Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 5

Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 5

KESAN KEPADA INDUSTRI PADI DALAM TEMPOH 5 TAHUN 2007 – 2013

Surah Al-Baqarah: Ayat 11-12

Surah Al-Baqarah: Ayat 11-12

Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 4
Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 3
Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 2
Padi SRI Selangor : Status Benih Padi Negara – Part 1

Pada tahun 2007 apabila Jabatan Pertanian melepaskan peranan sebagai pengeluar benih padi dan menyerahkan tugas kepada pengeluar-pengeluar swasta bermulalah era persaingan kuota yang tidak sihat ditambah pula dengan program konsortium benih padi memburukkan lagi kualiti benih padi kerana matlamat awal pembekalan benih padi sah kepada petani bertujuan membantu untuk meningkatkan hasil tuaian tetapi apa yang berlaku pengeluar –pengeluar bersaing untuk mencapai kuota yang diterima.. Pelbagai faktor yang dapat dilihat oleh semua yang terlibat dalam industri padi tetapi tidak boleh bersuara. Antaranya:

1. Konsortium benih padi dibentuk bertujuan untuk menjaga kepentingan syarikat pengeluar bumiputera. Matlamat untuk mengawal kepentingan kualiti benih padi kepada petani menjadi agenda kedua.

2. Bilangan pengeluar bertambah dan jumlah kuota pun bertambah.

Tahun ———–Bil.Pengeluar ————- Jum..kuota mt

2007-2009—————–10——————-74,000
2010————————–12——————-85,000
2011 -2012—————9——————–80,000
2013-2014—————–12——————-80,000

3. Pengeluaran benih padi berkualiti tidak lagi menjadi agenda utama kerana semua pengeluar baru dan lama masing-masing berlumba-lumba untuk mencapai kuota masing-masing untuk mendapat bayaran insentif.

4. Kementerian memilih pengeluar yang disukai sahaja. Pemeriksaan loji yang dilakukan oleh pasukan audit sepatutnya menjadi rujukan dan pengukur keupayaan, kepakaran teknikal, pengalaman, bertanggungjawap dan komitmen pengeluar semasa membuat keputusan memilih pengeluar tetapi pihak Kementerian tidak mahu menerima laporan sebenar.

5. Pemberian kuota yang tidak sepadan dengan kapasiti mengering, memproses dan penyimpanan di setor menyebabkan benih padi tidak mencapai peratus percambahan dan rosak. Walaupun pengeluar tidak dapat mencapai kuota pengeluaran Kementerian masih menggekalkan kuota tahunannya.

6. Standard kelulusan di ladang tidak sama diantara pemeriksa dengan pemeriksa yang lain. Pemeriksa ladang perlukan latihan yang cukup dan berpengalaman untuk membuat keputusan kerana benih yang berkualiti berpunca dari ladang. Tidak ada alat pengukur semasa pemeriksaan ladang dilakukan. Penilaian diladang oleh mata, pengalaman dan pengetahuan.

7. Apabila pengeluar mementingkan pencapaian kuota dari kualiti berlakulah berbandingan diantara peserta-peserta projek biji benih terutama standard kelulusan diladang dan tarikh matang untuk dituai. Perkara ini berlaku kerana ladang-ladang pengeluar yang terletak bersebelahan. Isu perbandingan standard ladang ini isu lama dan setiap kali musim menuai ia akan diperkatakan. Keputusan untuk menuai padi masak ditentukan oleh pengeluar. Pengeluar akan mengikut standard sendiri dan ini lah yang menjadi satu dari punca benih tidak kualiti kerana ada pengeluar yang menuai padi yang masih hijau yang akan menjejaskan kualiti percambahan.

8. Kepentingan benih padi, beras dan ‘stockpile” negara sepatutnya diselarikan kerana saling bergantung diantara satu sama lain. Sekiranya berlaku bencana alam kekurangan makanan utama beras bolehlah diimpot tetapi jika benih yang tidak berkualiti dibekalkan apa akan terjadi kepada pesawah-pesawah dan pengilang-pengilang beras.

9. Persatuan pengilang-pengilang beras juga telah bersunggut kerana telah 6 musim (3 tahun) perolehan padi mentah (iaitu hasil tuaian yang dihantar ke kilang untuk di kisar sebagai beras) yang tidak memuaskan dan masalah ini telah dikemukakan di perjumpaaan bersama-sama SUB Kementerian pada 16 Okt 2012 tetapi tidak ada jawapan. Jika masalah ini berterusan perolehan beras negara akan berkurangan dan kadar impot beras akan meningkat.

10. .Kemunculan benih padi kebal pada awalnya disambut baik kerana telah diperkenalkan pada tahun 2010 oleh pengeluar tunggal iaitu Felcra Plantation. Pada masa itu benih padi kebal dijual dengan harga RM 80.00 shj untuk 1 set. tetapi hari ini semua telah berubah harga dan matlamat asal benih padi kebal.

11. Oleh kerana pengeluaran benih padi kebal tidak dikawal oleh Kementerian pengeluar yang dilantik oleh syarikat racun untuk mengeluarkan padi kebal ini telah bermaharaja lela mengeluarkan tanpa had lebih-lebih lagi benih padi kebal juga telah mendapat insentif benih padi iaitu 1 kg dibayar RM 1.03.

12. Ramai petani mengambil keputusan menanam padi kebal kerana mereka terpaksa :

a. Padi kebal ditanam kerana petak sebelahnya menanam padi kebal. Pokok padi kebal tidak mati bila imidazolinone disembur. Padi lain yang terkena semburan imidazolinone akan mati.

b. Pakej benih . Syarikat pengeluar benih padi kebal menetapkan pakej 1:1 pada musim 1 yang lalu iaitu beli benih padi kebal 1 beg barulah boleh beli benih sah MR 263 atau MR 220 1 beg. Tidak ada siapa yang mengawal jualan samada kementerian atau jabatan yang penting. Kementerian akan merekod samada pengeluar telah capai kuota benih sah atau tidak. Bagi tujuan bayaran?

13. Industri padi khasnya pengeluaran benih padi negara sedang nazak sejak Kementerian mewujudkan pembayaran insentif pada tahun 2007 sehinggalah sekarang. Laporan purata hasil padi yang paparkan di portal kementerian untuk tempoh 2005 -2010 jelas menunjukkan perolehan hasil padi di seluruh jelapang padi negara menurun.

Satu soalan cepu emas yang Mak Tam nak tanya kepada mereka yang bertanggungjawab mengenai benih padi demi keselamatan negara,

“Siapakah yang membuat perancangan untuk pengeluaran benih padi dinegara ini? Pihak kerajaan atau syarikat racun kimia? Jika soalan ini kita tak terjawab, yang pastinya pendapatan dan kesihatan para petani didalam percaturan mereka yang buat keuntungan. Adakah ini yang dimaksudkan apabila kita war-warkan slogan ‘PERTANIAN SATU PERNIAGAAN’? Hanya yang berniaga racun dan benih padi kebal kaya raya. Petani mengambil seribu satu risiko yang boleh menjejaskan pendapatan, kesihatan petani dan keluarga, sejahteraan alam dan kesihatan konsumer. Ya Rabb. Bantulah kami, hamba-hambaMu yang lemah.”

Mak Tam akan tuliskan bagaimana pembahagian keuntungan diberi kepada pihak-pihak yang berkenaan. Yang sudah tentu, semua itu ditanggung oleh petani. Hebatkan?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s