Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 7

Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 7
Bahana Serangan Penyakit Hawar Daun (Bacterial Leaf Blight – BLB) Terhadap Padi Kebal

Penyakit Hawar Daun Serang Petak Benih Padi Kebal di Sekinchan

Penyakit Hawar Daun Serang Petak Benih Padi Kebal di Sekinchan – klik untuk lihat label petak benih.

Pada awal Disember lalu Pak Tam dan Mak Tam melalui kawasan padi Sekinchan untuk ke Sg Leman. Waduh.. saujana mata memandang sawah berwarna coklat. Tidak pernah terlihat keadaan seperti ini di mana-mana. Yang terkena di Sawah Sempadan dan Sg Burong pun tidak seluas ini. Mak Tam diberitahu bahawa 90% petani Sekinchan menanam padi kebal pada musim ini. Sekarang ini 80%, iaitu lebihkurang 1,400 hektar kawasan padi Sekinchan terjejas.

Kebanyakan petak sawah yang kami teliti, ada yang buah padinya kekal hijau walaupun sudah boleh dituai. Petani menyatakan bahawa serangan bermula awal iaitu masa bunting dan masa buah nak mula mengisi (grain-filling stage). Buah yang tinggal diatas pokok hanya yang berisi sebahagian sahaja. Oleh itu hasil terjejas teruk.

Mak Tam nak cerita sikit pasal Sekinchan. Sekinchan ini sebuah pekan sederhana besar yang menjadi nadi perniagaan di kawasan padi Barat Laut Selangor. Kawasan padinya lebihkurang 1800 hektar dan terkenal sebagai kawasan sawah yang mempunyai hasil tertinggi dalam negara. Setiap musim sebelum ini, sebanyak 80% hasil padinya dijual sebagai benih padi. Hasilnya dalam 9 hingga 11 tan sekeping (iaitu seluas 1.2 hektar). Purata hasil dalam 7.9 tan sehektar. Tapi nampaknya tidak satu petak pun yang boleh diluluskan sebagai benih.

Juga Sekinchan dan kawasan sekelilingnya menjadi tumpuan pelawat daripada bandar. Kedudukannya yang agak hampir dengan Lembah Kelang dan kawasan pertanian yang tersusun indah memberinya kelebihan. Mak Tam pun suka bawa pelawat datang padi Sekinchan pasal memang cantik dan bersih.

Pelawat Hujung Minggu di Sekinchan

Pelawat Hujung Minggu di Sekinchan

Pelawat Luar Negara di Sekinchan

Pelawat Luar Negara di Sekinchan

Ramai pelawat tempatan datang untuk makan di restoran makanan laut, melawat kawasan pertanian, mengambil gambar, bersantai dan menikmati keindahan sawahnya. Mak Tam dan Pak Tam juga suka kerana sawah Sekinchan memberi inspirasi kearah penghasilan yang tinggi. Tapi untuk mendapat hasil yang tinggi, petani Sekinchan menggunakan input pertanian seperti baja kimia dan racun kimia yang banyak. Ini menjadikan kos pengeluarannya hingga mencapai lebih daripada RM6000. Ada petani yang menyatakan bahawa keuntungannya adalah duit subsidi harga padi yang didapatinya setiap musim. RM248 se tan. Cubalah bayangkan perasaan mereka apabila dapat 3 – 6 tan sahaja musim ini. Penyakit BLB ini telah mula menyerang pada tahun lepas lagi. Sila lihat padi MR219 yang kena BLB pada Jun 2012 di bawah ini.

BLB di Sekinchan Jun 2012

BLB di Sekinchan Jun 2012

Penyakit ini dibawa oleh sejenis bakteria. Ia merebak melalui benih, tanah, air, angin dan manusia. Jadi tak boleh lari. Untuk hapuskan bakteria tiada racun yang berkesan. Yang berkesan adalah OHN atau Oriental Herbal Nutrient yang dibuat daripada bawang putih, halia, kulit kayu manis, kam co dan tong kui. Mari tengok apa kata Puan Aini Waznati daripada Pusat Pertanian Sg Burong. Puan Aini sudah dua tahun memberi perhatian kepada penggunaan produk SRI yang berasaskan ‘natural farming’ dari Korea. SRI Anak, SRI Bunga dan SRI Buah telah dicampurkan OHN. Oleh itu pokok dilindungi daripada umur muda lagi. Puan Aini telah melihat pencegahan penyakit sama ada reput tangkai atau BLB ini beberapa musim. Beliau juga sering merekodkan pemerhatiannya difbnya.

SRI Halang BLB Merebak

Produk SRI halang BLB merebak, kata Puan Aini Waznati, Pusat Pertanian Sg Burong

Ada video dan gambar yang juga menceritakan produk SRI dapat mencegah perosak dan penyakit tanaman.

BLB Sawah Sempadan - Produk SRI vs Kimia

BLB Sawah Sempadan – Produk SRI vs Kimia

Produk SRI Pak Lang Razak

Stor Produk SRI Pak Lang Razak untuk kegunaannya sendiri.

