PADI SRI : Apa Kata Encik Fauzi Mat Zin, Jabatan Pertanian Negeri Terengganu

PADI SRI : Apa Kata Encik Fauzi Mat Zin, Jabatan Pertanian Negeri Terengganu

Encik Fauzi Mat Zin

Encik Fauzi Mat Zin

Saya terpaksa menoleh dua kali melihat peserta seminar ini. Mula-mula saya sangkakan Tuan Haji Zakaria Sidek, Pengarah Pertanian Negeri Selangor. Rupanya pelandok hampir serupa!

Semasa di dewan makan beliau berjumpa saya menyatakan minatnya membeli produk SRI untuk diguna di negeri Terengganu. Tetapi yang paling menarik perhatian saya adalah kata-katanya semasa sesi networking sebelah petang. SRI makin mendapat perhatian dikalangan peminat dan pendokong pertanian lestari, dan itu adalah mustahak untuk mempercepatkan proses tersebarnya sistem yang membawa banyak manfaat ini.

.

Kata-kata Encik Fauzi Mat Zin dari Jabatan Pertanian Negeri Terengganu

Tapi saya berbangga dengan apa yang kita tengok dalam pendekatan SRI hari ini. Kita lupa kepada proses bagaimana untuk educate petani kita.

Jadi apa yang kita tengok dalam konsep SRI kita pergi bukan lagi kepada konsep konvensional. Petani didedahkan bagaimana menggunakan sumber yang ada disitu, berbalik kepada orang kata organik. Keselamatan alam sekitar, keselamatan produk, keselamatan petani itu sendiri.

Jadi saya rasa apa yang kita nampak tadi mungkin tahun pertama, tahun kedua makin meningkat sehingga menyebabkan sekiranya lima tahun, sebagaimana berlaku ditempat saya, lima tahun itu sepatutnya berada di kemuncak.

Jadi saya berharaplah dengan sedikit pendedahan pada hari ini saya boleh bincang. Saya rasa perlulah SRI yang terlibat ni ambillah peluang datanglah ke Trengganu.

Mungkin dengan kuasa yang ada pada saya tapi saya kalau boleh direct kepada kepimpinan negeri saya rasa kalau ada taklimat disana saya yakin peluang akan terbuka seluas-luasnya. Sebab Trengganu mempunyai peruntukan yang begitu besar saya rasa tidak akan menjanjikan yang terbaik.

Jadi kalau kita, macam saya tengok macam saya berbincang dengan group daripada pengeluar-pengeluar racun konvensional ni. Dia orang pun hampir surrender. Kalau setiap musim mereka cuma nak prove yang terbaik yang terbaik, dan dia tak boleh sustain untuk musim berikutnya, saya rasa that konsep akan fail.

Jadi apa yang saya tengok dengan konsep ini, inilah konsep sebenarnya. Jadi saya cerita dengan sebahagian kawan-kawan saya, saya ada berpeluang melihat bagaimana program pembangunan padi di Japan. Bagaimana dia membalik kepada kisah yang kita bincang pada hari ini. Tapi malangnya apabila saya lontarkan sedikit sebanyak pengalaman saya ini saya rasa terlalu jauh buat dia orang menerimanya. Mungkin tahap pemikiran agak berbeza.

Jadi hari ini saya nampak, saya setuju, kita kena mengembalikan TANAH SEBAGAI IBU PERTANIAN KITA. Jadi kalau tanah sebagai ibu pertanian kita rosak, kita jangan mengharaplah kita mendapat hasil yang boleh sustain, seterusnya pokok padi, atau pun hasil padi.

Jadi kalau hari ini kita rasa kita perlu fikir dah sampai masa hari ini saya bincang dengan kawan-kawan saya pun ambil produk tadi, beli pun ada, dia orang beri ni, saya hendak cuba.

Ia satu produk yang sangat bagus. Mungkin kita tidak berpeluang untuk beri maklumat ini kepada sebahagian besar petani kita. Jadi saya rasa dah sampai masa dalam pembangunan padi dan juga lain-lain tanaman, kita perlu educate petani secara direct.

Jadi apa yang saya buat hari ini, InsyaAllah saya akan cuba convince sebahagian petani-petani saya, kawan-kawan kita dan pegawai-pegawai kita, kita akan cuba promote produk ini sebab terlampau terbukti dan ia adalah konsep sebenarnya kearah pembangunan pertanian lestari.

Terima kasih.

Leave a Reply

