sg Burong

Ada video dan gambar yang juga menceritakan produk SRI dapat mencegah perosak dan penyakit tanaman.

BLB Sawah Sempadan - Produk SRI vs Kimia

BLB Sawah Sempadan – Produk SRI vs Kimia

Produk SRI Pak Lang Razak

Stor Produk SRI Pak Lang Razak untuk kegunaannya sendiri.

Mak Tam bukan nak suruh beli produk SRI, tapi nak suruh buat. Jumpalah pegawai pertanian kawasan anda, dan minta dia ajarkan. Ini ilmu dah ada pada Jabatan Pertanian dari 2003 lagi. Dah 10 tahun tu. Kalau nak cuba, beli kat bengkel-bengkel SRI yang ada kat kawasan sawah di Selangor. Kalau kat tempat lain, cuba cari agen-agen yang ada jual. Di bawah ni ada beberapa nombor telepon. Cubalah. Ikut jadual semburan yang ada pada label botol. SRI Bunga dan SRI Buah kena campur air laut. Yakinlah. Ini ilmu alam semulajadi.

Ada satu soalan Mak Tam nak tanya pihak berwajib. Siapakah yang merancang untuk benih padi negara? Jika semua petak benih diserang BLB seluruh negara, dimana akan kita cari benih selain benih padi kebal? Siapa yang menentukan berapa banyak benih padi dan kepelbagaian varieti untuk mengelakkan seluruh kawasan dilanda penyakit macam ini? Akan jadi satu mala petaka jika isu ini tidak diatasi. Adakah kita menunggu ia berlaku? Ia sudah pasti akan berlaku kalau pihak berwajib terus lalai dan ambil ringan perkara ini. Mak Tam dah kata apa yang perlu diperkatakan. Pasrah.

Untuk latihan membuat dan bekalan produk SRI bagi jabatan/agensi yang mengguna pesanan tempatan sila hubungi Salehuddin Yahya (Pak Tam), NS Nature Rice di telepon 019-3322-947.

Wakil Produk SRI Negeri

Wakil Produk SRI Negeri

Padi SRI Selangor : Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 6

Jurnal Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 6

Padi Kebal Tak Kebal Dari Penyakit

Padi Kebal Tak Kebal Dari Penyakit

Dari nukilan dalam post ini, ternyata padi kebal tidak kebal daripada serangan penyakit karah. Penyakit reput tangkai ini adalah disebabkan oleh sejenis kulat yang nama saintifiknya adalah Pyricularia oryzae.

Penyakit ini boleh dibawa oleh biji benih dan bahan sisa tanaman yang tercemar, serta dibawa oleh angin. Negara kita yang sekejap hujan dan sekejap lagi panas ini pula menggalakkan penyebaran kulat ini.

Kulat ini boleh menjangkit dipokok padi pada semua peringkat, dan menampakkan tanda-tanda serangan pada daun dan tangkai padi. Oleh itu, serangannya menyebabkan pokok tidak boleh membuat makanan, dan juga tidak dapat membawa makanan kepada buah padi kerana reput tangkai. Buah padi akan jadi separa berisi atau terus hampa. Maka hasil padi jatuh merudum.

Yang menangis adalah petani – bukan pembekal racun, bukan eksekutif syarikat, bukan promoter, dan juga bukan pegawai kerajaan yang mengesyorkan penggunaan racun-racun itu. Malah ada yang bertegang urat dalam perbincangan rasmi kerana kalau tak disuruh petani beli, macam mana syarikat nak hidup. Jadi, nampaknya petanilah yang kena tanggung risiko sendiri. Suka dan susah petani tiada pilihan. Musim depan kalau nak tanam padi, mesti siapkan modal sekian banyak untuk membeli racun kimia untuk melawan perosak dan penyakit.

Yang Pening Adalah Petani

Yang Pening Adalah Petani

Petani menangis kerana hasil yang dituai tidak cukup untuk membayar hutang racun musim ini. Mana nak cari modal untuk musim depan pulak. Apa yang tinggal untuk membiaya kehidupan harian keluarga, duit untuk anak ke sekolah, duit untuk beli ubat jika ada yang jatuh sakit, hutang bank yang tak langsai lagi tu.

Di bawah ini Mak Tam nak syorkan beberapa perkara yang boleh petani-petani buat. Dalam kita menjalankan usaha ini, kita panjatkan doa dan harapan memohon pertolonganNya. Hanya kepadaNya kita memohon, kepadaNya jua kita pasrahkan nasib kita di dunia dan di akhirat.

