Padi SRI Selangor : Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 6

Jurnal Padi Kebal

Padi SRI Selangor : Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 6

Padi Kebal Tak Kebal Dari Penyakit

Padi Kebal Tak Kebal Dari Penyakit

Dari nukilan dalam post ini, ternyata padi kebal tidak kebal daripada serangan penyakit karah. Penyakit reput tangkai ini adalah disebabkan oleh sejenis kulat yang nama saintifiknya adalah Pyricularia oryzae.

Penyakit ini boleh dibawa oleh biji benih dan bahan sisa tanaman yang tercemar, serta dibawa oleh angin. Negara kita yang sekejap hujan dan sekejap lagi panas ini pula menggalakkan penyebaran kulat ini.

Kulat ini boleh menjangkit dipokok padi pada semua peringkat, dan menampakkan tanda-tanda serangan pada daun dan tangkai padi. Oleh itu, serangannya menyebabkan pokok tidak boleh membuat makanan, dan juga tidak dapat membawa makanan kepada buah padi kerana reput tangkai. Buah padi akan jadi separa berisi atau terus hampa. Maka hasil padi jatuh merudum.

Yang menangis adalah petani – bukan pembekal racun, bukan eksekutif syarikat, bukan promoter, dan juga bukan pegawai kerajaan yang mengesyorkan penggunaan racun-racun itu. Malah ada yang bertegang urat dalam perbincangan rasmi kerana kalau tak disuruh petani beli, macam mana syarikat nak hidup. Jadi, nampaknya petanilah yang kena tanggung risiko sendiri. Suka dan susah petani tiada pilihan. Musim depan kalau nak tanam padi, mesti siapkan modal sekian banyak untuk membeli racun kimia untuk melawan perosak dan penyakit.

Yang Pening Adalah Petani

Yang Pening Adalah Petani

Petani menangis kerana hasil yang dituai tidak cukup untuk membayar hutang racun musim ini. Mana nak cari modal untuk musim depan pulak. Apa yang tinggal untuk membiaya kehidupan harian keluarga, duit untuk anak ke sekolah, duit untuk beli ubat jika ada yang jatuh sakit, hutang bank yang tak langsai lagi tu.

Di bawah ini Mak Tam nak syorkan beberapa perkara yang boleh petani-petani buat. Dalam kita menjalankan usaha ini, kita panjatkan doa dan harapan memohon pertolonganNya. Hanya kepadaNya kita memohon, kepadaNya jua kita pasrahkan nasib kita di dunia dan di akhirat.

Yakinlah. Dengan bimbingan dan pertolongan daripada Allah swt, beban hidup kita akan ringan. Dengan mengembalikan hak makhluk seni dalam tanah, menjaga sahabat-sahabat sawah yang diturunkan Allah untuk menjaga keseimbangan persekitaran sawah kita, (Surah Al-Jumaah Ayat 1 – Senantiasa bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.). Insyaallah kita akan dapat mengelak daripada serangan perosak dan penyakit, dan menerima hasil yang lebih.Tetapi kita juga perlu ingat, rezeki hanya Allah menentukan. Kita hanya berusaha secara fisikal, dan berdoa dan bermunajat memohon yang terbaik bagi usaha-usaha kita.

PERTAMAJANGAN BAKAR JERAMI

Jangan-jangan-jangan. Memang syor untuk membunuh semua jenis perosak dan jerami yang tercemar oleh kulat adalah membakar jerami. Sebenar, bersama kulat yang menyebabkan penyakit reput tangkai itu, segala macam makhluk Allah yang menjaga kesihatan pokok padi kita juga akan mati. Jadi padang jarak padang tekukur sawah kita, sunyi daripada gema tasbih makhluk seni dalam tanah. Adakah bencana yang kita hadapi adalah kerana tanah sawah kita sudah kehilangan keberkatan tasbih yang dulunya bergema menyelubungi sawah kita? Sama-sama kita renungkan. Mengapa semasa dahulu dimana tiada penggunaan racun yang berleluasa seperti sekarang ini tiada kes serangan seteruk ini?