Mak Tam bukan nak suruh beli produk SRI, tapi nak suruh buat. Jumpalah pegawai pertanian kawasan anda, dan minta dia ajarkan. Ini ilmu dah ada pada Jabatan Pertanian dari 2003 lagi. Dah 10 tahun tu. Kalau nak cuba, beli kat bengkel-bengkel SRI yang ada kat kawasan sawah di Selangor. Kalau kat tempat lain, cuba cari agen-agen yang ada jual. Di bawah ni ada beberapa nombor telepon. Cubalah. Ikut jadual semburan yang ada pada label botol. SRI Bunga dan SRI Buah kena campur air laut. Yakinlah. Ini ilmu alam semulajadi.

Ada satu soalan Mak Tam nak tanya pihak berwajib. Siapakah yang merancang untuk benih padi negara? Jika semua petak benih diserang BLB seluruh negara, dimana akan kita cari benih selain benih padi kebal? Siapa yang menentukan berapa banyak benih padi dan kepelbagaian varieti untuk mengelakkan seluruh kawasan dilanda penyakit macam ini? Akan jadi satu mala petaka jika isu ini tidak diatasi. Adakah kita menunggu ia berlaku? Ia sudah pasti akan berlaku kalau pihak berwajib terus lalai dan ambil ringan perkara ini. Mak Tam dah kata apa yang perlu diperkatakan. Pasrah.

Untuk latihan membuat dan bekalan produk SRI bagi jabatan/agensi yang mengguna pesanan tempatan sila hubungi Salehuddin Yahya (Pak Tam), NS Nature Rice di telepon 019-3322-947.

Wakil Produk SRI Negeri

Wakil Produk SRI Negeri

Advertisements

Post SRI Selangor : Produk SRI-D9 Di Karnival SelangorKu, Tg Karang

Post SRI Selangor : Produk SRI-D9 Di Karnival SelangorKu, Tg Karang (29 Sep – 4 Okt, 2011)

Padi SRI Selangor : Penyakit Bakteria Padi (Bacterial Leaf Blight) Di Sawah Sempadan

Padi SRI Selangor : Penyakit Hawar Daun Bakteria Padi (Bacterial Leaf Blight) Di Sawah Sempadan

Pada hari Pak Tam dan Mak Tam menuju ke Kedah, kami singgah di rumah En Razak (selepas ini akan dipanggil Pak Lang, panggilannya di kampong) di Parit 9, Sg Leman. Man dan Azmi pun sama menunggu. Dalam perbualan kami, Pak Lang memberitahu bahawa mereka telah mengambil keputusan untuk mempromosi dan menjual produk SRI di Karnival SelangorKu. Go SRI Go. Satu langkah yang baik untuk memperkenalkan produk SRI kepada ramai lagi petani padi.

Kami berdua mengunjungi gerai mereka bersama rakan-rakan dari Brunei. Apa yang kami lihat adalah pengunjung ramai dari kalangan petani-petani Sawah Sempadan dan Sg Burong. Saya memasang telinga kepada pertanyaan pengunjung untuk mengetahui soalan-soalan yang mereka ajukan.

Ramai yang bertanya mengenai keberkesanan produk SRI, apa ramuan yang diguna, bolehkah produk SRI membantu mengawal penyakit padi. Pak Lang rasa simpati kepada mereka yang padi telah dijangkiti penyakit bakteria (bacterial leaf blight) tetapi memberitahu bahawa produk SRI perlu diguna dari peringkat benih, barulah pokok padi dapat bertahan daripada penyakit. Kalau sudah kena, tidak boleh dibantu lagi. Kalau sembur racun kimia pun, pokok sudah berpenyakit, tidak dapat dibantu lagi. Cuma harap pokok yang tak kena lagi tu belum tentu boleh diselamatkan.

Man bercerita pada hari sebelumnya mereka dapat ramai petani dari Sg Burong mengajukan pertanyaan mengapa petani Sg Burong tidak diberitahu mengenai produk SRI. Man menyatakan mungkin mereka juga risau kalau-kalau penyakit di Sawah Sempadan merebak ke kawasan mereka.

Pak Lang berkata bahawa jika seseorang itu masuk ke dalam sawah yang dijangkiti penyakit ini, dan kemudian berjalan ke kawasan sawahnya yang masih sihat, atau berjalan ditepi sawah berjiran, sudah tentulah kawasan ini semua akan juga berjangkit. Dan jika sudah berjangkit, padi akan menjadi ringan. Pak Tam kata orang kampung panggil ‘padi spring’. Padi yang dituai nampak banyak, tetapi bila dimasukkan ke dalam lori, kemudian kita pijak atas timbunan padi itu, kita akan terasa seperti ‘berspring’ kerana padi tidak padat.

Kehilangan berat padi boleh sampai hingga 36% atau lebih. Jika ini berlaku, petani akan menanggung kerugian yang tinggi. Hutang bertambah, dan tiada modal untuk musim seterusnya. Wang untuk sara keluarga juga tiada. Jadi kami menawarkan pilihan untuk petani. Iaitu pilihan yang murah, dan InsyaAllah akan membantu. Bukan kami hendak menjual produk SRI. Jika ada kumpulan yang mahu membuat produk SRI sendiri, kami boleh berikan semua ilmu. Jadi untuk petani Selangor, hubungilah pegawai pertanian kawasan masing-masing. Minta diberi latihan membuat produk SRI.

Lihatlah video semasa SRI-D9 di Karnival SelangorKu.