Yakinlah. Dengan bimbingan dan pertolongan daripada Allah swt, beban hidup kita akan ringan. Dengan mengembalikan hak makhluk seni dalam tanah, menjaga sahabat-sahabat sawah yang diturunkan Allah untuk menjaga keseimbangan persekitaran sawah kita, (Surah Al-Jumaah Ayat 1 – Senantiasa bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.). Insyaallah kita akan dapat mengelak daripada serangan perosak dan penyakit, dan menerima hasil yang lebih.Tetapi kita juga perlu ingat, rezeki hanya Allah menentukan. Kita hanya berusaha secara fisikal, dan berdoa dan bermunajat memohon yang terbaik bagi usaha-usaha kita.

PERTAMAJANGAN BAKAR JERAMI

Jangan-jangan-jangan. Memang syor untuk membunuh semua jenis perosak dan jerami yang tercemar oleh kulat adalah membakar jerami. Sebenar, bersama kulat yang menyebabkan penyakit reput tangkai itu, segala macam makhluk Allah yang menjaga kesihatan pokok padi kita juga akan mati. Jadi padang jarak padang tekukur sawah kita, sunyi daripada gema tasbih makhluk seni dalam tanah. Adakah bencana yang kita hadapi adalah kerana tanah sawah kita sudah kehilangan keberkatan tasbih yang dulunya bergema menyelubungi sawah kita? Sama-sama kita renungkan. Mengapa semasa dahulu dimana tiada penggunaan racun yang berleluasa seperti sekarang ini tiada kes serangan seteruk ini?

Kemana perginya makhluk yang dulunya memenuhi sawah dengan segala kehebatan menjaga alam? Ada yang makan serangga perosak, ada yang makan telur serangga perosak, dan ada juga yang bertelur dalam ulat serangga perosak dan menetas. Dengan melaksanakan tugas-tugas mereka seperti yang difitrahkan oleh Tuhan Pencipta Sekelian Alam, sawah duduk dalam keadaan harmoni dan penuh sejahtera.

Sebenarnya sekarang ini semua makhluk yang ada di sawah telah dibunuh oleh racun kimia yang kita guna sepanjang musim. Makhluk yang kita panggil sahabat sawah ini lambat membiak. Serangga perosak pula sangat cepat membiak. Apabila kita meracun, sahabat sawah akan mati. Itulah sebabnya, jika kita meracun untuk bena perang, tempat yang kita racun itulah yang kering kontang. Baca kat sini.

KEDUA: SEMBUR IMO KE JERAMI

Sebaik lepas menuai padi, semburkan IMO dan pati kangkung kepada jerami. Terus bajak jerami tadi ke dalam tanah. Jangan tunggu sehari atau seminggu baru nak bajak. Keluarlah modal sikit untuk upah membajak ini. IMO dan pati kangkung ini boleh dibuat sendiri.

  • Cara membuat IMO – Klik di  sini dan di sini untuk cara membuatnya.  Bila dah siap, labelkan bekas, simpan ditempat redup.
  • Cara membuat pati kangkung – ambil 5 kilo kangkung liar, potong lebar 1 inci (3 cm), gaulkan 5 kg gula merah. Masukkan dalam baldi plastik, tekan bahan-bahan tadi, dan tutup dengan kain bersih. Lepas 5 hari, tapiskan pati kangkung. Simpan dalam botol plastik (labelkan bekas) dan simpan ditempat teduh dalam rumah/setor.
  • Cara menggunakannya:  100 ml IMO dan 100 ml pati kangkung bancuhkan dalam air dalam pam penyembur (20 liter). Pastikan bukan bekas pam penyembur racun rumput. Lepas sembur terus bajak. Insyaallah, nanti kita boleh tengok hasil kerja bertrillion mikrob. Padi musim depan akan sihat dan kuat. Yakinlah. Dalam IMO ini penuh dengan mikrob dari kalangan kulat dan bakteria. Mereka ini diturunkan oleh Allah untuk buat kerja menjaga kesejahteraan tanaman. Baca dan tengok video yang ada kat dalam ni sekali lagi. Tengok banyak kali pun tak apa asalkan dapat faham konsep makhluk seni ini yang sebenarnya menjaga alam. Kalau kita bunuh mereka, alam kita jadi mati.

Kemudian, baca apa yang para saintis laporkan. Tengok kat bawah sini. Buat carian kat Pakcik Google dan renungkan. Saintis membuktikan kulat dan bakteria perlu dikawal oleh kalangan mereka sendiri. Bukan dengan mengguna racun. Percayalah wahai rakan-rakan Mak Tam yang rajin datang membaca kat blog ini. Yakinlah kepada kebesaran Allah, Pencipta segala yang hidup dan yang mati.

