Padi SRI Selangor: Perjuangan Untuk Semua

Padi SRI Selangor: Perjuangan Untuk Semua

SelangorKini Berita SRI

SelangorKini Berita SRI

Apa pun perbuatan untuk mengarah kepada kebaikan Mak Tam istilahkan sebagai satu perjuangan. Ini adalah kerana membuat perubahan itu satu yang selalunya kurang disenangi, lebih-lebih lagi jika ia memerlukan kita mengambil risiko. Kalau dalam hal ini, risikonya adalah kemungkinan mendapat hasil yang lebih rendah daripada selalu. Bukan kata petani sahaja, malah masa Mak Tam baru-baru mengenali SRI ini pun ada perasaan ragu-ragu. Kadang-kadang benak tertanya, Ish.. betul ke boleh kurangkan penggunaan racun kimia dan baja kimia?

Jom kita renungkan keadaan ini. Seorang petani menghadapi masalah bena perang. Maka petani ini akan terus ke kedai racun untuk membeli racun serangga yang kuat. Kalau ada pulak rakan atau penjual racun cadangkan yang lebih kuat, maka petani akan terus membeli kerana yakin lagi kuat racun digunakan, lebih mudah membunuh bena perang itu. Maka, akan selamatlah tanaman padi. Sayangnya, lagi kita racun tanaman padi kita, makin teruk pulak serangan perosak.

Sekarang cuba pulak kita lihat dari sudut pokok padi itu sendiri. Mak Tam yakin bahawa pokok padi itu merintih kesakitan apabila pelbagai jenis racun tersentuh ke daun, batang dan semua bahagian pokok. Racun pulak akan turut jatuh ke tanah, dan meranalah segala jenis makhluk tanah yang tinggal didalamnya. Bahkan berbillion makhluk seni Allah yang ditugaskan membuat makanan dan mempertahankan kesihatan pokok turut terbunuh. Maka sunyi senyaplah sawah tersebut daripada ucapan tasbih makhluk-makhluk yang selama ini bergema disawah tersebut. Mari kita lihat surah Al-Jumua’ah ayat satu.

Surah Al-Juma'ah Ayat 1

Surah Al-Juma’ah Ayat 1

Alangkah sedihnya, apabila tanah kita menjadi gersang dan sunyi dari keberkatan ucapan tasbih berbillion makhluk Allah yang tinggal dalam tanah sawah. Dengan itu kita sering dengar bahawa lagi kita meracun, lagi teruk pokok, dan lagi teruk juga hasilnya. Kalau hasil dapat bertahan, kocek kita pulak berlubang besar kerana belanja membeli racun-racun kimia itu semakin hari semakin tinggi. Akhirnya, petani mengalami kerugian yang berpanjangan.

Jadi apa boleh kita buat? Kita sebenarnya sudah ada jawapan kepada soalan itu. Jom guna produk SRI Organik. Usah teragak-agak lagi kerana lagi lambat kita membuat perubahan, seperti lah kita membazir wang. Mak Tam dan rakan-rakan yang telah pun mengguna SRI sudah menikmati barakah yang berlipat ganda. Baik dari segi kewangan, kesihatan, ketenangan jiwa dan berasa teramat bersyukur diatas hijab yang dibuka membolehkan kita mendalami ilmu SRI ini.

Rakan SRI Mak Tam bernama Md Nor dari Parit 5, Sg Besar kata, “Mak Tam, pada saya SRI itu adalah Sabar, Redha, Ikhlas”.

“Pasal apa sabar?” tanya Mak Tam.

“Apa tidaknya! Masa saya mula mengikuti perjuangan SRI ini, saya selalu digelakkan oleh rakan sekampung. Jadi bersabar sajalah…” jawabnya.

Jadi Mak Tam nak ajak para pembaca blog Mak Tam ni, sebarkanlah berita gembira ini kepada kaum keluarga, rakan, jiran, dan kepada diri sendiri, marilah kita buat perubahan ini bersama. Ayuh.. masa tidak menunggu kita.. Kalau ada bengkel SRI Organik kat kampung, pergi beli kat sana. Kalau tak ada, boleh tempah dari Pak Tam. Lepas tu belajar buat sendiri, atau pakat beberapa kawan, masing-masing buat dua jenis, kongsi pakai. Lagi untung. Atau buat macam Pak Lang Razak, Wak Rosli dan Udin. Buat sendiri, guna sendiri. Setiap musim senyum lebar dengan ucapan Alhamdulillah.. Pak Lang kata seronok dapat simpan duit sendiri. Tak payah bagi kat orang..

Advertisements

One comment on “Padi SRI Selangor: Perjuangan Untuk Semua

  1. Pingback: Padi SRI Selangor: Pelancaran Buku Membuat dan Mengguna Produk SRI Organik | Weblog Padi Selangor | Pertanian Selangor

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s