PADI SRI : Penanaman Padi – Renungan

PADI SRI : Sepanjang hidup saya, termasuk ketika bertandang ke Kampong Ngok, Kuala Kangsar, semasa saya masih kecil, padi sentiasa saya tengok ditanam dalam air. Selalunya kedalaman air diantara 4-6 inci. Begitu juga semasa saya mengambil degree Sains Pertanian di UPM sekitar 1974-1978, dimana projek tahun akhir saya bertajuk  The effect of time of flooding on wet and upland padi varieties/ by Noorazimah binti Taharim.

Jadi apabila ada orang kata padi lebih sesuai ditanam dengan keperluan hanya air acak-acak (tanah lembab dan sedikit basah, iaitu tidak dibanjiri), saya menjadi teruja. Saya pernah membaca mengenai padi huma, tapi sayang sekali tidak pernah berpeluang melihatnya.  Apa yang saya tahu, hasil padi huma adalah rendah sekitar 0.5-1.5 tan sehektar.

Disini ada gambar dan sedikit cerita tentang penuaian padi huma oleh kaum asli Semelai di Post Iskandar, Bera, Pahang.  Gambar di bawah adalah dari bertuahagroorganics.blogspot.com yang menunjukkan tanaman padi huma di Sarawak.

 

padi huma, upland padi

Padi huma di Sarawak

 

Jadi apabila boss berkata tanggal 2 Ogos, 2010, “Salehuddin dan Noorazimah, go to Kelantan!”, kami tidak berlengah lagi. Berbekalkan pengalaman kerja kami dalam penanaman padi, pelbagai pertanyaan timbul dibenak. Betul ke padi hanya memerlukan sedikit air? Bagaimana untuk mengawal padi angin jika air tidak dimasukkan segera? Betulkah padi di tanam mengguna kaedah SRI mampu memberi hasil sehingga 16 tan sehektar? Tanpa baja kimia dan racun makhluk perosak?

Tentunya anda tertanya-tanya? Mengapa ke Kelantan?

Leave a Reply

