SRI 2013 : Persidangan Kebangsaan Kedua SRI 11-13 Jun, 2013 (hari kedua)

SRI 2013 : Persidangan Kebangsaan Kedua SRI 11-13 Jun, 2013 (hari kedua)

Dr Yang Saing Koma dan SRI-Mas

Dr Yang Saing Koma dan SRI-Mas

HARI 2 – 12 JUN, 2013

SESSION 2 – KNOWLEDGE AND TECHNOLOGY TRANSFER

PENGERUSI: Encik Mohd Roslan Bani Amin, Padiberas Nasional Bhd (BERNAS).

0830 – 0900 – “The Operation Framework for a Successful SRI Programme” oleh Prof. Dr Wan Mohtar Wan Yusoff, UKM.

0900 – 0920 – “National, Regional and Global SRI Networks” oleh Lucy Fisher, SRI-Rice, Cornell University, USA. [VIDEO]

0920 – 0940 – “SRI LOVELY: Kaedah Tanaman Padi Organik untuk Pembangunan Lestari Luar Bandar” oleh Tuan Haji Marzuki Md Zin, Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (KEDA). [VIDEO]

0940 – 1000 – “The Business of SRI: Supporting the Global Food Security Value Chain and a Sustainable Wealth Creation Model for Humanity” oleh Tuan Haji Rohaizat Ahmad, FELCRA Training and Consultancy (FTC). [VIDEO]

1050 – 1230 – FORUM “SRI: An Untapped Potential for Food Security”


PENGERUSI: Dr Anni Mitin, Southeast Asia Council for Food Security and Fair Trade (SEACON).

Mohamed Bukhori Abdul Rahman, Timbalan Pengarah Pertanian Negeri Kedah. [VIDEO]
Nurwahidah Hambali, Pembantu Pertanian Daerah Sabak Bernam, Selangor.
Salwati Ariffin, Peladangnita, Pertubuhan Peladang Bachok, Kelantan. [VIDEO]
Lucy Fisher, Cornell University, USA. [VIDEO]
Haji Mohd Yazid Abdullah, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA). [VIDEO]
Ratty Ulin, Partners of Community Organisation (PACOS Trust), Sabah. [VIDEO]
Zulkifli Sulaiman, Petani SRI, Sawah Sempadan, Selangor. [VIDEO]

SESSION 3 – INTERNATIONAL SRI FARMER EXPERIENCE SHARING

PENGERUSI: Salehuddin Yahya, NS Nature Rice, Malaysia.

1400 – 1420 – Cambodia – Sophal Uon.

1420 – 1440 – India – Nagarathnam Naidu Gudiwada.

1440 – 1500 – Indonesia – Aep Saepudin.

SESSION 4 – CONTRIBUTION OF SMALL FARMERS AND ICT IN SRI TOWARDS FOOD SECURITY

1530 – 1550 – “Small Farmers Contribution to Food Security Through SRI in Malaysia” oleh Dr Norsida Man, UPM.

1550 – 1610 – “SRI and the Small Farmer Holistic Perspective” oleh Clare Westwood, Third World Network (TWN).

1610 – 1630 – “Role of ICT in Dissemination of Information on Sustainable Agriculture and SRI (SAFSeN)” oleh Dr Anni Mitin, SEACON. [VIDEO]

Advertisements

SRI 2013 : Persidangan Kebangsaan Kedua SRI 11-13 Jun, 2013 (Hari Pertama)

SRI 2013 : Persidangan Kebangsaan Kedua SRI 11-13 Jun, 2013 (Hari Pertama)

SRI 2013 di Lumut, Perak

SRI 2013 di Lumut, Perak

Persidangan Kedua SRI telah dijalankan pada 11-12 Jun, 2013 di Orient Star Hotel, Lumut, Perak. Persidangan ini dianjur bersama SRI-Mas, UPM, UKM, FTC, SEACON dan BERNAS. Tema pada kali ini adalah ‘SRI: An Untapped Potential for Food Security’.