Kemana perginya makhluk yang dulunya memenuhi sawah dengan segala kehebatan menjaga alam? Ada yang makan serangga perosak, ada yang makan telur serangga perosak, dan ada juga yang bertelur dalam ulat serangga perosak dan menetas. Dengan melaksanakan tugas-tugas mereka seperti yang difitrahkan oleh Tuhan Pencipta Sekelian Alam, sawah duduk dalam keadaan harmoni dan penuh sejahtera.

Sebenarnya sekarang ini semua makhluk yang ada di sawah telah dibunuh oleh racun kimia yang kita guna sepanjang musim. Makhluk yang kita panggil sahabat sawah ini lambat membiak. Serangga perosak pula sangat cepat membiak. Apabila kita meracun, sahabat sawah akan mati. Itulah sebabnya, jika kita meracun untuk bena perang, tempat yang kita racun itulah yang kering kontang. Baca kat sini.

KEDUA: SEMBUR IMO KE JERAMI

Sebaik lepas menuai padi, semburkan IMO dan pati kangkung kepada jerami. Terus bajak jerami tadi ke dalam tanah. Jangan tunggu sehari atau seminggu baru nak bajak. Keluarlah modal sikit untuk upah membajak ini. IMO dan pati kangkung ini boleh dibuat sendiri.

  • Cara membuat IMO – Klik di  sini dan di sini untuk cara membuatnya.  Bila dah siap, labelkan bekas, simpan ditempat redup.
  • Cara membuat pati kangkung – ambil 5 kilo kangkung liar, potong lebar 1 inci (3 cm), gaulkan 5 kg gula merah. Masukkan dalam baldi plastik, tekan bahan-bahan tadi, dan tutup dengan kain bersih. Lepas 5 hari, tapiskan pati kangkung. Simpan dalam botol plastik (labelkan bekas) dan simpan ditempat teduh dalam rumah/setor.
  • Cara menggunakannya:  100 ml IMO dan 100 ml pati kangkung bancuhkan dalam air dalam pam penyembur (20 liter). Pastikan bukan bekas pam penyembur racun rumput. Lepas sembur terus bajak. Insyaallah, nanti kita boleh tengok hasil kerja bertrillion mikrob. Padi musim depan akan sihat dan kuat. Yakinlah. Dalam IMO ini penuh dengan mikrob dari kalangan kulat dan bakteria. Mereka ini diturunkan oleh Allah untuk buat kerja menjaga kesejahteraan tanaman. Baca dan tengok video yang ada kat dalam ni sekali lagi. Tengok banyak kali pun tak apa asalkan dapat faham konsep makhluk seni ini yang sebenarnya menjaga alam. Kalau kita bunuh mereka, alam kita jadi mati.

Kemudian, baca apa yang para saintis laporkan. Tengok kat bawah sini. Buat carian kat Pakcik Google dan renungkan. Saintis membuktikan kulat dan bakteria perlu dikawal oleh kalangan mereka sendiri. Bukan dengan mengguna racun. Percayalah wahai rakan-rakan Mak Tam yang rajin datang membaca kat blog ini. Yakinlah kepada kebesaran Allah, Pencipta segala yang hidup dan yang mati.

Belum habis lagi langkah-langkah yang boleh dibuat. Baca yang ini dulu.  Buat carian mengenai Bacillus subtilis ni kerana ia salah satu dari banyak jenis mikrob yang ada dalam IMO. Tunggu catatan Mak Tam kat Jurnal Kembara Padi Kebal seterusnya.

Reput Tangkai Dikawal oleh Bacillus subtilis

Reput Tangkai Dikawal oleh Bacillus subtilis

Hawar Daun Dikawal oleh Bacillus subtilis

Hawar Daun Dikawal oleh Bacillus subtilis

Advertisements

2 comments on “Padi SRI Selangor : Padi SRI Selangor : Jurnal Kembara Padi Kebal di Selangor – Part 6

  1. Pingback: Padi SRI Selangor : Benih GMO Kapas BT Adalah Satu Kesilapan – Part 15 | Weblog Padi Selangor | Pertanian Selangor

  2. Pingback: Padi SRI Selangor : Skandal Benih Padi Dalam Negara – Part 14 | Weblog Padi Selangor | Pertanian Selangor

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s