Padi SRI Selangor : Manfaat Berkongsi Ilmu SRI Bersama Petani

Padi SRI Selangor : Manfaat Berkongsi Ilmu SRI Bersama Petani

Parit 6 1/2, Pancang Bedena

Parit 6 1/2, P Bedena

Parit 7, Sg Leman

Parit 7, Sg Leman

Parit 1 Barat, Sg Besar

Parit 1 Barat, Sg Besar

Parit 9, Sg Leman

Parit 9, Sg Leman

Parit 3, Sg Hj Dorani

Parit 3, Sg Hj Dorani

Parit 8, P Bedena

Parit 8, P Bedena

Pak Tam dan Mak Tam kekadang tidak percaya bahawa pada setiap sesi latihan, sambutan petani sangat baik. Ramai dikalangan mereka baru kali ini mendengar tentang pilihan-pilihan yang ada untuk meneruskan bertanam padi dengan modal yang lebih rendah. Ada juga yang apabila ditanya, “Kalau kita kurang guna racun, boleh kah kita dapat hasil yang sama”, dengan spontan sahaja menyatakan bahawa itu tidak boleh. Bila Pak Tam kata, “Jika nak tahu macam mana nak kurangkan modal untuk bersawah, sila angkat tangan”, semua petani yang hadir akan angkat tangan. Lihat gambar yang ada disebelah. Banyak lagi gambar-gambar seperti ini dari kawasan yang berlainan.

Lesung Kaki

Lesung Kaki

Kita semua telah lama diberitahu bahawa untuk bertani, mesti guna baja dan racun kimia. Kalau kedua perkara ini tiada, maka akan ketiadaan hasil lah kita. Tapi Atok saudara Mak Tam dulu tak pernah ada baja atau racun kimia pun. Tapi makan nasi juga mereka. Tak pernah beli pun beras. Bila beras kat dapur habis, nenek akan ambil padi dalam simpanan dan tumbuk padi guna lesung kaki. mmm.. sedap dapat makan beras baru ditumbuk. Sudah tentu sahaja beras yang tidak dicemari oleh sebarang kimia.

Jadi apabila Pak Tam dan Mak Tam mula membawa konsep SRI organik kepada petani, sudah tentu sahaja ramai yang tidak boleh terima. Dalam usaha menengahkan sesuatu yang baik untuk ramai orang, kami mengambil jalan yang paling kurang ranjaunya. Salah satu daripada prinsip SRI adalah menggunakan bahan mentah alam semulajadi. Oleh kerana kebanyakan bahan buangan dikampung seperti kangkung liar, pisang masak ranum (buat cucur pisang pun dah orang tak mahu), isi perut dan sisa ikan, kulit telur, dan tulang lembu/kambing lepas kenduri senang didapati, maka usaha kearah memanfaatkan bahan-bahan ini dimulakan.

Jadi sebagai langkah pertama, kami mengajukan agar produk SRI digunakan terhadap padi tanaman konvensional, iaitu petani terus saja menggunakan baja kimia yang diperolehi melalui subsidi kerajaan. Produk SRI yang organik dan murah harganya, diolah berasaskan ‘natural farming’ digunakan 4 kali sepanjang musim sebagai ‘top-up’.

Parit 2, Sg Hj Dorani

Parit 1, Sg Hj Dorani

Sg Nipah

Sg Nipah

Parit 3, Sg Hj Dorani

SRI D'Dorani

En Jalil Berbangga Dengan Padinya

En Jalil Samhari Berbangga Dengan Padinya Mengguna Produk SRI (Tel: 012-3583-814)

Sekarang ini dari kalangan mereka yang menggunakan produk SRI yang dibuat sendiri oleh kumpulan petani yang dilatih khusus, ramai yang sangat berpuashati kerana keadaan tanaman padi mereka lebih cergas dan kurang serangan perosak. Kebanyakan mereka dengan gembira sekali memberitahu tentang peningkatan hasil padi mereka juga. Oleh yang demikian, keperluan membeli racun kimia juga menurun. Duit yang tersimpan dalam tangan petani itu amat bermakna kerana dengan penjimatan ini mereka dapat menikmati usaha kudrat mereka sendiri. Bukan untuk membeli racun kimia yang boleh membahayakan diri mereka. Telefon lah mereka jika mahu dengar sendiri.

Tuan Haji Tumiran Jais dari Sg Nipah 013-253-3372.
.

Tanyalah Pak Lang Razak (016-2027-361) untuk mendengar sendiri penjimatan beliau.
.
Penanam sayur Sg Leman juga sudah bertukar daripada kimia kepada produk SRI. Hanya apabila dirasakan perlu sahaja, barulah mereka membeli racun kimia. Itu pun dalam kadar yang sedikit. Dengar apa kata Encik Rosli Kasman (Tel: 019-2580-210) daripada Parit 9, Sg Leman. Anak Encik Rosli bernama Udin mampu membeli kereta Unser dengan menggunakan penjimatan (tidak lagi perlu membeli racun kimia) itu untuk membuat bayaran ansuran keretanya. Udin juga ada kebun sayurnya sendiri. Klik di sini untuk mengetahui cerita Udin dan Toyota UNSER SRInya.

.

Azmi Mendapat Hasil Bendi Gred A+

Azmi Mendapat Hasil Bendi Gred A+ (Tel : 019-605-9677)

Encik Azmi dari Parit 9, Sg Leman sangat gembira menceritakan buat pertama kali beliau mendapat gred A+ bagi hasil bendinya baru-baru ini. Lihat lah gambarnya (klik gambar untuk lihat lebih jelas) dengan resit pembayaran yang menunjukkan gred bendinya. Encik Azmi pada mula dulu, tidak dapat percaya bahawa produk SRI boleh membawa perubahan kepada peningkatan dan kualiti hasil tanamannya. Sekarang beliau salah seorang pengeluar produk SRI, dan seorang yang banyak membuat inovasi terhadap cara menyediakan tanah kebun sayurnya, dengan mengguna IMO2, FPJ kangkung dan FAA ikan. Kata Encik Azmi, dulu, jika nak mulakan tanam sayuran, mesti ada diantara RM3,000-RM5,000 untuk modal. Sekarang ni siapkan duit untuk beli benih, kayu junjung dan duit upah saja. Tak payah susah hati nak cari duit beli baja dan racun kimia. Kalau perlu pun, cuma racun yang murah dan sedikit sahaja. Sesiapa yang ingin belajar bagaimana, silalah hubungi beliau sendiri.

.
Pak Tam dan Mak Tam berbesar hati menunaikan permintaan untuk sesi penerangan ‘Cara Mengurangkan Kos Bersawah’ dan latihan amali membuat baja dan pencegah SRI. Di bawah ini adalah sebahagian daripada gambar-gambar yang diambil bulan ini. Klik di link dibawah untuk melihatnya kut-kut ada gambar orang-orang yang anda kenal. Tanya mereka apa pendapat mereka tentang ilmu baru yang mereka dapati.

1.  Sesi Penerangan di Parit 6 1/2, Panchang Bedena, Sg Besar pada 18 April, 2012.

2.  Latihan Amali 1 di Parit 10, Pasir Panjang pada 17 April, 2012.

3.  Latihan Amali SRI Intensif di PLKP, Tg Karang pada 12 April, 2012.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s