Video hanya dapat disediakan untuk beberapa persembahan sahaja kerana hanya ada satu sahaja kamera beroperasi. Berlaku bateri perlu dicas dan kekurangan kapasiti kad SD. Lain kali kena ada sekurang-kurangnya dua kamera baru boleh rakam semua. InsyaAllah.

HARI 1 – 11 Jun, 2013

KEYNOTE ADDRESS

1000 – 1100 – “SRI: Strategic Thrusts in Agricultural, Soci-Economic & Environmental Policies” oleh Dr Yang Saing Koma, Cambodian Center for Study and Development in Agriculture (CEDAC). [VIDEO]

SESSION 1: SRI PRINCIPLES AND PRACTICES

1100 – 1130 – “What is System of Rice Intensification?” oleh Noorazimah Taharim, Malaysian Agroecology Society for Sustainable Resource Intensification (SRI-Mas). [VIDEO]

1130 – 1150 – “Microbes in Growth of Paddy: A Particulate in the State of Equilibrium with Associated Particulates” oleh Prof Dr Wan Mohtar Wan Yusoff, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). [VIDEO]

1130 – 1210 – “SRI Single Seedling Nursery Tray: An Innovative Breakthrough to Challenges in Raising and Transplanting Seedlings” oleh Dr Aimrun Wayayok, Universiti Putra Malaysia (UPM). [VIDEO]

1210 – 1230 – “Comparison of Weed Management between System of Rice Intensification and Direct Seeded Rice” oleh Bashir Abdirahman Farah, Universiti Putra Malaysia (UPM). [VIDEO]

1230 -1250 – “Application of Mapping System and Services for Canal Operation Techniques (MASSCOTE) in SRI” oleh Mohd Yazid Abdullah, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA).

SESI POSTER

P1350680P1350681P1350684P1350686

P1350687P1350690P1350691P1350693

P1350695P1350698P1350700P1350701

P1350703P1350706P1350707P1350709

P1350712

LAWATAN KE SAWAH SRI & BIO VALLEY

P1350703P1350706

P1350707P1350709

Padi SRI : Wadah SRI Untuk Manfaat Semua

Padi SRI : Wadah SRI Untuk Manfaat Semua

Mesyuarat Jawatankuasa Induk Persidangan SRI 2013

Mesyuarat Jawatankuasa Induk Persidangan SRI 2013

Tidak lama lagi Persidangan SRI 2013 akan berlangsung di Orient Star Resort, Lumut Perak pada 11-13 Jun, 2013. Sekarang adalah kerja-kerja pelarasan bagi memastikan persidangan berjalan dengan licin.

Sila download brosur SRI 2013 di sini untuk maklumat lanjut. Jumpa disana.

Nota: Bagi posting berbentuk maklumat semasa berkenaan pandangan Mak Tam terhadap Malaysia Tanahairku, sekarang ini akan dikumpulkan dibawah tajuk MALAYSIA TANAHAIRKU di tab berkaitan (disebelah tab ‘Home’)

Padi SRI Selangor : Menanam Padi Tanpa Membongkokkan Badan

Padi SRI Selangor : Menanam Padi Tanpa Membongkokkan Badan

.

Dalam ketika mencari mesin yang boleh menanam satu anak benih setiap point, seorang rakan dari CIIFAD, Cornell University, Ithaca, New York menunjukkan video di atas ini. Kalau orang boleh buat, maka semestinya sebuah mesin juga boleh buat kerja ini dengan lebih laju dan lebih tepat. Ini memerlukan rekabentuk mesin yang baru dan mungkin memerlukan masa yang panjang dan belanja penyelidikan yang tinggi.

.

.

Mesin menanam padi yang sedia ada boleh diubahsuai cangkuk menanam untuk tanam satu anak benih setiap point. Tapi dari pemerhatian adalah didapati bahawa ‘missing points’ atau point yang tiada anak benih juga agak tinggi. Pada masa yang sama, tidak menjadi masalah jika tanaman mesin sedia ada dicuba dengan bilangan anak yang paling sedikit yang mampu dibuatnya, dan terus sahaja membuat pengurusan cara SRI.

