Padi SRI Selangor : Perasmian Selangor Agrofest (28 Nov – 4 Dis, 2011)

Padi SRI Selangor : Perasmian Selangor Agrofest (28 Nov – 4 Dis, 2011)

Selangor Agrofest 2011 : Tan Sri Khalid Ibrahim

Selangor Agrofest 2011 : Tan Sri Khalid Ibrahim

Sudah tentu sahaja banyak yang boleh diceritakan. InsyaAllah. Jemputlah menonton video kemuncak majlis perasmian Selangor Agrofest 2011 dulu.

Selangor Agrofest 2011 bermula pada tahun ini dengan penuh harapan. Pada saya yang mustahaknya adalah bidang pertanian diberi pengiktirafan atas kepentingannya terhadap pembangunan negeri. Ini adalah kerana ramai berpendapat bahawa bidang-bidang lain seperti perindustrian dan perkhidmatan memainkan peranan membangunkan ekonomi sesebuah negeri dan memandang sepi peranan bidang pertanian. Mereka lupa bahawa walau bagaimana maju pun sesebuah negeri atau negara, jika bergantung sepenuhnya keperluan makanan kepada orang lain, pada suatu masa nanti akan mengalami kepayahan apabila bekalan makanan kekurangan. Jangan kita lupa kepada insiden kekurangan bekalan beras pada 2008 lalu. Tidak mustahil ia mungkin berlaku lagi pada masa hadapan. Mungkin disebabkan oleh bencana alam, atau pertelingkahan diantara negara-negara pengeluar beras, atau serangan penyakit padi berleluasan. Kita tidak tahu apa boleh berlaku di masa hadapan, jadi perlu sentiasa merancang dan bersedia untuk menghadapi berbagai kemungkinan.

Johan Pembimbing Terbaik : Encik Kashim Sarman

Johan Pembimbing Terbaik : Encik Kashim Sarman

Berbagai kategori pertandingan bagi menggalakkan persaingan dikalangan petani dan penduduk luarbandar diadakan sepanjang tahun. Kemuncak acara adalah penyampaian hadiah bagi pertandingan kategori projek terbaik (Johan RM50,000, Kedua RM30,000, Ketiga RM20,000, Saguhati RM500)), kategori ketua blok terbaik (Johan RM3,000, Kedua RM2,000, Ketiga RM1,000), kategori hasil tertinggi (RM500), kategori pembimbing terbaik (Johan RM2,000, Kedua RM1,500, Ketiga RM1,000), kategori ketua kampong terbaik (Johan RM2000 & RM5000), dan kategori rumah tradisional terbaik (Johan RM10,000, Kedua RM8,000, Ketiga RM5,000). Program Bantuan Dana Nelayan bagi nelayan darrah Sabak Bernam adalah RM527,423. Semoga aktiviti-aktiviti seperti ini mendorong petani dan warga luarbandar terus mencari yang terbaik dalam semua bidang. Syabas dan tahniah kepada yang menang. Agar menyingkap semangat untuk terus memberi yang terbaik!

Semasa di majlis perasmian Agrofest, saya sibuk mengambil gambar – satu aktiviti yang menjadi kegemaran saya sekarang. Rupanya seronok merakamkan detik demi detik kerana setiap detik itu tidak akan berulang. Jadi pesan saya kepada mereka yang muda, rakamlah detik-detik istimewa dalam hidup, kerana ianya datang hanya sekali itu. Esh.. udah cerita lain pulak saya ni.

Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail

Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail

Semasa saya mengambil gambar majlis penyampaian hadiah kepada penerima anugerah, saya menoleh ke belakang menghadap para jemputan. Mata saya ternampak seorang insan yang saya kagumi. Saya terus meminta kebenaran untuk mengambil gambarnya. Dia tersenyum dengan manis sekali dan menganggukkan kepalanya, juga menjemput saya mengambil gambar bersamanya. Keayuan dan kelembutannya menyentuh sanubari saya. Tapi saya mengagumi kecekalan dan ketabahan hatinya. Kekuatannya mengharungi seribu macam pengalaman hidup yang tidak wajar dilemparkan terhadap dirinya dan keluarganya oleh orang-orang yang tidak berhati perut. Semoga Allah memberi dirinya dan keluarganya perlindungan dari orang-orang yang jahat. Amin.

Leave a Reply