Belum habis lagi langkah-langkah yang boleh dibuat. Baca yang ini dulu.  Buat carian mengenai Bacillus subtilis ni kerana ia salah satu dari banyak jenis mikrob yang ada dalam IMO. Tunggu catatan Mak Tam kat Jurnal Kembara Padi Kebal seterusnya.

Reput Tangkai Dikawal oleh Bacillus subtilis

Reput Tangkai Dikawal oleh Bacillus subtilis

Hawar Daun Dikawal oleh Bacillus subtilis

Hawar Daun Dikawal oleh Bacillus subtilis

Razak Chik : Produk SRI Berkesan Mengawal Penyakit Karah, Reput Tangkai dan ‘False Smut’

Razak Chik : Produk SRI Berkesan Mengawal Penyakit Karah, Reput Tangkai dan ‘False Smut’

{Asas Pembuatan Baja SRI : 1. Cara membuat IMO1 dan IMO2 mustahak dipelajari.  2. Bahan yang kena buat untuk campuran produk SRI adalah FPJ, FFJ (mukasurat 6-8), FAA (mukasurat 9), 5 jenis OHN (mukasurat 10-11), CaP dan PCa (mukasurat 13). Jadi bahan asasnya adalah 10 jenis. Kalau boleh buat kesemua 10 jenis ini sudah mencukupi. Pelajari lah asasnya dari buku panduan Natural Farming oleh Jabatan Pertanian.}

Dengarlah sendiri apa kata Encik Razak Chik mengenai pengalamannya mengguna produk SRI. Produk SRI boleh dibuat sendiri. Mak Tam buat kat dalam dapur saja. Dah cukup 10 bahan asas untuk dibuat campuran.

Apa yang Mak Tam nak cerita sebenarnya ialah kita ada pilihan untuk terus menerus berharap kepada racun, atau belajar cara yang telah terbukti boleh dijadikan penyelesaian masalah kos bersawah yang semakin memeras petani.

Dalam perbincangan dengan rakan-rakan dari Indonesia dan India, pergantungan terhadap agrokimia dikalangan petani di negara mereka ada yang ditahap menyeksakan. Tahap keracunan yang membawa maut terhadap pengguna racun, dan juga terhadap anak-anak mereka sehingga ada yang membawa kecacatan seumur hidup.

Ramai juga yang hidup mereka terbelengu dengan hutang kerana racun yang dibeli tiada gerenti mereka mendapat hasil. Kalau sudah diserang perosak dan penyakit, yang tinggal hanyalah hutang sekeliling pinggang. Apa hasil yang didapati dari penanaman padi mereka, adalah untuk membeli agrokimia untuk musim seterusnya.

Sebenarnya, Encik Razak Chik sendiri pernah menceritakan tentang perbualannya dengan seorang petani dari Sekinchan yang memberitahu bahawa keuntungannya hanyalah subsidi harga padi yang diberi kerajaan. Jika tiada subsidi harga padi itu, memang dia tidak buat sebarang keuntungan kerana kos pengeluaran bagi petani di Sekinchan adalah dalam RM6,000 semusim bagi sehektar.

Setiap kali Mak Tam membaca berita tentang serangan perosak dan penyakit padi di Seberang Perak, di Kedah, atau di Pulau Pinang, Mak Tam rasa amat sedih. Rasa macam petani tiada pembelaan apabila petani disuruh menggunakan cara konvensional iaitu guna racun, racun dan racun lagi. Tidak kah ada pihak berwajib yang hendak mencuba cara fitrah alam yang telah kita pelajari dari Korea. Sudah 8 tahun kita didedahkan dengan kaedah natural farming dari Korea, telah pun dicuba di Pusat Pertanian Bumbong Lima, Pulau Pinang selama 6 musim, dan di Pusat Pertanian Melor, Kelantan selama 8 musim.

Mak Tam juga faham kerana ramai dari kalangan tokoh pertanian takut bahawa dengan beralih kepada cara ala organik, maka hasil padi akan turun. Tidak perlu kita bertukar kepada 100% organik. Cuba ‘cantum’ ilmu organik dengan ilmu konvensional, dan ambil jalan tengah yang boleh memberi keputusan yang terbaik. Di Selangor, kami telah menjumpa formula yang mana boleh membantu menghindarkan serangga perosak (walau pun masih mencari penyelesaian untuk ulat pengorek batang), dan penyakit akibat kulat dan bakteria. Malah berupaya mengurangkan kos membeli berbagai racun kimia, tetapi masih berkesan mengawal perosak dan penyakit. Kos bersawah dapat dikurangkan melebihi 50%, dan petani yang kreatif dan berkeyakinan, dapat mengurangkan kos membeli agrokimia sehingga 80%. Setelah dua musim mencuba, hasil ada kenaikan sedikit kerana kurang perosak dan penyakit, dan yang bagusnya ialah kos bersawah dapat dikurangkan.