Padi SRI Selangor : Bengkel SRI Organik ke-12 di Selangor

Padi SRI Selangor : Bengkel SRI Organik ke-12 di Selangor

Tertubuhnya Bengkel SRI D'Selasa

Tertubuhnya Bengkel SRI D’Selasa

Tanggal 13 Mac, 2013 ini maka rasmilah jumlah bengkel SRI organik di Selangor adalah 12 buah semuanya. Adalah mustahak yang terpilih merupakan dari kalangan petani dan usahawan tani yang melalui latihan terperinci. Ini adalah kerana kita tidak mahu kualiti produk SRI organik dicemari oleh kualiti yang rendah dan membawa kepada ketidak berkesan atau kemudaratan kepada para petani yang menggunakannya terhadap tanaman mereka.

JKKK dari Kg Pekan Selasa, Sg Hj Dorani telah menelepon Mak Tam beberapa bulan yang lalu meminta diberikan penerangan mengenai faedah mengguna produk SRI organik. Alhamdulillah, selepas penerangan oleh Pak Tam pada 7 Januari, 2013, sekumpulan daripada mereka telah meminta diberikan latihan praktikal.

Kumpulan meminta agar latihan praktikal dibuat sebelah malam kerana pada siangnya mereka sibuk. Maka pada 29 Jan, 2013 dijalankan latihan praktikal. Mak Tam gembira kerana boleh kata semua peserta menunjukkan semangat yang tinggi untuk belajar. Sedar-sedar sudah jam 1 malam.

Latihan Membuat Produk SRI Organik

Latihan Membuat Produk SRI Organik

Memotong Kangkung Liar

Memotong Kangkung Liar

Memproses Buah Labu Kayu Matang

Memproses Buah Labu Kayu Matang

Kumpulan terpaksa menunggu sekurang-kurangnya satu bulan untuk bahan seperti peraman tulang, kulit telur dan ikan siap. Cukup sebulan, Pak Imam Samsuri sekali lagi bertanya khabar bila nak teruskan latihan untuk bancuhan produk. Tapi kali ni kami pula meminta dibuat sebelah siang kerana mata kena cerah dan terang untuk mengukur bahan. Dalam gelap macam-macam boleh jadi. 😀

Maka tanggal 13 Mac, 2013 kami berkumpul sekali lagi. Kali ini latihan membuat bancuhan produk SRI organik mengikut formulasi khusus. Mak Tam berpesan, sesiapa yang buat bancuhan tak boleh diajak bersembang sebab takut tersilap kiraan. Akhirnya mereka memilih seorang ahli yang tugas khasnya untuk memantau perkiraan. Pada hari tersebut, hasil yang didapati adalah 30 botol SRI Anak, 30 botol SRI Bunga, dan 60 botol SRI Bunga. Dengan harga jualan RM30 sebotol, akan menghasilkan jualan sejumlah RM3,600. Semoga Bengkel SRI D’SELASA terus maju jaya melestarikan kampung anda.

Pak Imam Membelek Buku Panduan Produk SRI Organik

Pak Imam Membelek Buku Panduan Produk SRI Organik

Penyerahan Botol dan Label

Penyerahan Botol dan Label

Membuat Bancuhan Produk SRI Organik

Membuat Bancuhan Produk SRI Organik

Syabas JKKK Kg Pekan Selasa, Sg Hj Dorani. You all are awesome! YES!

Padi SRI Selangor: Pelancaran Buku Membuat dan Mengguna Produk SRI Organik

Padi SRI Selangor: Pelancaran Buku Membuat dan Mengguna Produk SRI Organik

Pelancaran Buku SRI oleh YAB Tan Sri Khalid Ibrahim

Pelancaran Buku SRI oleh YAB Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor

Tanggal 8 Mac, 2013 adalah detik masa paling gembira bagi Pak Tam dan Mak Tam. 20 bulan yang lalu, Y.A.B. Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor, telah mengarahkan kami berdua mencungkil rahsia kaedah padi SRI yang pesat diusahakan di Tasikmalaya, Indonesia.

