PADI SRI : Apa Kata En Abdul Jalal Dari Sg Nipah Semasa Sesi Networking 22 Dis, 2011

PADI SRI : Apa Kata En Abdul Jalal Dari Sg Nipah Semasa Sesi Networking 22 Dis, 2011

Sesi Networking pada sebelah petang hari Seminar Mekanisasi Padi SRI telah membuahkan pelbagai reaksi dari para peserta. Pada saya reaksi yang diberikan oleh mereka adalah sangat positif bagi perkembangan padi SRI. Alhamdulillah… Perkara yang baik sudah tentu sahaja dapat diterima ramai. Semoga dengan tawaran daripada pihak BERNAS, lebih ramai lagi petani akan mendapat manfaat harga padi yang tinggi. Tapi pada Mak Tam, kesihatan petani dan pekerja di sawah serta konsumer adalah manfaat yang paling berharga. Dan mengembalikan trillion mikrob tanah untuk membiak dan terus mengerjakan tugas yang difitrahkan Allah swt adalah tidak ternilai (priceless).

Dengarlah apa kata En Abdul Jalal Kadijo mengenai padi SRI organiknya.

.

Ringkasan

– ekoran dari kursus di Perak, kemudian lawatan ke Kelantan, dan hari ni di sini.

– saya tertarik walau pun asalnya saya bertani dengan sawit.

– saya telah mulakan tanam calit (padi ditanam dengan mesin) dan gunakan 100% produk SRI.

– saya dapat produk SRI masa kursus di Perak.

– mula-mula saya was-was juga, tapi saya cuba sendiri.

– lepas 2 minggu, perkembangannya cantik.

– yang kedua juga saya sembur hingga ke empat.

– pekerja saya sembur, tak pakai tutup hidung.

– saya tak gunakan baja subsidi, guna produk SRI sahaja.

– minggu lepas saya tanya pekerja Bangladesh, berapa boleh dapat.

– dia kata antara paling kurang 7, atau 8, atau 9 tan sekeping.

– saya banding dengan CL1 dan 219, bila saya banding CL1 buahnya tak berapa cantik, yang 219 saya guna produk SRI buahnya bulat-bulat, bersih.

– reput tangkai terlalu kurang.

– serangan ulat batang, tak bertambah selepas disembur.

– saya masih menanam 6 atau 7 anak benih, kalau ada dapat 1 atau pun dua sahaja.

– kalau begitu, kita boleh dapat 220 pokok, atau 60 pokok.

– kalau dapat 60 pokok pun Alhamdulillah.

– kalau orang lain boleh capai 7 tan lebih, saya harap saya punya pun boleh capai macam itu.

– kami ada projek berkelompok tanam calit semua.

– kita dapat nombor dua, kita ada duit, dan kami nak belajar buat produk SRI.

Leave a Reply