Pihak berwajib kerajaan mempunyai wang yang banyak dan kepakaran yang ramai dalam pelbagai bidang. Cubalah melihat kepada cara yang Mak Tam nyatakan dalam blog Mak Tam ini. Kalau kita semua berusaha kearah kebaikan, InsyaAllah pertolongan Allah swt bersama kita. Mak Tam dan Pak Tam serta rakan-rakan SRI hanya mampu sedikit sahaja membantu petani, tetapi pihak berwajib mampu membawa perubahan yang cepat dan melibatkan ramai petani. Ini doa saya. Ya Rabb.. bantulah petani yang sentiasa menjadi catur dalam usaha-usaha ‘permodenan pertanian’. Permudahkanlah usaha kami ini Ya Allah….

.

Ringkasan:

Sawah saya sebelas-sebelas lot tidak didatangi oleh penyakit karah, reput tangkai, ‘false smut’ ada satu dua. ‘False smut’ iaitu buah pecah.

Kawan saya Ridzuan, salah sorang pegawai pertanian Sg Burong, loji benih. Beliau telepon saya tengahari. Dia datang check sawah saya. Dia lah yang meluluskan. Kalau dia lulus, luluslah. Kalau dia tak lulus, tak luluslah.

Eh Razak, mari datang sawah jap. Eh tuan, ni tengahari ni, jom kita minum dulu. Tak, kau datang ke sawah jap. Saya datang lebih kurang dalam pukul dua.

Razak, saya peliklah. Kenapa sawah false smut tu sebiji, dia tak merebak. Saya pun tahu, benda tu memang hari-hari saya pergi kat sawah tu.

Sebelum tu, kalau dah kena ‘false smut’ confirm tak kan lulus untuk benih. Dia akan rosak sampai ke bawah.

Yang ni saya kena sebiji, dia tetap akan rosak sebiji. Dia akan jadi busuk sebiji tu saja, yang lain cantik, comel.

Jadi Ridzuan tanya saya, Razak kau pakai apa? Ridzuan, saya nak cakap. Yang mana satu berkesan saya tidak tahu. Tapi saya cakap saya gunakan produk SRI.

Dia pun fikir, apa dia benda SRI tu? Kalau nak tahu maklumat lanjut saya cakap jumpa Puan Wahidah.

Saya tanya, kalau nakkan saya punya ilmu, saya nak tanya padi saya ni lulus atau tidak? Sapa tak nak lulus, tuan-tuan. Harganya satu empat, sekarang satu tiga. Kalau dulu zaman skim SPBB satu empat (RM1400 se tan).

Wan, padi saya ni lulus atau tidak? Dah, aku tunjuk ni. Dah right pun dah kau punya dah lulus. Kau punya sebelas lot, sebelas sebelas lot dah lulus.

Reput tangkai jiran saya kena, reput tangkai, karah daun jiran saya kena. Saya alhamdulillah. Yang amat ketara, Puan Wahidah pergi bendang, satu lot 3 ekar. 5 rantai saya punya didepan, 5 rantai dibelakang, petani lain punya.

Saya punya tidak ada kena reput tangkai dengan karah daun. Kalau ia merebak, sempadan 5 rantai, sudah tentu ada kena karah daun. Itu pengalaman saya menggunakan produk ini, sebab sekarang sayalah yang akan memperjuangkan produk ini untuk petani.

Mengapa saya bercakap begitu? Sebab selama ni saya menggunakan seratus peratus bahan kimia. Satu pun saya tak pernah cuba bahan organik.

Musim lepas saya gunakan 50 kimia, 50 organik. Musim ini Alhamdulillah, saya akan cuba gunakan produk SRI sebanyak 70%. Hanya bahan kimia 30%.

Bantuan yang kerajaan bagi saya akan pakai. Baja subsidi, racun yang diberi saya akan pakai. Tapi saya campur seminima yang boleh.

Sampai hari ini sawah saya berumur 15-16 hari, saya belum ada menggunakan racun kimia. Setakat hari ini, saya hanya menggunakan kangkung sahaja. Yang lain saya belum ada guna.