Pada peringkat awal pengembaraan menjumpakan kami dengan seorang yang arif dalam penanaman padi SRI (System of Rice Intensification). Seorang aktivis pertanian lestari iaitu Pak Aep Saifudin Sukriadi yang berasal dari Tasikmalaya. Semasa itu beliau diambil oleh Koperasi Sunnahtani untuk mengerjakan padi organik seluas 8 ekar di Tunjong, Kelantan.

Saban minggu Pak Tam dan saya berulangalik dari rumah di Selangor ke Tunjong, Kelantan untuk mengikuti perkembangan pokok padi ditanam dan diurus cara SRI. Pada masa yang sama menjalankan penanaman kaedah SRI pertama di Sg Leman, Selangor. Dalam keadaan tidak pasti apa sepatutnya dibuat, kami melayari internet untuk mencari berbagai maklumat mengenai SRI.

Selama 3 musim kami membuat beberapa petak percubaan. Bermula dengan 1 petak di Sg leman pada musim 2/2010, kepada 4 petak pada musim 1/2011. Petak percubaan di Parit 4, Sg Burong merupakan detik melihat kehebatan tanaman padi yang tumbuh dan keluar hasil tanpa sebutir baja kimia atau setitik racun kimia. Selama masa percubaan, apa yang kami dapati adalah kaedah SRI ini mampu dibuat dengan syarat kerja menanam satu setiap point dan kerja-kerja melandak perlukan usaha mekanisasi yang kreatif.

Tanaman Padi Tanpa Baja atau Racun Kimia

Tanaman Padi MR219 Tanpa Baja atau Racun Kimia

Pak Tam terus berusaha untuk mencari atau merekacipta mesin yang boleh membuat kerja melandak atau menggembur tanah sawah di celah baris pokok padi. Beberapa prototaip mesin melandak dapat disiapkan dengan kerjasama rakan-rakan dari Jabatan Pertanian dan rakan tani. Pengalaman selama beberapa musim membuat percubaan SRI telah mencetuskan idea bahawa untuk SRI bertapak, ia perlu diperkenalkan secara berperingkat.

Pada masa yang sama, produk SRI organik mula digunakan oleh petani sayur dan padi di kawasan Sg Leman. Masing-masing memberikan maklumbalas yang positif mengenai kesan produk SRI terhadap tanaman mereka dan yang paling nyata, penggunaan racun perosak dapat dikurangkan kerana pokok menjadi lebih sihat dan kuat.

Bersama Jabatan Pertanian, sesi penerangan dan latihan praktikal untuk petani dibuat lebih daripada 100 kali yang kebanyakannya dibuat di daerah Sabak Bernam. Maka wujudlah bengkel-bengkel membuat produk SRI organik bermula dengan Bengkel SRI-D9, di Parit 9, Sg Leman, di daerah Sabak Bernam. Hingga minggu ini yang telah beroperasi adalah 11 buah bengkel SRI. Ahli bengkel terdiri daripada kalangan petani dan usahawan tani sendiri dan 10 bengkel bertempat di lokasi yang stategik dalam kawasan sawah dan sebuah dalam kawasan sayuran. Hanya 11 bengkel ini yang diberi latihan khusus dan pemantauan yang rapi.

Sebelas Buah Bengkel SRI Organik di Selangor – Pastikan Anda Dapat PRODUK SRI ORGANIK Yang TULEN!

Sebelas Buah Bengkel SRI Organik di Selangor – Pastikan Anda Dapat PRODUK SRI ORGANIK Yang TULEN!

.
Label botol dibuat standard untuk semua bengkel SRI Organik. Jika anda tinggal di daerah Kuala Selangor dan Sabak Bernam, Selangor dan ingin membeli, terus saja ke bengkel yang tertera di gambar sebelah atas ini. Nombor telefon juga dipamirkan. Sila klik atas gambar untuk melihat jelas nombor telefon. Untuk dari luar Selangor hubungi wakil Kedah (013-508-6301), Pulau Pinang (013-464-3552) dan Perak (019-495-8098), dan untuk negeri-negeri lain hubungi Pak Tam 019-3322-947.
.

Label Botol Produk SRI Organik

Label Botol Produk SRI Organik

.
Enam bulan yang lepas, terlintas idea untuk menyediakan sebuah buku panduan membuat dan mengguna produk SRI organik agar ilmu ini dapat dipanjang ke generasi akan datang. Selepas berbincang dengan Puan Rohany Dato’ Talib, Ketua Pentadbir Menteri Besar Incorporated (Selangor), usaha kearah merealisasikannya pun dijalankan. Alhamdulillah sebagai membuka tirai tahun 2013, Buku Panduan Membuat dan Mengguna Produk SRI Organik pun diterbitkan. Tanggal 8 Mac, 2013 buku ini dilancarkan oleh YAB Dato Menteri Besar Selangor dengan penuh harapan agar ilmu ini dimanfaatkan dan dijadikan warisan zaman berzaman.

Penulis Bersama Tan Sri

Semoga Ilmu Menjadi Warisan Zaman

.
Sebenarnya ini baru satu prinsip SRI yang dirungkai. Ada 5 lagi prinsipnya yang harus diserlahkan. Prinsip kedua yang telah dijalankan ujikaji dan rekabentuk adalah mesin untuk melandak (menggembur) tanah diantara baris pokok padi. Mungkinkah akan terbit sebuah buku baru yang memberi panduan menanam dan mengurus padi secara SRI? Insyaallah, masa akan menentukan. Wassalam.

Padi SRI Selangor : Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 6

Jurnal Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 6

Padi Kebal Tak Kebal Dari Penyakit

Padi Kebal Tak Kebal Dari Penyakit

Dari nukilan dalam post ini, ternyata padi kebal tidak kebal daripada serangan penyakit karah. Penyakit reput tangkai ini adalah disebabkan oleh sejenis kulat yang nama saintifiknya adalah Pyricularia oryzae.

Penyakit ini boleh dibawa oleh biji benih dan bahan sisa tanaman yang tercemar, serta dibawa oleh angin. Negara kita yang sekejap hujan dan sekejap lagi panas ini pula menggalakkan penyebaran kulat ini.

Kulat ini boleh menjangkit dipokok padi pada semua peringkat, dan menampakkan tanda-tanda serangan pada daun dan tangkai padi. Oleh itu, serangannya menyebabkan pokok tidak boleh membuat makanan, dan juga tidak dapat membawa makanan kepada buah padi kerana reput tangkai. Buah padi akan jadi separa berisi atau terus hampa. Maka hasil padi jatuh merudum.

Yang menangis adalah petani – bukan pembekal racun, bukan eksekutif syarikat, bukan promoter, dan juga bukan pegawai kerajaan yang mengesyorkan penggunaan racun-racun itu. Malah ada yang bertegang urat dalam perbincangan rasmi kerana kalau tak disuruh petani beli, macam mana syarikat nak hidup. Jadi, nampaknya petanilah yang kena tanggung risiko sendiri. Suka dan susah petani tiada pilihan. Musim depan kalau nak tanam padi, mesti siapkan modal sekian banyak untuk membeli racun kimia untuk melawan perosak dan penyakit.

Yang Pening Adalah Petani

Yang Pening Adalah Petani

Petani menangis kerana hasil yang dituai tidak cukup untuk membayar hutang racun musim ini. Mana nak cari modal untuk musim depan pulak. Apa yang tinggal untuk membiaya kehidupan harian keluarga, duit untuk anak ke sekolah, duit untuk beli ubat jika ada yang jatuh sakit, hutang bank yang tak langsai lagi tu.

Di bawah ini Mak Tam nak syorkan beberapa perkara yang boleh petani-petani buat. Dalam kita menjalankan usaha ini, kita panjatkan doa dan harapan memohon pertolonganNya. Hanya kepadaNya kita memohon, kepadaNya jua kita pasrahkan nasib kita di dunia dan di akhirat.

Yakinlah. Dengan bimbingan dan pertolongan daripada Allah swt, beban hidup kita akan ringan. Dengan mengembalikan hak makhluk seni dalam tanah, menjaga sahabat-sahabat sawah yang diturunkan Allah untuk menjaga keseimbangan persekitaran sawah kita, (Surah Al-Jumaah Ayat 1 – Senantiasa bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.). Insyaallah kita akan dapat mengelak daripada serangan perosak dan penyakit, dan menerima hasil yang lebih.Tetapi kita juga perlu ingat, rezeki hanya Allah menentukan. Kita hanya berusaha secara fisikal, dan berdoa dan bermunajat memohon yang terbaik bagi usaha-usaha kita.

PERTAMAJANGAN BAKAR JERAMI

Jangan-jangan-jangan. Memang syor untuk membunuh semua jenis perosak dan jerami yang tercemar oleh kulat adalah membakar jerami. Sebenar, bersama kulat yang menyebabkan penyakit reput tangkai itu, segala macam makhluk Allah yang menjaga kesihatan pokok padi kita juga akan mati. Jadi padang jarak padang tekukur sawah kita, sunyi daripada gema tasbih makhluk seni dalam tanah. Adakah bencana yang kita hadapi adalah kerana tanah sawah kita sudah kehilangan keberkatan tasbih yang dulunya bergema menyelubungi sawah kita? Sama-sama kita renungkan. Mengapa semasa dahulu dimana tiada penggunaan racun yang berleluasa seperti sekarang ini tiada kes serangan seteruk ini?

Kemana perginya makhluk yang dulunya memenuhi sawah dengan segala kehebatan menjaga alam? Ada yang makan serangga perosak, ada yang makan telur serangga perosak, dan ada juga yang bertelur dalam ulat serangga perosak dan menetas. Dengan melaksanakan tugas-tugas mereka seperti yang difitrahkan oleh Tuhan Pencipta Sekelian Alam, sawah duduk dalam keadaan harmoni dan penuh sejahtera.

Sebenarnya sekarang ini semua makhluk yang ada di sawah telah dibunuh oleh racun kimia yang kita guna sepanjang musim. Makhluk yang kita panggil sahabat sawah ini lambat membiak. Serangga perosak pula sangat cepat membiak. Apabila kita meracun, sahabat sawah akan mati. Itulah sebabnya, jika kita meracun untuk bena perang, tempat yang kita racun itulah yang kering kontang. Baca kat sini.

KEDUA: SEMBUR IMO KE JERAMI

Sebaik lepas menuai padi, semburkan IMO dan pati kangkung kepada jerami. Terus bajak jerami tadi ke dalam tanah. Jangan tunggu sehari atau seminggu baru nak bajak. Keluarlah modal sikit untuk upah membajak ini. IMO dan pati kangkung ini boleh dibuat sendiri.

  • Cara membuat IMO – Klik di  sini dan di sini untuk cara membuatnya.  Bila dah siap, labelkan bekas, simpan ditempat redup.
  • Cara membuat pati kangkung – ambil 5 kilo kangkung liar, potong lebar 1 inci (3 cm), gaulkan 5 kg gula merah. Masukkan dalam baldi plastik, tekan bahan-bahan tadi, dan tutup dengan kain bersih. Lepas 5 hari, tapiskan pati kangkung. Simpan dalam botol plastik (labelkan bekas) dan simpan ditempat teduh dalam rumah/setor.
  • Cara menggunakannya:  100 ml IMO dan 100 ml pati kangkung bancuhkan dalam air dalam pam penyembur (20 liter). Pastikan bukan bekas pam penyembur racun rumput. Lepas sembur terus bajak. Insyaallah, nanti kita boleh tengok hasil kerja bertrillion mikrob. Padi musim depan akan sihat dan kuat. Yakinlah. Dalam IMO ini penuh dengan mikrob dari kalangan kulat dan bakteria. Mereka ini diturunkan oleh Allah untuk buat kerja menjaga kesejahteraan tanaman. Baca dan tengok video yang ada kat dalam ni sekali lagi. Tengok banyak kali pun tak apa asalkan dapat faham konsep makhluk seni ini yang sebenarnya menjaga alam. Kalau kita bunuh mereka, alam kita jadi mati.

Kemudian, baca apa yang para saintis laporkan. Tengok kat bawah sini. Buat carian kat Pakcik Google dan renungkan. Saintis membuktikan kulat dan bakteria perlu dikawal oleh kalangan mereka sendiri. Bukan dengan mengguna racun. Percayalah wahai rakan-rakan Mak Tam yang rajin datang membaca kat blog ini. Yakinlah kepada kebesaran Allah, Pencipta segala yang hidup dan yang mati.

Belum habis lagi langkah-langkah yang boleh dibuat. Baca yang ini dulu.  Buat carian mengenai Bacillus subtilis ni kerana ia salah satu dari banyak jenis mikrob yang ada dalam IMO. Tunggu catatan Mak Tam kat Jurnal Kembara Padi Kebal seterusnya.

Reput Tangkai Dikawal oleh Bacillus subtilis

Reput Tangkai Dikawal oleh Bacillus subtilis

Hawar Daun Dikawal oleh Bacillus subtilis

Hawar Daun Dikawal oleh Bacillus subtilis

Padi SRI Selangor : Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 5

Jurnal Padi Kebal

Jurnal Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 5

Bacalah keratan berita ini dulu. Agaknya apakah penyelesaian yang dicadangkan oleh pihak berwajib? Adalah penyelesaian cara mengguna pelbagai jenis racun sahaja atau ada cadangan yang lain.

Serangan Bena Perang di Kedah/Perlis Jan 2013

Serangan Bena Perang di Kedah/Perlis Jan 2013

Mak Tam nak bagi cadangan nanti. Kalaulah ada orang yang nak ikut dan nak buat, alangkah baiknya. Kita balik kepada cara menjaga tanah mengikut fitrah alam. Ada sesiapa yang berani? Wallahua’lam. Nanti Mak Tam akan berikan cadangan Mak Tam satu persatu. Kalau ada yang nak cuba, Alhamdulillah. Mak Tam hanya berikan pilihan yang agak berlainan dari yang selalu dibuat. Mak Tam juga akan bagi sebab musabab cadangan itu dibuat.

(Nota: Malam ni nanti kita sambung. Sekarang kena pergi kedai cari barang dapur dulu. Lepas tu Mak Tam bagi langkah pertama.)

Dalam sawah kita itu dari awal lagi telah ada serangga yang menjaga kesejahteraan tanaman padi. Serangga-serangga ini kita panggil sebagai sahabat sawah. Ia termasuk pelbagai jenis labah-labah, kumbang kura-kura (ladybird), cengkerik pepatung, kutu pencakar air, dan lain-lain. Sila ke blog Masterji untuk melihat gambar sahabat sawah kita ini. Masing-masing ada tugas tersendiri.

Kajian di IRRI (International Rice Research Institute), Filipina, di mana para saintis padi berkerja menyelidik pelbagai hal mengenai padi, penyelidik Lene Sigsgaard telah membentang hasil kajian “Early season natural biological control of insect pests in rice by spiders – and some factors in the management of the cropping system that may affect this control”. Ia bermaksud “Kawalan awal musim serangga perosak dalam sawah oleh labah-labah – dan beberapa faktor pengurusan yang mempengaruhi kawalan ini”. Baca laporan itu di sini.

Kajian ini membuktikan bahawa jika kita tidak meracun sawah pada awal musim, dan menjaga rumpai cara lain daripada meracun, kita dapat menjaga persekitaran sawah dalam keadaan baik. Itu bermakna, sahabat sawah akan dapat terus hidup dan membiak, serta menjalankan tugas yang difitrahkan kepada mereka iaitu memberi keseimbangan agar serangga perosak lelompat daun (seperti bena perang) tidak membiak dengan terlalu cepat.

Mari tengok gambar yang diambil oleh Cikgu Roslizan Zakaria, Sedaka, Yan di mana beliau menggunakan produk SRI organik (dengan tambahan air tembakau jawa) pada awal musim. Alangkah gembiranya beliau melihat banyak sekali serangga yang tertangkap pada sarang labah-labah.

Labah-labah Sebagai Sahabat  Sawah

Labah-labah Sebagai Sahabat Sawah

Bayangkan, satu sarang itu dibuat oleh hanya seekor labah-labah, tapi serangga perosak yang ditangkapnya amat banyak. Kalau ada beribu labah-labah yang dibiarkan hidup, berapa juta serangga perosak yang dihalang daripada membiak. Jika kita racun awal, labah-labah dan sahabat sawah yang lain juga akan mati. Maka bermaharajalela serangga perosak. Al-kisah, bila sudah tidak terkawal, pokok padi disedut kering kontang dan seterusnya menyembah bumi. Terjadilah kerosakan yang amat memilukan seperti yang tersiar dalam berita akhbar, radio dan TV.

Mari tengok salah satu hasil kajian pihak IRRI yang dibentang oleh Dr K.L. Heong semasa Bengkel IPM di UKM September, 2012 lepas. Mereka mendapati bahawa apabila tidak dibuat semburan racun terhadap padi bagi tujuan mengawal ulat lipat daun, hasilnya adalah populasi bena perang amat kurang. Lihat rajah di bawah ini yang menyatakan bahawa dengan meracun pada awal pertumbuhan pokok padi menyebabkan kemungkinan serangan bena perang terjadi adalah 10 kali ganda. Ini adalah kerana kebanyakan sahabat sawah telah mati terkena racun, dan bena perang pula sangat cepat membiak. Dengan keadaan cuaca yang sesuai, serangan dan kerosakan disebabkan oleh bena perang tidak dapat dihalang lagi.

Tidak Meracun Awal - Kurang Bena Perang

Tidak Meracun Awal – Kurang Bena Perang – K.L. Heong IRRI

Tengok saja gambar yang diambil di Sekinchan yang menunjukkan bahawa kerosakan bena perang adalah pada jalur selebar semburan yang dibuat oleh alat penyembur yang digunakan. Dimana dengan meracun, kita akan terus sahaja membunuh sahabat sawah. Dengan itu populasi bena perang akan terus meningkat, dan seterusnya menyerang dan akibatnya pokok padi kering seperti gambar di bawah.

Kerosakan Bena Perang Mengikut Luas Kerja Meracun

Kerosakan Bena Perang Mengikut Keluasan Kerja Meracun – K.L. Heong, IRRI

Jadi Mak Tam nak cadangkan, gunalah produk SRI organik (SRI Anak) dicampur dengan air rendaman tembakau jawa pada padi berumur 15-18 hari lepas tanam. SRI Anak akan merangsang pokok cepat mengeluarkan anak, tumbuh dengan sihat, dan ramuan pencegah perosak dalam SRI Anak serta tambahan air tembakau akan menjauhkan ulat lipat daun. Pada masa yang sama kita jaga sahabat sawah supaya terus hidup melaksanakan tugas yang difitrahkan Allah swt kepada mereka, iaitu menjaga eko-sistem mikro dalam sawah. Perseimbangan ini akan memastikan populasi serangga perosak ditahap tidak membawa kerosakan kepada pokok padi.

Dan selagi kita menjaga kesejahteraan alam sekitar kita, Mak Tam yakin gema tasbih segala makhluk Allah yang hidup akan membawa berkat kepada kawasan itu. InsyaAllah. “Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.  Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah Yang Menguasai (sekalian alam), Yang Maha Suci, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”

Oleh itu bagi yang nak buat sendiri produk SRI, buatlah segera supaya boleh guna musim datang ni. Bagi yang tak minat nak buat sendiri, beli. Bagi yang luar Selangor, boleh tempah kat Pak Tam 019-3322-947. Produk SRI di Kedah dibekalkan oleh Shukri Osman 013-594-5068 / 04-714-1124. Lepas ini Mak Tam akan beritahu bagaimana untuk jaga tanah sawah agar subur dan penuh dengan mikrob bermanfaat. Jumpa lagi. 🙂